Show simple item record

dc.contributor.authorAhola-Houtsonen, Tiina
dc.date.accessioned2013-05-13T07:03:12Z
dc.date.available2013-05-13T07:03:12Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1260779
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41363
dc.description.abstractTämän päivän globaalissa maailmassa kommunikoiminen yli maantieteellisten rajojen on lähes osa arkipäivää. Suuri osa tästä kansanvälisestä vuorovaikutuksesta tapahtuu suullisesti englannin kielen ollessa maailmanlaajuisen kommunikoinnin lingua franca. Siksi englannin kielen suulliselle kielitaidolle on tarvetta, ja suullista kielitaitoa tulisikin opettaa koulussa. Suomalaisen lukion päättökokeesta, ylioppilaskirjoituksista, puuttuu tällä hetkellä suullisen kielitaidon koe kaikissa vieraissa kielissä. Suullinen kielitaito on testauksen näkökulmasta aliarvostettu ja voin näin myös opetuksessa jäädä taka-alalle, sillä opetus ja harjoittelu vieraalla kielellä keskittyvät usein ensisijaisesti ylioppilaskirjoituksissa testattaviin osa-alueisiin. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää sekä oppilaiden että opettajien mielipiteitä englannin suullisen kielitaidon opiskelusta. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, mitkä asiat osallistujien mielestä vaikuttavat suullisen kielitaidon oppimiseen ja opettamiseen lukiossa. Tutkimuksessa tarkasteltiin myös, onko englannin kielen opetuksessa eroa lukion alussa ja lopussa. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että sekä oppilailla että opettajilla on positiivinen kanta suullisen kielitaidon opettamiseen ja oppimiseen. Harjoitteluun liittyvät seikat kuitenkin paljastavat, että asia on monimutkaisempi kuin yleinen mielipide antaa olettaa. Osalle puhuminen vieraalla kielellä on haastavaa ja tulosten valossa erityisesti tytöt ovat poikia ujompia kielenkäyttäjiä. Suullisen kielitaidon opettamiseen vaikuttavat useat tekijät kuten ryhmäkoko, kulttuuriset seikat, sekä lukion rakenne; useat kokeet sekä ylioppilaskoe luovat paineita opettamiselle.fi
dc.format.extent85 sivua
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoeng
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherspeaking skills
dc.subject.otheroral skills
dc.subject.otheroral language skills
dc.titleLearning and teaching English speaking skills at upper secondary school : the students' and the teachers' views
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201305131598
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosKielten laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Languagesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.date.updated2013-05-13T07:03:12Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysosuullinen kielitaito
dc.subject.ysosuullinen ilmaisu
dc.subject.ysoenglannin kieli
dc.subject.ysolukio
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record