Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorHietala, Maria
dc.date.accessioned2013-04-22T13:27:30Z
dc.date.available2013-04-22T13:27:30Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1259397
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41235
dc.description.abstractKieltenopetuksen painopiste on siirtynyt kielioppikeskeisestä virheettömyyden tavoittelusta kommunikatiivisen kompetenssin kehittämiseen. Tavoitteena on, että kielenopiskelijasta kasvaa kielenkäyttäjä, joka pystyy tilannekohtaisesti valitsemaan sopivan lähestymistavan ja kulttuurisidonnaisten käytöstapojen puitteissa viestimään kohdekielellä onnistuneesti. Tämän tavoitteen osana myös suullisen kielitaidon tarve ja sen opettamisen tärkeys on noussut keskustelunaiheeksi. Tässä tutkimuksessa selvitettiin suullisen kielitaidon harjoittelua lukion englannin Open Road- ja ProFiles-oppikirjasarjoissa. Tavoitteena oli selvittää, kuinka suuri on suullisten aktiviteettien osuus kaikista aktiviteeteista, ja mitä suullisen kielitaidon osa-alueita korostetaan. Lisäksi haluttiin selvittää, mikä on drillien, harjoitusten ja tehtävien osuus suullisista aktiviteeteista. Tutkimuksen teoriapohjana toimivat aiemmat tutkimukset kommunikatiivisen kompetenssin ja suullisen kielitaidon rakenteesta ja osa-alueista, ja se suoritettiin sisältöanalyysin keinoin täydentäen kvalitatiivisia tuloksia kvantitatiivisin yhteenvedoin. Tutkimustulokset osoittivat, että suullisen kielitaidon harjoittelussa painotetaan sujuvaa tuottamista. Muut suullisen kielitaidon osa-alueet, kuten kommunikaatiostrategiat, sanaton viestintä, tilanteenmukaiset viestimistavat ja kulttuurisidonnaiset tekijät jäävät kirjasarjoissa lähes täysin huomiotta. Luonnollisen puheen ennakoimattomuutta ja yllätyksellisyyttä tai epäröintiä, korjauksia ja tarkennuksia ei myöskään juuri harjoitella. Useissa suullisissa aktiviteeteissa pyritään tuottamaan formaalia, kirjakielistä puhetta täydellisin lausein ja monimutkaisin sivulauserakentein, vaikka todellisuudessa suullinen viestintä rakentuu siten vain erityistapauksissa (esim. juhlapuhe). Luokittelu sisällön perusteella osoitti, että vaikka enemmistö suullisista aktiviteeteista on jaoteltavissa molemmille sarjoille yhteisiin luokkiin, molemmista kirjasarjoista löytyy myös painotuksia, joita toisessa sarjassa ei esiinny lainkaan.fi
dc.format.extent126 sivua
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoeng
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherOral skills
dc.subject.otheroral activities
dc.subject.othertextbooks
dc.subject.othercontent analysis
dc.titlePracticing oral skills in Finnish upper secondary school EFL textbooks
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201304221480
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosKielten laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Languagesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.subject.methodSisällönanalyysi
dc.date.updated2013-04-22T13:27:31Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysokielitaito
dc.subject.ysosuullinen kielitaito
dc.subject.ysooppikirjat
dc.subject.ysoenglannin kieli
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot