Millaisilla eväillä opettajaksi? : opettajaopiskelijan tarina opettajaksi kasvamisesta
Tässä tutkimuksessa olen tutkinut opettajuuteni kehittymistä Jyväskylän yliopistossa
vuosien 2008–2012 aikana. Olen pyrkinyt löytämään vastauksia seuraaviin
kysymyksiin: miten opettajuuteni on kehittynyt, millaisia kehitysvaiheita
kehitysprosessissani on ollut ja millaisen opettajuuden olen opintojeni aikana
saavuttanut?
Opettajuuteni kehitysprosessi on narratiivinen kertomus, jossa toteutin
fenomenologis-hermeneuttiseen tieteenfilosofiaan kuuluvia periaatteita. Merkityksellisiä
kokemuksia olen pyrkinyt ymmärtämään tulkinnan avulla. Tästä
olen muodostanut juonellisesti ja kronologisesti etenevän tarinan opettajaksi
kasvamisestani.
Tutkimukseni tuloksissa – narratiivisessa kertomuksessani – opettajuuteni
pukeutuu näkyväksi ilmiöksi. Opettajuuteni on kehittynyt identiteettiprosessina,
joka on tapahtunut persoonallisena ja kollektiivisena ammatillisena kasvuna.
Oppimisprosessiini on kuulunut erilaisia vaiheita, joiden lopputuloksena on
rakentunut kuvaus siitä, millaisen opettajuuden olen opintojeni aikana saavuttanut.
Minusta on kasvanut sosiokonstruktivistisiin periaatteisiin tukeutuva
opettaja.
Tutkimukseni on kuvaus siitä, millaisen opettajan Jyväskylän yliopiston
opettajankoulutus voi tuottaa. Tutkimukseni voi antaa eväitä koulutuksen kehittämistyöhön
sekä antaa palautetta siitä, miten opetus on vaikuttanut opiskelijaan.
Lisäksi tarinani voi avata lukijalle mahdollisuuden samaistumiskokemuksille
ja rohkaista lukijaa pohtimaan omia oppimiskokemuksiaan. Tutkimusprosessini
on tukenut kasvuani ihmisenä ja opettajana. Toivon, että työni
antaa myös muille kasvatustieteen ammattilaisille rohkeutta löytää opettajuutensa
ytimen.
...
Muu nimeke
Opettajaopiskelijan tarina opettajaksi kasvamisestaMetadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29564]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Okei, mä pystyn tähän : luokanopettajaksi opiskelevien kokemuksia opettajaksi kasvamisesta
Kantonen, Kati (2020)Tämän tutkimuksen tehtävänä oli kuvata kuinka luokanopettajaksi opiskelevat ovat kasvaneet opettajiksi Jyväskylän yliopiston ilmiölähtöisen luokanopettajakoulutuksen aikana. Tutkimuksessani tavoite oli luoda kuvaus siitä, ... -
Pitkällä koulumatkalla : opettajaksi narratiivisin ja omaelämäkerrallisin keinoin
Hautaniemi, Jukka (2004) -
Toimintatutkimus, tarinat ja opettajaksi tulemisen taito : narratiivisen identiteettityön kehittäminen opettajankoulutuksessa toimintatutkimuksen avulla
Heikkinen, Hannu L. T. (Jyväskylän yliopisto, 2001) -
“Ikinä ei voi olla täysin valmis” : autoetnografinen tutkimus opettajaksi kasvamisen polulta
Hoisko, Emilia (2023)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli kuvata opettajaopiskelijan kasvun polkua oman tarinani kautta. Tutkimuksessa tarkastellaan opettajaksi kasvua yksilöllisen kokemukseni kautta peilaten aiempaan tutkimukseen. Autoetnografinen ... -
From individuality towards co-operative culture : New direction for professional development in Finnish teacher education
Rautiainen, Matti; Kostiainen, Emma (Beltz Juventa, 2021)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.