Show simple item record

dc.contributor.authorKovanen, Ari
dc.date.accessioned2013-03-25T08:29:32Z
dc.date.available2013-03-25T08:29:32Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1257152
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41107
dc.description.abstractTässä tutkimuksessa olen tutkinut opettajuuteni kehittymistä Jyväskylän yliopistossa vuosien 2008–2012 aikana. Olen pyrkinyt löytämään vastauksia seuraaviin kysymyksiin: miten opettajuuteni on kehittynyt, millaisia kehitysvaiheita kehitysprosessissani on ollut ja millaisen opettajuuden olen opintojeni aikana saavuttanut? Opettajuuteni kehitysprosessi on narratiivinen kertomus, jossa toteutin fenomenologis-hermeneuttiseen tieteenfilosofiaan kuuluvia periaatteita. Merkityksellisiä kokemuksia olen pyrkinyt ymmärtämään tulkinnan avulla. Tästä olen muodostanut juonellisesti ja kronologisesti etenevän tarinan opettajaksi kasvamisestani. Tutkimukseni tuloksissa – narratiivisessa kertomuksessani – opettajuuteni pukeutuu näkyväksi ilmiöksi. Opettajuuteni on kehittynyt identiteettiprosessina, joka on tapahtunut persoonallisena ja kollektiivisena ammatillisena kasvuna. Oppimisprosessiini on kuulunut erilaisia vaiheita, joiden lopputuloksena on rakentunut kuvaus siitä, millaisen opettajuuden olen opintojeni aikana saavuttanut. Minusta on kasvanut sosiokonstruktivistisiin periaatteisiin tukeutuva opettaja. Tutkimukseni on kuvaus siitä, millaisen opettajan Jyväskylän yliopiston opettajankoulutus voi tuottaa. Tutkimukseni voi antaa eväitä koulutuksen kehittämistyöhön sekä antaa palautetta siitä, miten opetus on vaikuttanut opiskelijaan. Lisäksi tarinani voi avata lukijalle mahdollisuuden samaistumiskokemuksille ja rohkaista lukijaa pohtimaan omia oppimiskokemuksiaan. Tutkimusprosessini on tukenut kasvuani ihmisenä ja opettajana. Toivon, että työni antaa myös muille kasvatustieteen ammattilaisille rohkeutta löytää opettajuutensa ytimen.fi
dc.format.extent90 sivua
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otherammatillinen kasvu
dc.titleMillaisilla eväillä opettajaksi? : opettajaopiskelijan tarina opettajaksi kasvamisesta
dc.title.alternativeOpettajaopiskelijan tarina opettajaksi kasvamisesta
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201303251368
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.date.updated2013-03-25T08:29:33Z
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysoidentiteetti
dc.subject.ysoopettajuus
dc.subject.ysonarratiivisuus
dc.subject.ysooppiminen
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright