Alakoululaisten ja opettajien ajatuksia aihepiirityöskentelyn käytöstä teknisen työn opetuksessa
Työssä tarkastellaan aihepiirityöskentelyyn liittyviä ajatuksia ja kokemuksia. Aihepiirityöskentely on teknisessä työssä käytetty työskentelymuoto, jossa oppilailla on perinteistä käsityötä enemmän vapauksia ja vastuuta omasta työskentelystä. Aihepiiri on looginen kokonaisprosessi, jossa lapset suunnittelevat, kokeilevat, toteuttavat ja arvioivat toimintaansa ja päätyvät lopulta valmiiseen tuotokseen. Tutkimusta aiheesta löytyy niukasti.
Tutkimuksen tarkoitus on selvittää, millaisia ajatuksia kuudesluokkalaisilla oppilailla ja alakoulun opettajilla on aihepiirityöskentelystä teknisen työn toimintamenetelmänä. Oppilaiden ja opettajien näkemyksiä aihepiireistä tutkitaan aluksi erillisinä, minkä jälkeen niitä vertaillaan keskenään. Lisäksi tutkimustuloksia vertaillaan aiheeseen liittyvän teorian kanssa. Aineisto on kerätty oppilailta ”focus group”- ryhmähaastatteluin ja opettajilta yksilöhaastatteluin. Analysoinnissa haastatteluista saatu tieto on ryhmitelty ja koottu ensin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Tämän jälkeen vertailu aiemman teorian kanssa on suoritettu teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin.
Tulokset kertovat aihepiirityöskentelyn olevan yleisesti mukavaa. Oppilaat kokevat prosessiin liittyvät vapaudet innostavina seikkoina. Sekä opettajat että oppilaat pitävät aihepiirityöskentelyyn liittyvästä ryhmätoiminnasta. Opettajat kokevat ennalta-arvaamattomuuden haasteena aihepiiritoiminnassa, mutta ovat valmiita kohtaamaan siihen liittyvät riskit. Opettajat ja oppilaat kokevat aihepiirityöskentelyn opettavan ryhmätyötaitojen lisäksi muun muassa tekniikoiden ja materiaalien käyttöä sekä suunnittelua ja luovuutta. Haastateltujen kokemukset sekä aiempi teoria ovat hyvin samansuuntaisia. Erot ovat lähinnä siinä, että aiempi teoria painottaa enemmän työskentelyyn liittyvää reflektointia, kun haastatteluista saaduissa tuloksissa painopiste on ryhmätoiminnassa. Yleisesti tutkimuksen tulokset ovat hyvin laajoja ja monipuolisia.
Vaikka aihepiirityöskentely on valtakunnallisen opetussuunnitelman perusteiden (2004) esittämä tapa opettaa teknistä työtä, se on harvoin käytössä kouluopetuksessa. Tutkimuksen tuloksista tehdyt johtopäätökset ovat aihepiirityöskentelyn käyttöön rohkaisevia. Niiden mukaan aihepiiriprojektit ovat lapsille ja opettajille mukava ja hyödyllinen työskentelytapa, mutta onnistuakseen ne vaativat opettajalta työskentelyn rajaamista ja oppilaiden ohjaamista.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Teknisen työn opettajien ammatillinen toimijuus, identiteetti ja työtyytyväisyys
Vähänen, Erno (2017)Vähänen, E. 2017. Teknisen työn opettajien ammatillinen toimijuus, identiteetti ja työtyytyväisyys. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteen laitos. 93 sivua. Tutkimuksessa tarkastellaan ... -
Opettajien ja oppilaiden Wikipedian käytöstä ja lähdekritiikistä koulutehtävissä kuudennella luokalla
Vaaranmäki, Kirsti (2021)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää oppilaiden ja opettajien Wikipedian käyttöä apuna koulutehtävissä sekä lähdekritiikin opetusta peruskoulun kuudennella luokalla. Tutkimukseen osallistui 65 oppilasta, jotka vastasivat ... -
Todistus arvioinnin tehtävien toteuttajana : oppilaiden ja opettajien ajatuksia nykyisistä todistuspohjista, niiden merkityksestä ja merkintätavoista
Lamminpelto, Riina; Saarinen, Johanna (2013) -
Etninen monikulttuurisuus Suomessa : suomalaisten opettajien ajatuksia etnisestä monikulttuurisuudesta ja suomalaisuudesta
Vatanen Campos, Saara (2012)TIIVISTELMÄ Vatanen Campos S. 2011. Etninen monikulttuurisuus ja integraatio Suomessa - suomalaisten opettajan ajatuksia etnisestä monikulttuurisuudesta ja suomalaisuudesta. Kasvatustieteiden pro gradu -tutkielma, 94 ... -
"Minun koulussani on turvallista olla" : oppilaiden ja opettajien kokemuksia sekä ajatuksia turvallisesta oppimisympäristöstä
Saari, Salla (2015)Pro gradu -tutkielma käsittelee oppilaiden ja opettajien kokemuksia sekä ajatuksia turvallisesta oppimisympäristöstä. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitkä asiat tekevät oppimisympäristöstä turvallisen sekä mihin ...