Teknisen työn opettajien ammatillinen toimijuus, identiteetti ja työtyytyväisyys
Vähänen, E. 2017. Teknisen työn opettajien ammatillinen toimijuus, identiteetti ja työtyytyväisyys. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteen laitos. 93 sivua.
Tutkimuksessa tarkastellaan teknisen työn opettajien kokemuksia omasta ammatillisesta toimijuudestaan, identiteetistään ja työtyytyväisyydestään.
Aineisto on kerätty haastattelemalla kahdeksaa peruskoulussa ja yliopistossa työskentelevää teknisen työn opettajaa. Aineiston analysointi on suoritettu aineistolähtöisesti temaattisella sisällönanalyysi-menetelmällä. Aineistosta on muodostettu teknisen työn opettajien ammatillista toimijuutta ja identiteettiä kuvaavat osa-alueet sekä heidän työtyytyväisyyttään kuvaavat tekijät.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että teknisen työn opettajien toimijuus koettiin vahvana työn sisältöihin vaikuttamisena, itsensä toteuttamisena, ammattitaidon kehittämisenä ja työssä jaksamisesta huolehtimisena. Opettajien toimijuutta heikensivät hallinto, byrokratia ja pessimistinen suhtautuminen tulevaisuuteen sekä työssä tapahtuviin muutoksiin. Peruskoulun teknisen työn opettajien toimijuus osoitti heikentymisen merkkejä eläkeiän kynnyksellä. Teknisen työn opettajien ammatillinen identiteetti näyttäytyi kasvatuksellisena otteena työhön. Näin he valmistavat oppilaitaan pärjäämään tulevaisuudessa, vaikka heille itselleen tulevaisuus näyttäytyy epävarmana ja huolestuttavana.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29545]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kemian opettajien ja oppilaiden näkemyksiä kemian opettajan auktoriteetista
Ojala, Saija (2019)Tässä Pro gradu -tutkielmassa selvitettiin kemian opettajien ja oppilaiden näkemyksiä kemian opettajan auktoriteetista. Tutkielman avulla parannettiin tietämystä auktoriteetista ja opettajana toimimisesta, jotta kemian ... -
Varhaiskasvatuksen opettajien kertomuksia alanvaihtoon johtaneista syistä
Ojaniemi, Riina (2021)Varhaiskasvatusta on jo pitkään vaivannut pula pätevästä henkilöstöstä. Samalla yhä useampia varhaiskasvatuksen opettaja vaihtaa alaa. Varhaiskasvatuksen opettajia kuormittavat aikaisempien tutkimusten perusteella haastavat ... -
Ammatillinen toimijuus työelämän muutosvirrassa.
Vähäsantanen, Katja (Kansanvalistusseura, 2014)Työorganisaatioilta ja työntekijöiltä edellytetään jatkuvaa kehittymistä nykyajan työelämässä. Jatkuvan uudistamisen tuoksinnassa on oleellista pohtia ja tutkia, miten kehittäminen voi tapahtua kestävällä tavalla tukien ... -
Ammatillinen opettaja muutosten ristipaineessa
Kaipainen, Jaana; Rannila, Minerva (2016)TIIVISTELMÄ Kaipainen, Jaana ja Rannila, Minerva. 2016. Ammatillinen opettaja muutosten ristipaineessa. Aikuiskasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteenlaitos. 107 sivua. Ammatillinen ... -
“Itekseen pärjää, mut yhessä pystyy” : alakoulun luokan- ja erityisluokanopettajien kokemuksia yhteisopettajuuden merkityksestä ammatilliselle kehittymiselle toimijuuden ja ammatillisen identiteetin näkökulmasta
Lahti, Aino; Liede, Vilja (2022)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata opettajien kokemuksia yhteisopettajuuden merkityksestä ammatilliselle kehittymiselle toimijuuden ja ammatillisen identiteetin näkökulmasta. Lisäksi tarkoituksena oli täydentää ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.