Opettajien ja oppilaiden Wikipedian käytöstä ja lähdekritiikistä koulutehtävissä kuudennella luokalla
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää oppilaiden ja opettajien Wikipedian käyttöä apuna koulutehtävissä sekä lähdekritiikin opetusta peruskoulun kuudennella luokalla. Tutkimukseen osallistui 65 oppilasta, jotka vastasivat kyselylomakkeeseen, ja neljä opettajaa, jotka osallistuivat haastatteluun. Tutkimuksessa käytettiin määrällistä ja laadullista tutkimusmenetelmää toisiaan täydentävästi. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että Wikipediaa käytetään jonkin verran koulutehtävissä peruskoulun kuudennella luokalla. Sekä oppilaat että opettajat käyttivät Wikipediaa tiedonhakuun. Lasten ja opettajien vastaukset tutkimuksessa osoittivat, että lähdekritiikin opetus kuudennella luokalla on vaihtelevaa. Koulun tulee huolehtia lähdekritiikin opetuksesta, ja koulussa tulisi pohtia oppilaiden kanssa tiedon kriteereitä ja merkitystä. Opettajat kaipasivat materiaalia lähdekritiikin opetukseen ja esittivät käytännön ehdotuksia lähdekritiikin opetuksen kehittämiseksi.
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Hyvä oppimisympäristö : oppilaiden, vanhempien ja opettajien hyvyyskäsitysten kohtaaminen peruskoulussa
Piispanen, Maarika (Jyväskylän yliopisto, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, 2008) -
Opettajien kokemuksia oppilaiden itsesäätelytaidoista ja niiden tukemisesta ensimmäisellä luokalla
Riivari, Katja (2017)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää luokanopettajien kokemuksia oppilaiden itsesäätelytaidoista ja niiden haasteista ensimmäisellä luokalla sekä saada tietoa opettajien keinoista itsesäätelytaitojen tukemiseen. ... -
Alakoululaisten ja opettajien ajatuksia aihepiirityöskentelyn käytöstä teknisen työn opetuksessa
Saari, Timo (2013)Työssä tarkastellaan aihepiirityöskentelyyn liittyviä ajatuksia ja kokemuksia. Aihepiirityöskentely on teknisessä työssä käytetty työskentelymuoto, jossa oppilailla on perinteistä käsityötä enemmän vapauksia ja vastuuta ... -
Opettajan ohjaustyylin yhteys oppilaiden matematiikan oppijaminäkäsityksen muutokseen 1. luokalla
Marjasalo, Hele (2022)Tässä tutkimuksessa tutkittiin opettajan ohjaustyylin ja oppilaiden matematiikan oppijaminäkäsityksen muutoksen välistä yhteyttä 1. luokalla. Lisäksi selvitettiin, oliko opettajan käyttämän ohjaustyylin yhteys erilainen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.