Esiopetuksen ruokailu lasten ruokapuheen ja lastentarhanopettajien näkemysten valossa
Authors
Date
2011Access restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.
Tutkimukseni tarkoituksena oli tarkastella esiopetusikäisten lasten ruokapuhetta. Kiin-nostukseni kohteena olivat myös ryhmien lastentarhanopettajien näkemykset ruokailus-ta. Tämä tutkimus oli laadullinen ja aineistonkeruumenetelminä olivat videohavainnoin-ti ja avoin haastattelu. Avoimen haastattelumenetelmän lisäksi käytin stimulated recall – menetelmästä lainattua toimintatapaa, eli lasten videonauhoitetun ruokailutilanteen kat-somista ennen lastentarhanopettajan haastattelua. Tutkimuksessa oli mukana seitsemän-toista lasta ja kolme lastentarhanopettajaa. Aineistoa koottiin kolmen eri päiväkodin ruokailutilannetta kuvaamalla ja lastentarhanopettajia haastattelemalla. Tutkimusaineis-to, jonka litteroin ja analysoin, koostui kuva- ja ääninauhoitteista.
Tutkimustulosteni mukaan lasten ruokaan liittyvät ilmaukset olivat yleensä lyhyitä ja to-teavia ja niiden sisältöön sekä esiintymiseen vaikutti lastentarhanopettajan läsnäolo. Poikkeuksena oli ruoan määrään liittyvät sisällöt, jotka innostivat lapsia keskinäiseen väittelyyn. Lastentarhanopettajien näkemyksissä korostui rauhallisen ruokailuilmapiirin merkitys syömisen ja lasten yksilöllisen huomioinnin edellytyksenä. Lasten ruokapuhet-ta tukevia toimintakäytäntöjä, kuten lasten osallistumista ruokailujärjestelyihin, ruoan valmistukseen ja tutkimiseen esiintyi vähän. Lastentarhanopettajien mukaan syynä oli-vat hygieenisyyteen liittyvät seikat, ajan puute ja se, että ruoka tuli valmiina koulun keskuskeittiöltä.
Tutkimukseni perusteella voidaan päätellä, että lastentarhanopettajat pitivät tärkeinä sel-laisia sopimuksia ja käytäntöjä, jotka lisäsivät rauhallisuutta ja emotionaalista viihty-vyyttä ruokailussa. Ruokapuheiden monipuolista sisältöä tukee lasta osallistavien ruo-kailukäytäntöjen ja keskustelunomaisen ohjauksen ohella ruoan tutkimiseen ja valmis-tukseen liittyvä toiminta. Tämän vuoksi olisi ruoka- ja ravitsemuskasvatuksen pedago-giseen suunnitteluun panostettava enemmän. Myös päivähoidon ja ruokapalvelun yh-teistyön laatua olisi kehitettävä, jotta saataisiin raaka-aineita ruoan tutkimiseen ja val-mistukseen luontevana osana päivähoidon arkea.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Lasten kokemuksia ruokailutilanteista
Veini, Terhi (2013)Veini, Terhi. 2013. LASTEN KOKEMUKSIA RUOKAILUTILANTEISTA. Varhaiskasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Kasvatustieteiden laitos. Jyväsky-län yliopisto. 99 sivua + liitteet. Tutkimuksen aiheena olivat lasten kokemukset ... -
"Suu on syömistä varten" : lasten ja aikuisten kohtaamisia ryhmäperhepäiväkodin ruokailutilanteissa
Metsomäki, Marjo (Jyväskylän yliopisto, 2006)Marjo Metsomäki tutki väitöskirjassaan lapsen ja aikuisen välisiä sekä lasten keskinäisiä valta- ja neuvottelusuhteita ryhmäperhepäiväkodin ruokailutilanteissa. Tutkimus osoitti ruokailutilanteiden olevan monimuotoisia, ... -
Kysymys-vastaus-vieruspari lastentarhanopettajien ja kakkoskielisten lasten vuorovaikutuksessa
Taivassalo, Ella (2016)Tutkimus käsittelee lastentarhanopettajien ja kakkoskielisten lasten välisiä kysymyksiä ja vastauksia kahdenvälisissä keskustelutilanteissa. Tutkimuksen tavoite on selvittää, millaisia kysymyksiä ja vastauksia keskusteluissa ... -
"Ninjakirppareita ja murkkukaupunkii..." : fenomenologinen tutkimus 6-vuotiaiden lasten kokemuksista esiopetuksesta, esiopetuksen sisältöalueista ja koulusta
Lamminen, Anu (2016)TIIVISTELMÄ Lamminen, Anu. ”NINJAKIRPPAREITA JA MURKKUKAUPUNKII…” Fenomenologinen tutkimus 6-vuotiaiden lasten kokemuksista esiopetuksesta, esiopetuksen sisältöalueista ja koulusta. Kasvatustieteen pro gradu –tutkielma. ... -
Lapsen siirtymä esiopetuksen toimintakulttuuriin : lasten näkemyksiä esiopetuksesta ja esikoululaisuudesta
Holopainen, Katri (2011)Holopainen, Katri. 2011. LAPSEN SIIRTYMÄ ESIOPETUKSEN TOIMINTAKULTTUURIIN. Lasten näkemyksiä esiopetuksesta ja esikoululaisuudesta. Varhaiskasvatustieteen pro gradu –tutkielma, Jyväskylän yliopisto, Kasvatustieteiden ...