dc.contributor.author | Kaartokallio, Lauri | |
dc.date.accessioned | 2013-01-23T14:50:56Z | |
dc.date.available | 2013-01-23T14:50:56Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1245105 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40751 | |
dc.description.abstract | TIIVISTELMÄ
Lauri Kaartokallio. 2013. Yläkoululaisten tyttöjen ja poikien kunnon ja liikuntataitojen yh-teydet koulumenestykseen, koululiikuntaan suhtautumiseen ja urheiluseurajäsenyyteen. Jy-väskylän yliopisto. Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma. 79 sivua.
_________________________________________________________________________
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää yläasteikäisten tyttöjen ja poikien itsearvioitua kun-toa ja sen yhteyksiä koulumenestykseen, liikuntanumeroon, urheiluseurajäsenyyteen ja kou-luliikuntaan suhtautumiseen. Tutkin myös oppilaiden kunto-ominaisuuksia ja niiden yhte-yksiä toisiinsa. Lisäksi tarkastelin, millaiset liikuntataidot oppilailla on ja miten ne ovat yh-teydessä kunto-ominaisuuksiin, urheiluseurajäsenyyteen ja koululiikuntaan suhtautumiseen.
Tutkimuksen kohdejoukkona oli seitsemännen, kahdeksannen ja yhdeksännen luokan oppi-laita 14 eri Keski-Suomen koulusta (n=878). Tutkimusaineisto kerättiin oppilaskyselynä vuosina 2005–2007 ja se on osa laajempaa Hyvinvointia koululiikunnalla – tutkimusprojek-tia. Kunto-ominaisuuksia ja liikuntataitoja tutkittiin oppilaiden omien arvioiden avulla. Ko-konaiskuntoa tarkasteltiin kuntoindeksillä, joka luotiin summamuuttujana kestävyyden, no-peuden, voimakkuuden ja notkeuden mukaan. Koululiikuntaan suhtautumista, yleistä kou-lumenestystä, liikuntanumeroa ja urheiluseurajäsenyyttä kysyttiin suoraan oppilaskyselyssä. Kuntoindeksin luotettavuutta tarkasteltiin Cronbachin alfakertoimen avulla. Tulosten analysointi suoritettiin t-testillä, korrelaatiokertoimella, yksi- ja kaksisuuntaisella varianssi-analyysillä, ristiintaulukoinnilla ja Khiin neliötestillä. Merkitsevyyksien selvittämiseksi käytettiin aineiston suuren koon vuoksi myös Cohenin d-arvoa.
Tulosten mukaan pojat arvioivat ominaisuutensa kestävyydessä, nopeudessa, voimakkuu-dessa ja liikuntataidoissa tyttöjä korkeammiksi verrattuna toisiin saman liikuntaryhmän op-pilaisiin. Tytöillä ainoastaan arviot omasta notkeudesta olivat korkeampia kuin pojilla. Kai-kista kunto-ominaisuuksista kestävyys ja nopeus korreloivat korkeimmin toisiinsa molem-milla sukupuolilla. Nopeus korreloi eniten myös liikuntataitojen kanssa sekä tytöillä että pojilla.
Oppilaan hyvä fyysinen kunto oli positiivisesti yhteydessä parempaan yleiseen koulume-nestykseen ja liikuntanumeroon, lukuun ottamatta erinomaisen kunnon omaavia poikia. Neljä viidestä oppilaasta suhtautui koululiikuntaan innostuneesti tai hyvin innostuneesti, mikä kertoo liikunnan suosiosta oppiaineena. Innostunut suhtautuminen oli yhteydessä pa-rempaan kuntoon ja liikuntataitoihin. Opetuksessa tulisi panostaa positiivisen liikunta-asenteen muodostumiseen ja viihtymiseen.
Avainsanat: Fyysinen kunto, kunto-ominaisuudet, liikuntataidot, koulumenestys, koululii- kuntaan suhtautuminen, urheiluseurajäsenyys | fi |
dc.format.extent | 79 s. | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | Fyysinen kunto | |
dc.subject.other | kunto-ominaisuudet | |
dc.subject.other | liikuntataidot | |
dc.subject.other | koulumenestys | |
dc.subject.other | koululiikuntaan suhtautuminen | |
dc.subject.other | urheiluseurajäsenyys | |
dc.title | Yläkoululaisten tyttöjen ja poikien kunnon ja liikuntataitojen yhteydet koulumenestykseen, koululiikuntaan suhtautumiseen ja urheiluseurajäsenyyteen | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201301231107 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Liikuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Sport and Health Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Liikuntakasvatuksen laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Sport Sciences | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Liikuntapedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Physical Education Teacher Education | en |
jyx.includeIn.OAI | true | |
dc.date.updated | 2013-01-23T14:50:57Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 502 | |
dc.subject.yso | fyysinen kunto | |
dc.subject.yso | liikuntataidot | |
dc.subject.yso | motoriset taidot | |
dc.subject.yso | opintomenestys | |
dc.subject.yso | koululiikunta | |
dc.subject.yso | urheiluseurat | |
dc.subject.yso | jäsenyys | |
dc.subject.yso | tytöt | |
dc.subject.yso | pojat (ikäryhmät) | |
dc.subject.yso | yläkoulu | |
dc.subject.yso | pojat | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |