Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorKaartokallio, Lauri
dc.date.accessioned2013-01-23T14:50:56Z
dc.date.available2013-01-23T14:50:56Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1245105
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40751
dc.description.abstractTIIVISTELMÄ Lauri Kaartokallio. 2013. Yläkoululaisten tyttöjen ja poikien kunnon ja liikuntataitojen yh-teydet koulumenestykseen, koululiikuntaan suhtautumiseen ja urheiluseurajäsenyyteen. Jy-väskylän yliopisto. Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma. 79 sivua. _________________________________________________________________________ Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää yläasteikäisten tyttöjen ja poikien itsearvioitua kun-toa ja sen yhteyksiä koulumenestykseen, liikuntanumeroon, urheiluseurajäsenyyteen ja kou-luliikuntaan suhtautumiseen. Tutkin myös oppilaiden kunto-ominaisuuksia ja niiden yhte-yksiä toisiinsa. Lisäksi tarkastelin, millaiset liikuntataidot oppilailla on ja miten ne ovat yh-teydessä kunto-ominaisuuksiin, urheiluseurajäsenyyteen ja koululiikuntaan suhtautumiseen. Tutkimuksen kohdejoukkona oli seitsemännen, kahdeksannen ja yhdeksännen luokan oppi-laita 14 eri Keski-Suomen koulusta (n=878). Tutkimusaineisto kerättiin oppilaskyselynä vuosina 2005–2007 ja se on osa laajempaa Hyvinvointia koululiikunnalla – tutkimusprojek-tia. Kunto-ominaisuuksia ja liikuntataitoja tutkittiin oppilaiden omien arvioiden avulla. Ko-konaiskuntoa tarkasteltiin kuntoindeksillä, joka luotiin summamuuttujana kestävyyden, no-peuden, voimakkuuden ja notkeuden mukaan. Koululiikuntaan suhtautumista, yleistä kou-lumenestystä, liikuntanumeroa ja urheiluseurajäsenyyttä kysyttiin suoraan oppilaskyselyssä. Kuntoindeksin luotettavuutta tarkasteltiin Cronbachin alfakertoimen avulla. Tulosten analysointi suoritettiin t-testillä, korrelaatiokertoimella, yksi- ja kaksisuuntaisella varianssi-analyysillä, ristiintaulukoinnilla ja Khiin neliötestillä. Merkitsevyyksien selvittämiseksi käytettiin aineiston suuren koon vuoksi myös Cohenin d-arvoa. Tulosten mukaan pojat arvioivat ominaisuutensa kestävyydessä, nopeudessa, voimakkuu-dessa ja liikuntataidoissa tyttöjä korkeammiksi verrattuna toisiin saman liikuntaryhmän op-pilaisiin. Tytöillä ainoastaan arviot omasta notkeudesta olivat korkeampia kuin pojilla. Kai-kista kunto-ominaisuuksista kestävyys ja nopeus korreloivat korkeimmin toisiinsa molem-milla sukupuolilla. Nopeus korreloi eniten myös liikuntataitojen kanssa sekä tytöillä että pojilla. Oppilaan hyvä fyysinen kunto oli positiivisesti yhteydessä parempaan yleiseen koulume-nestykseen ja liikuntanumeroon, lukuun ottamatta erinomaisen kunnon omaavia poikia. Neljä viidestä oppilaasta suhtautui koululiikuntaan innostuneesti tai hyvin innostuneesti, mikä kertoo liikunnan suosiosta oppiaineena. Innostunut suhtautuminen oli yhteydessä pa-rempaan kuntoon ja liikuntataitoihin. Opetuksessa tulisi panostaa positiivisen liikunta-asenteen muodostumiseen ja viihtymiseen. Avainsanat: Fyysinen kunto, kunto-ominaisuudet, liikuntataidot, koulumenestys, koululii- kuntaan suhtautuminen, urheiluseurajäsenyysfi
dc.format.extent79 s.
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otherFyysinen kunto
dc.subject.otherkunto-ominaisuudet
dc.subject.otherliikuntataidot
dc.subject.otherkoulumenestys
dc.subject.otherkoululiikuntaan suhtautuminen
dc.subject.otherurheiluseurajäsenyys
dc.titleYläkoululaisten tyttöjen ja poikien kunnon ja liikuntataitojen yhteydet koulumenestykseen, koululiikuntaan suhtautumiseen ja urheiluseurajäsenyyteen
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201301231107
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaLiikuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sport and Health Sciencesen
dc.contributor.laitosLiikuntakasvatuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Sport Sciencesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineLiikuntapedagogiikkafi
dc.contributor.oppiainePhysical Education Teacher Educationen
jyx.includeIn.OAItrue
dc.date.updated2013-01-23T14:50:57Z
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi502
dc.subject.ysofyysinen kunto
dc.subject.ysoliikuntataidot
dc.subject.ysomotoriset taidot
dc.subject.ysoopintomenestys
dc.subject.ysokoululiikunta
dc.subject.ysourheiluseurat
dc.subject.ysojäsenyys
dc.subject.ysotytöt
dc.subject.ysopojat (ikäryhmät)
dc.subject.ysoyläkoulu
dc.subject.ysopojat
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright