Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorHeikkilä, Maija
dc.date.accessioned2013-01-22T18:05:02Z
dc.date.available2013-01-22T18:05:02Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1242265
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40744
dc.description.abstractTutkielman tarkoituksena oli selvittää oppimaan oppimisen näkyminen yläkoulun englannin kielen oppikirjoissa. Tutkimuksessa tarkasteltiin, miten ja missä yhteyksissä oppimaan oppiminen tuli esille ja mitä kielitaidon osa-alueita painotettiin. Oppimaan oppimista on tutkittu Euroopassa ja Suomessa parina viime vuosikymmenenä. Hautamäki määrittää oppimaan oppimisen uskomuksiin ja taitoihin. Uskomuksia voivat liittyä oppijaan itseen tai ympäristöön. Taitoihin liittyvät oppimisstrategiat, ongelman ratkaisukyvyt sekä sosiaaliset taidot. Tutkimuksessa analysoitiin kahta yläkoulun 7.-luokan A-englannin oppikirjasarjaa. Aineistoa lähestyttiin kvalitatiivisesti sisällönanalyysin kautta. Aineisto lajiteltiin oppimaan oppimisen teorian ja kielitaidon osa-alueiden mukaan eri kategorioihin. Tulokset osoittivat, että oppimaan oppiminen näkyi oppikirjoissa jonkin verran, mutta kokonaisvaltaisia ja kaikenkattavia ohjeita oppilaille ei kumpikaan kirjasarja tuottanut. Kaikkia kielitaidon osa-alueita ei ollut painotettu tasapuolisesti. Oppimaan oppimisen neuvot keskittyivät lähinnä ohjeistamaan oppilasta siitä, miten sanoja voi oppia paremmin, mutta esimerkiksi lukustrategiat jäivät vähemmälle tai kokonaan pois. Tulokset herättivät pohdinnan siitä, että oppimaan oppimisen integrointiin oppikirjoihin yläkouluissa pitäisi kiinnittää enemmän huomiota, samoin itsearviointien suunnitteluun. Ilmiötä tulisi mielestäni tutkia enemmän ja tutkimuksessa heräsikin ajatus ilmiön tutkimisesta oppilaan näkökulmasta eli miten he kokevat kirjan sisältämät neuvot.fi
dc.format.extent75 sivua
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoeng
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherLearning to learn
dc.subject.othercontent analysis
dc.subject.othertextbooks
dc.title'Practice makes perfect' : learning to learn in secondary school EFL textbooks
dc.title.alternativeLearning to learn in secondary school EFL textbooks
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201301221100
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosKielten laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Languagesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.subject.methodSisällönanalyysi
dc.date.updated2013-01-22T18:05:02Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysooppimaan oppiminen
dc.subject.ysooppikirjat
dc.subject.ysoenglannin kieli
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot