Opettajaopiskelijoiden inkluusiovalmiudet
Tulevaisuudessa koulu muuttuu todennäköisesti entistä inklusiivisemmaksi, joten tarvi-taan tietoa siitä, millaiset inkluusiovalmiudet työelämään lähtevät opiskelijat koulutuk-sessaan saavat. Tässä tutkimuksessa tutkittiin Jyväskylän yliopiston aineen-, luokan- ja erityisopettajaopiskelijoiden inkluusiovalmiuksia. Valmiuksia kartoitettiin tutkimalla opettajaopiskelijoiden inkluusioasenteita, koulutuksesta saatuja valmiuksia erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden kohtaamiseen, ajatuksia koulun tulevaisuuden inklusiivi-suudesta sekä näihin kolmeen muuttujaan yhteydessä olevia taustatekijöitä. Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena. Kyselylomake lähetettiin Jyväskylän yliopiston opettajaopiskelijoille sähköpostitse ja vastauksia saatiin 378.
Tutkimuksen perusteella Jyväskylän yliopiston opettajaopiskelijat suhtautuivat inkluu-sioon keskimäärin hieman neutraalia asennoitumista kielteisemmin. He eivät kokeneet saaneensa opinnoistaan kovin hyviä valmiuksia erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden kohtaamiseen. Opettajaopiskelijat eivät myöskään ajatelleet koulun muuttuvan seuraavan kymmenen vuoden aikana kovin paljon nykyistä inklusiivisemmaksi. Inkluu-sioasenteeseen tilastollisesti merkitsevästi yhteydessä olevia taustatekijöitä olivat esi-merkiksi koulutuslinja ja koetut valmiudet. Aineenopettajaopiskelijoiden inkluusioasen-teet olivat erityis- ja luokanopettajaopiskelijoita kielteisempiä.
Opettajaopiskelijat, jotka kokivat saaneensa opinnoistaan hyvät valmiudet erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden kohtaamiseen, suhtautuivat inkluusioon myönteisesti. Val-miuksiin ja tulevaisuusajatuksiin yhteydessä olevia tekijöitä olivat niin ikään koulutus-linja sekä erityispedagogiikan opiskelun määrä. Nämä tulokset ovat osin ristiriidassa Jyväskylän yliopiston opettajakoulutusten opetussuunnitelmien tavoitteiden kanssa, sillä niiden mukaan aineen-, luokan- ja erityisopettajaopiskelijoiden tulisi saada koulutukses-taan valmiuksia inklusiivista kasvatusta varten. Jotta tulevat opettajat olisivat valmiita kohtaamaan inklusiivisen koulun todellisuutta, opettajakoulutusta tulisi tältä osin kehittää.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [28158]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Näkymätön näkyväksi : opettajaopiskelijoiden uskomuksia ja aikomuksia luonnontieteen ja kuvataiteen ilmiölähtöisestä oppimisprojektista
Lindell, Anssi; Kähkönen, Anna-Leena; Lehtinen, Antti; Lokka, Antti; Ratinen, Ilkka (Jyväskylän yliopisto, 2020)Oppiminen ei muutu ilmiölähtöiseksi pelkästään kirjaamalla tällainen tavoite opetussuunnitelmiin. Lisäksi vaaditaan ainakin, että opettajat ymmärtävät opetussuunnitelman ilmiölähtöisyyttä ja toimivat sen mukaisesti. Tässä ... -
Varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoiden käsityksiä uravalintansa syistä ja opintoihin sitoutumiseen liittyvistä tekijöistä
Leppämäki, Harri (2021)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää ja tunnistaa varhaiskasvatuksen opettajaksi opiskelevien uravalintaan liittyviä syitä ja varhaiskasvatuksen opettajankoulutuksessa opintoihin sitoutumiseen liittyviä tekijöitä. Lisäksi ... -
Opettajaopiskelijoiden kokemuksia pariohjelmointiharjoitukseen vaikuttaneista tekijöistä
Hartikainen, Veeti (2022)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli perehtyä opettajaopiskelijoiden pariohjelmointiharjoitukseen vaikuttaneisiin tekijöihin sekä selvittää sitä, miten ja mitkä tekijät vaikuttivat koettuun oppimiseen. Tutkittava aihe on ... -
Kolmas sektori sosiaalisen oikeudenmukaisuuden ja monikielisyyden tukipilarina : Paremmin Yhdessä ry tukemassa opettajaopiskelijoiden valmiuksia
Cordoba, Piia (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2021)Monikielisiä opiskelijoita on Suomessa yhä enemmän, ja opettajankoulutuksen tulisi vastata tähän ilmiöön antamalla opettajaksi opiskeleville valmiudet monikielisten oppijoiden ohjaamiseen ja tukemiseen heidän tarpeidensa ... -
"Ainahan on pakko istua sisällä ensin ja opetella ne sanat ennenku voidaan ruveta leikkimään" : kielten opettajaopiskelijoiden käsityksiä vieraan kielen opettamisesta ja oppimisesta
Hynninen, Lea (2015)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää alakouluikäisille lapsille tarkoitetun kielileirin ohjaajina toimineiden vieraiden kielten opettajaopiskelijoiden käsityksiä vieraan kielen opettamisesta ja oppimisesta. Vieraan ...