Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorPehkonen, Anu
dc.contributor.authorPöyhönen, Maija
dc.date.accessioned2013-01-22T14:24:59Z
dc.date.available2013-01-22T14:24:59Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1245496
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40743
dc.description.abstractTulevaisuudessa koulu muuttuu todennäköisesti entistä inklusiivisemmaksi, joten tarvi-taan tietoa siitä, millaiset inkluusiovalmiudet työelämään lähtevät opiskelijat koulutuk-sessaan saavat. Tässä tutkimuksessa tutkittiin Jyväskylän yliopiston aineen-, luokan- ja erityisopettajaopiskelijoiden inkluusiovalmiuksia. Valmiuksia kartoitettiin tutkimalla opettajaopiskelijoiden inkluusioasenteita, koulutuksesta saatuja valmiuksia erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden kohtaamiseen, ajatuksia koulun tulevaisuuden inklusiivi-suudesta sekä näihin kolmeen muuttujaan yhteydessä olevia taustatekijöitä. Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena. Kyselylomake lähetettiin Jyväskylän yliopiston opettajaopiskelijoille sähköpostitse ja vastauksia saatiin 378. Tutkimuksen perusteella Jyväskylän yliopiston opettajaopiskelijat suhtautuivat inkluu-sioon keskimäärin hieman neutraalia asennoitumista kielteisemmin. He eivät kokeneet saaneensa opinnoistaan kovin hyviä valmiuksia erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden kohtaamiseen. Opettajaopiskelijat eivät myöskään ajatelleet koulun muuttuvan seuraavan kymmenen vuoden aikana kovin paljon nykyistä inklusiivisemmaksi. Inkluu-sioasenteeseen tilastollisesti merkitsevästi yhteydessä olevia taustatekijöitä olivat esi-merkiksi koulutuslinja ja koetut valmiudet. Aineenopettajaopiskelijoiden inkluusioasen-teet olivat erityis- ja luokanopettajaopiskelijoita kielteisempiä. Opettajaopiskelijat, jotka kokivat saaneensa opinnoistaan hyvät valmiudet erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden kohtaamiseen, suhtautuivat inkluusioon myönteisesti. Val-miuksiin ja tulevaisuusajatuksiin yhteydessä olevia tekijöitä olivat niin ikään koulutus-linja sekä erityispedagogiikan opiskelun määrä. Nämä tulokset ovat osin ristiriidassa Jyväskylän yliopiston opettajakoulutusten opetussuunnitelmien tavoitteiden kanssa, sillä niiden mukaan aineen-, luokan- ja erityisopettajaopiskelijoiden tulisi saada koulutukses-taan valmiuksia inklusiivista kasvatusta varten. Jotta tulevat opettajat olisivat valmiita kohtaamaan inklusiivisen koulun todellisuutta, opettajakoulutusta tulisi tältä osin kehittää.fi
dc.format.extent90 sivua
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otheropettajaopiskelijat
dc.subject.otherinkluusio
dc.subject.otherasenteet
dc.subject.othervalmiudet
dc.titleOpettajaopiskelijoiden inkluusiovalmiudet
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201301221099
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.date.updated2013-01-22T14:24:59Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysoinkluusio
dc.subject.ysokoulu
dc.subject.ysoasenteet
dc.subject.ysovalmiudet
dc.subject.ysoopiskelijat
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysoopettajankoulutus
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot