dc.contributor.author | Pehkonen, Anu | |
dc.contributor.author | Pöyhönen, Maija | |
dc.date.accessioned | 2013-01-22T14:24:59Z | |
dc.date.available | 2013-01-22T14:24:59Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1245496 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40743 | |
dc.description.abstract | Tulevaisuudessa koulu muuttuu todennäköisesti entistä inklusiivisemmaksi, joten tarvi-taan tietoa siitä, millaiset inkluusiovalmiudet työelämään lähtevät opiskelijat koulutuk-sessaan saavat. Tässä tutkimuksessa tutkittiin Jyväskylän yliopiston aineen-, luokan- ja erityisopettajaopiskelijoiden inkluusiovalmiuksia. Valmiuksia kartoitettiin tutkimalla opettajaopiskelijoiden inkluusioasenteita, koulutuksesta saatuja valmiuksia erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden kohtaamiseen, ajatuksia koulun tulevaisuuden inklusiivi-suudesta sekä näihin kolmeen muuttujaan yhteydessä olevia taustatekijöitä. Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena. Kyselylomake lähetettiin Jyväskylän yliopiston opettajaopiskelijoille sähköpostitse ja vastauksia saatiin 378.
Tutkimuksen perusteella Jyväskylän yliopiston opettajaopiskelijat suhtautuivat inkluu-sioon keskimäärin hieman neutraalia asennoitumista kielteisemmin. He eivät kokeneet saaneensa opinnoistaan kovin hyviä valmiuksia erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden kohtaamiseen. Opettajaopiskelijat eivät myöskään ajatelleet koulun muuttuvan seuraavan kymmenen vuoden aikana kovin paljon nykyistä inklusiivisemmaksi. Inkluu-sioasenteeseen tilastollisesti merkitsevästi yhteydessä olevia taustatekijöitä olivat esi-merkiksi koulutuslinja ja koetut valmiudet. Aineenopettajaopiskelijoiden inkluusioasen-teet olivat erityis- ja luokanopettajaopiskelijoita kielteisempiä.
Opettajaopiskelijat, jotka kokivat saaneensa opinnoistaan hyvät valmiudet erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden kohtaamiseen, suhtautuivat inkluusioon myönteisesti. Val-miuksiin ja tulevaisuusajatuksiin yhteydessä olevia tekijöitä olivat niin ikään koulutus-linja sekä erityispedagogiikan opiskelun määrä. Nämä tulokset ovat osin ristiriidassa Jyväskylän yliopiston opettajakoulutusten opetussuunnitelmien tavoitteiden kanssa, sillä niiden mukaan aineen-, luokan- ja erityisopettajaopiskelijoiden tulisi saada koulutukses-taan valmiuksia inklusiivista kasvatusta varten. Jotta tulevat opettajat olisivat valmiita kohtaamaan inklusiivisen koulun todellisuutta, opettajakoulutusta tulisi tältä osin kehittää. | fi |
dc.format.extent | 90 sivua | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | opettajaopiskelijat | |
dc.subject.other | inkluusio | |
dc.subject.other | asenteet | |
dc.subject.other | valmiudet | |
dc.title | Opettajaopiskelijoiden inkluusiovalmiudet | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201301221099 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.date.updated | 2013-01-22T14:24:59Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | inkluusio | |
dc.subject.yso | koulu | |
dc.subject.yso | asenteet | |
dc.subject.yso | valmiudet | |
dc.subject.yso | opiskelijat | |
dc.subject.yso | opettajat | |
dc.subject.yso | opettajankoulutus | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |