Opettajaopiskelijoiden kokemuksia pariohjelmointiharjoitukseen vaikuttaneista tekijöistä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli perehtyä opettajaopiskelijoiden pariohjelmointiharjoitukseen vaikuttaneisiin tekijöihin sekä selvittää sitä, miten ja mitkä tekijät vaikuttivat koettuun oppimiseen. Tutkittava aihe on ajankohtainen, koska opettajien ohjelmoinnillisen osaamisen kehittämistarve on selkeä. Ohjelmointi on sisällytetty Suomessa Perusopetuksen opetussuunnitelmaan vuonna 2016 ja ohjelmoinnin opetusyleistyy kouluissa maailmanlaajuisesti.
Tutkimus toteutettiin osana Oppimisen teknologiat ja pedagogiikka opintojaksoa, jonka yhteydessä opettajaopiskelijoille (N = 8) järjestettiin pariohjelmointiharjoitus. Ennen harjoitusta opiskelijat vastasivat ohjelmointikokemusta kartoittavaan ennakkokyselyyn. Pariohjelmointitilanne videoitiin. Harjoituksen jälkeen opiskelijat kutsuttiin parihaastatteluun ja lisäksi heitä pyydettiin merkitsemään pariohjelmointiharjoitusvideoon kokemansa avainhetket työskentelyn ajalta. Tutkimukseen osallistui 8 opettajaopiskelijaa Jyväskylän yliopistosta ja aineisto kerättiin 2021 joulukuussa. Parihaastattelut analysoitiin sisällönanalyysin keinoin.
Pariohjelmointikokemukseen vaikuttaneet tekijät jaettiin neljään pääteemaan: parin kanssa tehty yhteistyö, parilta ja ohjaajalta saatu tuki, avoimet ja haastavat tehtävät sekä oppimisympäristö. Nämä tekijät jaettiin edelleen alateemoihin.
Pariohjelmointi on tämän ja aiemman tutkimuksen perusteella hyvä tapa ohjelmoinnin harjoittelemiseen opettajaopiskelijoille, mutta se vaatii ohjaajalta toteutuksen huolellista valmistelua. Aihetta on kuitenkin syytä tutkia enemmän, jotta opettajien koulutusta voidaan kehittää edelleen vastaamaan selvää tarvetta opettajien ohjelmoinnillisen osaamisen lisäämiselle.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kolmas sektori sosiaalisen oikeudenmukaisuuden ja monikielisyyden tukipilarina : Paremmin Yhdessä ry tukemassa opettajaopiskelijoiden valmiuksia
Cordoba, Piia (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2021)Monikielisiä opiskelijoita on Suomessa yhä enemmän, ja opettajankoulutuksen tulisi vastata tähän ilmiöön antamalla opettajaksi opiskeleville valmiudet monikielisten oppijoiden ohjaamiseen ja tukemiseen heidän tarpeidensa ... -
Opettajaopiskelijoiden inkluusiovalmiudet
Pehkonen, Anu; Pöyhönen, Maija (2012)Tulevaisuudessa koulu muuttuu todennäköisesti entistä inklusiivisemmaksi, joten tarvi-taan tietoa siitä, millaiset inkluusiovalmiudet työelämään lähtevät opiskelijat koulutuk-sessaan saavat. Tässä tutkimuksessa tutkittiin ... -
Suomalaisten naisolympiaurheilijoiden kokemuksia kansainväliseen menestykseen vaikuttaneista tekijöistä
Seppälä, Hanna-Maria (2017)Hanna-Maria Seppälä (2017). Suomalaisten naisolympiaurheilijoiden kokemuksia kansainväliseen menestykseen vaikuttaneista tekijöistä. Liikuntatieteellinen tiedekunta, Jyväskylän yliopisto, valmennus- ja testausopin Pro gradu ... -
"Suurimmat syyt jatkamiseeni olivat joukkue ja se joukkuehenki" : naispesäpalloilijoiden kokemuksia uran jatkumiseen vaikuttaneista tekijöistä
Mäki, Elina; Luoma, Sanna (2016)TIIVISTELMÄ Luoma, S. & Mäki, E. 2016. “Suurimmat syyt jatkamiseeni olivat joukkue ja se joukkuehenki”: Naispesäpalloilijoiden kokemuksia uran jatkumiseen vaikuttaneista tekijöistä. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän ... -
Luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä ja kokemuksia ilmiölähtöisestä opetuksesta
Karppela, Martti (2018)Karppela, Martti. 2018 Luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä ja kokemuksia ilmiölähtöisestä opetuksesta. Kasvatustieteen pro-gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Tutkimuksen tarkoituksena oli ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.