Aikamme koulussa : tutkimus opettajien ajankäytöstä oppituntien alussa
Oppitunnin alku ja oppitunnin taustatekijöiden mahdolliset vaikutukset oppitunnin alkuun olivat tämän pro gradu-tutkielman kohteena. Tutkin ajankohtaa, jolloin opettaja saapuu luokkahuoneeseen ja sitä, koska hän aloittaa varsinaisen opetuksen. Luokanopettaja- erityispedagogiikan opiskelijat keräsivät tutkimusaineiston Jyväskylän yliopiston kasvatustieteellisen tiedekunnan metodikurssille OKLS610/ KTKS031. Aineisto kerättiin havainnoimalla 131:tä peruskoulun opettajaa ja heidän toteuttamaa tunnin aloitusta. Tutkimusaineistoa käsittelin tilastollisilla menetelmillä kuten riippumattomien otosten t-testit ja yksisuuntaiset varianssianalyysit.
Opettaja saapui luokkahuoneeseen keskimäärin 2 minuuttia ja opetus alkoi keskimäärin 6 minuuttia oppitunnin alusta. Tutkimuksessa opettajat jakautuivat kahteen kategoriaan: opettajiin, jotka olivat oppitunnin alussa luokkahuoneessa ja heihin, jotka saapuivat oppitunnille myöhässä. Opettajien, jotka olivat oppitunnin alussa luokassa, opetus alkoi tilastollisesti merkitsevästi aikaisemmin kuin opettajien, jotka saapuivat oppitunnille myöhässä. Opettajien myöhästymiset voivat johtua koulujen toimintakulttuurista, jossa opettajien myöhästyminen oppitunnilta sallitaan.
...
Muu nimeke
Tutkimus opettajien ajankäytöstä oppituntien alussaMetadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [28039]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Biologian opettajaopiskelijoiden asenteet verkko-opetusta kohtaan ja verkkokeskustelun soveltuvuus biologian opetukseen
Nykänen, Mari (2014)Verkko-opiskelu tarjoaa hyvät mahdollisuudet etäopiskeluun. Verkko-opiskelussa korostuvat joustavuus ja itseohjautuvuus. Konstruktivistinen oppiminen on noussut keskeiseksi oppimisteoriapohjaksi myös verkko-opinnoissa. ... -
Vuorovaikutustaidot musiikinopetuksen voimavarana : opettajien kokemuksia vuorovaikutuksen merkityksestä musiikintunnilla
Vuori, Matleena (2018)Vuorovaikutus näkyy arkipäiväisessä elämässä jatkuvasti, mutta on myös tärkeä osa opetusta, oppimista ja opettajan ammattitaitoa. Luokkahuoneessa tapahtuvaa vuorovaikutusta on tutkittu paljon, mutta musiikin aineenopetukseen ... -
"Oo vaan chill se auttaa" : oppilaiden ajatuksia kielijännityksestä ruotsin kielen oppitunneilla
Mäkipelto, Annika; Niemi, Petra (2023)Tutkimuksessa tarkasteltiin kuudesluokkalaisten oppilaiden kielijännityksen yleisyyttä sekä sitä, mitkä tekijät aiheuttavat oppilaissa kielijännityksen tunteita. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin oppilaiden näkemiä keinoja, ... -
"Kirjottamisen ohjaaminen ei oo niin vaikeaa kuin sen arvioiminen, ei likikään" : opettajien käsityksiä kirjoittamisesta ja sen arvioinnista koulussa
Ahonen, Päivi; Niemi, Jenni (2012)Tässä tutkielmassa tarkastellaan luokanopettajien ja äidinkielen ja kirjallisuuden aineenopettajien käsityksiä kirjoittamisesta, sen opettamisesta ja arvioinnista koulussa. Lisäksi tutkittiin sitä, millaisia huomioita ... -
Luokanopettajakoulutus alakoulun ruotsin opetukseen valmistajana
Pasanen, Jonna (2017)Tutkimukseni tavoitteena oli arvioida, miten luokanopettajakoulutus valmistaa luokanopettajaopiskelijoita ruotsin opettamiseen alakoulussa. Tarkastelin, millaisia mahdollisuuksia luokanopettajakoulutus tarjoaa ruotsin ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.