University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

"Oo vaan chill se auttaa" : oppilaiden ajatuksia kielijännityksestä ruotsin kielen oppitunneilla

Thumbnail
View/Open
498.6 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Mäkipelto, Annika |
Niemi, Petra
Date
2023
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tutkimuksessa tarkasteltiin kuudesluokkalaisten oppilaiden kielijännityksen yleisyyttä sekä sitä, mitkä tekijät aiheuttavat oppilaissa kielijännityksen tunteita. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin oppilaiden näkemiä keinoja, joilla kielijännitystä voidaan ennaltaehkäistä ja vähentää. Tutkimus suoritettiin laadullisena tutkimuksena, jonka kohteena olivat B1- ruotsin kieltä opiskelevat kuudesluokkalaiset oppilaat. Tutkimuksen aineisto kerättiin kyselylomakkeen avulla, joka sisälsi pääsääntöisesti avoimia kysymyksiä, ja vastaukset analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin tapaan. Tulokset osoittivat, että noin 90 prosenttia oppilaista on kokenut kielijännitystä ruotsin kielen oppitunneilla. Kielijännitystä aiheutti oppitunneilla puhuminen, lukeminen, kirjoittaminen, kuunteleminen ja koetilanteet. Suurimmat tekijät, jotka aiheuttavat oppilaissa kielijännitystä olivat koetilanteet ja puhuminen. Suurin osa oppilaista kuitenkin näki, että kielijännityksen tunteeseen voi vaikuttaa. He kokivat, että kielijännitystä voi vähentää muun muassa kielen oppiminen, itsensä kehittäminen, luokkatovereiden ymmärtäväisyys sekä opettajan tuki ja tiettyjen opetustapojen välttäminen. Tutkimuksemme on ajankohtainen, koska B1-ruotsin kieli on melko uusi oppiaine alakoulussa, ja kielijännitystä on tutkittu melko vähän erityisesti suomalaisessa alakoulukonteksissa. Tutkimuksemme antaa tärkeää tietoa kielijännityksen vaikuttavista tekijöistä, joiden tietämyksestä on hyötyä, jotta opettajat osaisivat ottaa oppilaiden kielijännityksen paremmin huomioon. ...
Keywords
kielijännitys nuoret kielenoppijat ruotsin kieli kielen oppiminen oppilaat kieli ja kielet oppiminen opetus alakoulu oppitunnit oppiaineet opettajat koululaiset
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202308314854

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [27677]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • S2-oppilaiden ja heidän opettajiensa kokemukset kielenoppimisesta integroidussa äidinkielen ja kirjallisuuden ryhmässä 

    Pöntinen, Anu (2019)
    Tässä maisterintutkielmassani tarkastelen yhdeksäsluokkalaisten suomi toisena kielenä -oppilaiden sekä heidän opettajiensa kokemuksia opetuskokeilusta, jossa äidinkielen ja kirjallisuuden ryhmä sekä suomea toisena kielenä ...
  • Reflektion av de uppdaterade målen för gymnasiets läroplan (2019) i "Fokus" läroböckerna i svenska som andraspråk 

    Bergö, Anne-Lie (2022)
    Tässä tutkielmassa selvitin, kuinka vuoden 2019 lukion opetussuunnitelman perusteiden uudet painotukset laaja-alaisten oppimistavoitteiden sekä oppiainekohtaisten moduuleille asetettujen tavoitteiden suhteen realisoituvat ...
  • Opettajien ja oppilaiden välisten konfliktitilanteiden rakentuminen ja ratkaiseminen oppitunneilla 

    Simberg, Roosa; Peltola, Emmi (2019)
    Tässä tutkimuksessa selvitettiin opettajien ja oppilaiden välisten konfliktitilanteiden rakentumista oppitunneilla sekä opettajien tapoja ratkaista niitä. Tutkimuksen aineisto kerättiin oppituntien videotallenteina ala ...
  • Opettajan antama palaute myönteisen ja kielteisen ilmapiirin oppitunneilla perusopetuksen ensimmäisellä luokalla 

    Karell, Hanna-Mari; Varis, Laura (2021)
    Tutkimuksessa tarkasteltiin opettajan antamaa palautetta myönteisen ja kielteisen ilmapiirin oppitunneilla. Tutkimuksen tehtävänä oli selvittää, minkälaista suullista palautetta opettaja antaa ensimmäisen luokan oppitunneilla ...
  • Från slutbedömningskriterier till betyg : lärarnas erfarenheter och utmaningar när det gäller slutbedömning i B1-svenska 

    Sorajoki, Elisa (2020)
    Tutkielmassani selvitän opettajien kokemuksia B1-ruotsin päättöarvioinnista uuden opetussuunnitelman mukaan. Keskityn tutkimaan opettajien näkemyksiä päättöarviointikriteereistä, tavoista arvioida oppilaan osaamista ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publish Your Data
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre