dc.contributor.author | Kajaan, Paula | |
dc.date.accessioned | 2012-12-19T13:23:35Z | |
dc.date.available | 2012-12-19T13:23:35Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1240757 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40599 | |
dc.description.abstract | Tässä tutkimuksessa tarkastellaan suomenoppijoiden mielipiteenilmauksia ja niiden kehittymistä sinä aikana kun oppijoiden kielenkäyttäjän rooli vaihtuu vieraan kielen oppijasta toisen kielen oppijaksi. Mielipiteenilmauksia ei ole tutkittu kovin paljoa, eikä suomi toisena kielenä -oppijoiden kirjoitetussa kielessä lainkaan. Myöskään tapoja ilmaista mielipidettä suomen kielellä ei ole kartoitettu.
Aineistona on 31 eurooppalaisen yliopisto-opiskelijan kaksi tekstiä, joista toinen on kirjoitettu huhtikuussa 2008, kun he ovat hakeneet kesäkurssille ja toinen kesäkurssin lopussa elokuussa 2008. Aineistoa on käsitelty sekä säh-köisesti että käsin, ja sitä on analysoitu sekä kvantitatiivisesti että kvalitatiivisesti.
Tutkimuksessa vastataan kahteen kysymykseen: 1) Miten mielipidettä ilmaistaan näiden oppijoiden kielitaidon tasolla? ja 2) Kehittyvätkö tavat ilmaista mielipidettä intensiivisen kielenopiskelun aikana? Tutkimuksen lähtökoh-tana on sosiokulttuurisen teorian käsitys kielen oppimisesta. Tässä tutkimuksessa se tarkoittaa, että kieli kehittyy vuorovaikutuksessa ja että kieli on ikään kuin mielen työkalu: käyttämällä kieltä opitaan. Taustalla on käsitys siitä, että kielitaidon osa-alueet kehittyvät rinnakkain ja vaikuttavat toisiinsa.
Tutkimuksen tuloksena kartoitetaan tavat ilmaista mielipidettä tässä aineistossa sekä todetaan, että kielitaito kehit-tyy monella tavalla, kun oppijat käyttävät kieltä autenttisessa ympäristössä. Kurssin tavoitteena olleiden puhumisen taitojen kehittyminen näyttää vaikuttavan myös kirjoittamisen taitojen kehittymiseen. Tutkimuksen tuloksia voi-daan hyödyntää, kun tarvitaan tietoa mielipiteen ilmauksista, kielitaidon osa-alueiden integroitumisesta ja autentti-sen oppimisympäristön vaikutuksesta kielen kehittymiseen. | fi |
dc.format.extent | 66 sivua | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | suomi toisena kielenä | |
dc.subject.other | kirjoittaminen | |
dc.subject.other | S2 | |
dc.subject.other | toisen kielen oppiminen | |
dc.subject.other | suomen kieli | |
dc.subject.other | toinen kieli | |
dc.subject.other | oppiminen | |
dc.subject.other | kielellinen kehitys | |
dc.subject.other | kielitiede | |
dc.subject.other | kielen omaksuminen | |
dc.title | "Esimerkiksi pissa ei ole mitään kuin Italiassa --" : mielipideilmaukset ja niiden kehittyminen suomenoppijoiden teksteissä | |
dc.title.alternative | Mielipideilmaukset ja niiden kehittyminen suomenoppijoiden teksteissä | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201212193381 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities | en |
dc.contributor.laitos | Kielten laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Languages | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Suomen kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | Finnish | en |
dc.date.updated | 2012-12-19T13:23:35Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 309 | |
dc.subject.yso | suomi toisena kielenä | |
dc.subject.yso | toinen kieli | |
dc.subject.yso | kirjoittaminen | |
dc.subject.yso | oppiminen | |
dc.subject.yso | suomen kieli | |
dc.subject.yso | kielellinen kehitys | |
dc.subject.yso | kielitiede | |
dc.subject.yso | kielen omaksuminen | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |