"Esimerkiksi pissa ei ole mitään kuin Italiassa --" : mielipideilmaukset ja niiden kehittyminen suomenoppijoiden teksteissä
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan suomenoppijoiden mielipiteenilmauksia ja niiden kehittymistä sinä aikana kun oppijoiden kielenkäyttäjän rooli vaihtuu vieraan kielen oppijasta toisen kielen oppijaksi. Mielipiteenilmauksia ei ole tutkittu kovin paljoa, eikä suomi toisena kielenä -oppijoiden kirjoitetussa kielessä lainkaan. Myöskään tapoja ilmaista mielipidettä suomen kielellä ei ole kartoitettu.
Aineistona on 31 eurooppalaisen yliopisto-opiskelijan kaksi tekstiä, joista toinen on kirjoitettu huhtikuussa 2008, kun he ovat hakeneet kesäkurssille ja toinen kesäkurssin lopussa elokuussa 2008. Aineistoa on käsitelty sekä säh-köisesti että käsin, ja sitä on analysoitu sekä kvantitatiivisesti että kvalitatiivisesti.
Tutkimuksessa vastataan kahteen kysymykseen: 1) Miten mielipidettä ilmaistaan näiden oppijoiden kielitaidon tasolla? ja 2) Kehittyvätkö tavat ilmaista mielipidettä intensiivisen kielenopiskelun aikana? Tutkimuksen lähtökoh-tana on sosiokulttuurisen teorian käsitys kielen oppimisesta. Tässä tutkimuksessa se tarkoittaa, että kieli kehittyy vuorovaikutuksessa ja että kieli on ikään kuin mielen työkalu: käyttämällä kieltä opitaan. Taustalla on käsitys siitä, että kielitaidon osa-alueet kehittyvät rinnakkain ja vaikuttavat toisiinsa.
Tutkimuksen tuloksena kartoitetaan tavat ilmaista mielipidettä tässä aineistossa sekä todetaan, että kielitaito kehit-tyy monella tavalla, kun oppijat käyttävät kieltä autenttisessa ympäristössä. Kurssin tavoitteena olleiden puhumisen taitojen kehittyminen näyttää vaikuttavan myös kirjoittamisen taitojen kehittymiseen. Tutkimuksen tuloksia voi-daan hyödyntää, kun tarvitaan tietoa mielipiteen ilmauksista, kielitaidon osa-alueiden integroitumisesta ja autentti-sen oppimisympäristön vaikutuksesta kielen kehittymiseen.
...
Alternative title
Mielipideilmaukset ja niiden kehittyminen suomenoppijoiden teksteissäKeywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29684]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Velvoitteen ilmaiseminen ja sävyttäminen aikuisten suomenoppijoiden teksteissä
Kekäläinen, Milka (2015)Tutkielmassa selvitetään, millaisia velvoitteen ilmaisemisen ja sävyttämisen keinoja aikuiset suomenoppijat käyttävät kirjoitetuissa viesteissä ja mielipideteksteissä Eurooppalaisen viitekehyksen (EVK 2003) taitotasoilla. ... -
Aletaan alusta : luku- ja kirjoitustaidottomat aikuiset uutta kieltä oppimassa
Tammelin-Laine, Taina (University of Jyväskylä, 2014) -
Käytössä kehittyvä kieli : paikat ja tilat suomi toisena kielenä -oppijoiden teksteissä
Mustonen, Sanna (University of Jyväskylä, 2015) -
Dynamic Usage-based Principles in the Development of L2 Finnish Evaluative Constructions
Lesonen, Sirkku; Steinkrauss, Rasmus; Suni, Minna; Verspoor, Marjolijn (Oxford University Press (OUP), 2021)This study investigates the formal verbalizations of evaluation used by four beginning L2 learners of Finnish from a dynamic usage-based perspective. Longitudinal data collected weekly were used to investigate what kind ... -
Mitä kielitaidon arvioinnin pilottitesti paljastaa kotoutumisvaiheessa olevien korkeakoulutettujen suomenoppijoiden kirjoittamistaidosta?
Reiman, Nina; Seilonen, Marja (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys AFinLA, 2022)This article focuses on the writing skills of L2 learners who have moved to Finland in their adulthood, and who have completed their degree prior to arrival, or are qualified for higher education. The learners aim to finish ...