Show simple item record

dc.contributor.authorKajaan, Paula
dc.date.accessioned2012-12-19T13:23:35Z
dc.date.available2012-12-19T13:23:35Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1240757
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40599
dc.description.abstractTässä tutkimuksessa tarkastellaan suomenoppijoiden mielipiteenilmauksia ja niiden kehittymistä sinä aikana kun oppijoiden kielenkäyttäjän rooli vaihtuu vieraan kielen oppijasta toisen kielen oppijaksi. Mielipiteenilmauksia ei ole tutkittu kovin paljoa, eikä suomi toisena kielenä -oppijoiden kirjoitetussa kielessä lainkaan. Myöskään tapoja ilmaista mielipidettä suomen kielellä ei ole kartoitettu. Aineistona on 31 eurooppalaisen yliopisto-opiskelijan kaksi tekstiä, joista toinen on kirjoitettu huhtikuussa 2008, kun he ovat hakeneet kesäkurssille ja toinen kesäkurssin lopussa elokuussa 2008. Aineistoa on käsitelty sekä säh-köisesti että käsin, ja sitä on analysoitu sekä kvantitatiivisesti että kvalitatiivisesti. Tutkimuksessa vastataan kahteen kysymykseen: 1) Miten mielipidettä ilmaistaan näiden oppijoiden kielitaidon tasolla? ja 2) Kehittyvätkö tavat ilmaista mielipidettä intensiivisen kielenopiskelun aikana? Tutkimuksen lähtökoh-tana on sosiokulttuurisen teorian käsitys kielen oppimisesta. Tässä tutkimuksessa se tarkoittaa, että kieli kehittyy vuorovaikutuksessa ja että kieli on ikään kuin mielen työkalu: käyttämällä kieltä opitaan. Taustalla on käsitys siitä, että kielitaidon osa-alueet kehittyvät rinnakkain ja vaikuttavat toisiinsa. Tutkimuksen tuloksena kartoitetaan tavat ilmaista mielipidettä tässä aineistossa sekä todetaan, että kielitaito kehit-tyy monella tavalla, kun oppijat käyttävät kieltä autenttisessa ympäristössä. Kurssin tavoitteena olleiden puhumisen taitojen kehittyminen näyttää vaikuttavan myös kirjoittamisen taitojen kehittymiseen. Tutkimuksen tuloksia voi-daan hyödyntää, kun tarvitaan tietoa mielipiteen ilmauksista, kielitaidon osa-alueiden integroitumisesta ja autentti-sen oppimisympäristön vaikutuksesta kielen kehittymiseen.fi
dc.format.extent66 sivua
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.othersuomi toisena kielenä
dc.subject.otherkirjoittaminen
dc.subject.otherS2
dc.subject.othertoisen kielen oppiminen
dc.subject.othersuomen kieli
dc.subject.othertoinen kieli
dc.subject.otheroppiminen
dc.subject.otherkielellinen kehitys
dc.subject.otherkielitiede
dc.subject.otherkielen omaksuminen
dc.title"Esimerkiksi pissa ei ole mitään kuin Italiassa --" : mielipideilmaukset ja niiden kehittyminen suomenoppijoiden teksteissä
dc.title.alternativeMielipideilmaukset ja niiden kehittyminen suomenoppijoiden teksteissä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201212193381
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosKielten laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Languagesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineSuomen kielifi
dc.contributor.oppiaineFinnishen
dc.date.updated2012-12-19T13:23:35Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi309
dc.subject.ysosuomi toisena kielenä
dc.subject.ysotoinen kieli
dc.subject.ysokirjoittaminen
dc.subject.ysooppiminen
dc.subject.ysosuomen kieli
dc.subject.ysokielellinen kehitys
dc.subject.ysokielitiede
dc.subject.ysokielen omaksuminen
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record