dc.contributor.author | Leskinen, Kaisa | |
dc.date.accessioned | 2012-12-14T09:25:42Z | |
dc.date.available | 2012-12-14T09:25:42Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1240412 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40573 | |
dc.description.abstract | Tiivistelmä
Leskinen, Kaisa. LUOKAN UUSI TYÖKALU? – Alakoulun opettajien kokemuksia älytaulusta
Kasvatustieteen pro gradu -työ Jyväskylän yliopiston kasvatustieteen laitos, 2012. 57 sivua.
Tässä pro gradu -työssä on selvitetty alakoulun opettajien kokemuksia älytaulun käytöstä. Muuttuvassa yhteiskunnassa myös koulun on pysyttävä muutoksessa mukana. Yksi alakoulujen näkyvimpiä opetusteknologisia uudistuksia ovat viime vuosina olleet älytaulut. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia, millaisena työkaluna opettajat älytaulun kokevat, kuinka opettajat älytauluja käyttävät, sekä selvittää, millainen on heidän älytaulun käyttönsä ja pedagogiikkansa välinen suhde.
Tutkimus toteutettiin haastattelututkimuksena keväällä 2012 kahdella pohjois-savolaisella alakoululla. Haastateltavina oli kahdeksan alakoulun opettajaa, joilla oli ollut älytaulu käytössään yhdestä kolmeen vuotta. Haastattelut litteroitiin ja analyysin apuna käytettiin atlas.ti-ohjemistoa.
Opettajat olivat kokeneet älytaulun arkityötä helpottavaksi työkaluksi, joka vähensi muun teknologian määrää luokissa ja mahdollisti opettajien tärkeänä pitämän monikanavaisen opetuksen. Tutkimukseen osallistuneiden opettajien älytaulun käytön voidaan todeta olevan linjassa heidän pedagogisten ihanteidensa kanssa. Tutkijoiden odottamaa syvempää muutosta projektiluontoiseen opetukseen ja laaja-mittaiseen autenttisten materiaalien käyttöön ei ollut vielä havaittavissa, mutta viitteitä autenttisten materiaalien käytön yleistymisestä oli nähtävissä. Ongelmana autenttisten materiaalien yleistymisessä ja älytaulun käytössä nähtiin puutteellinen tiedonsaanti ja ajanpuute. Opettajat toivoivatkin enemmän materiaalien ja ideoiden jakoa kollegoiden kesken kasvotusten. Myös periaate sijoittaa yksi älytaulu per 20 oppilasta koettiin riittämättömäksi älytaulun monipuolisen käytön kannalta. | fi |
dc.format.extent | 56 sivua | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | opetusteknologia | |
dc.subject.other | älytaulu | |
dc.subject.other | pedagogiikka | |
dc.subject.other | pedagoginen ajattelu | |
dc.title | Luokan uusi työkalu? : alakoulun opettajien kokemuksia älytaulusta | |
dc.title.alternative | Alakoulun opettajien kokemuksia älytaulusta | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201212143346 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.date.updated | 2012-12-14T09:25:43Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | opetusteknologia | |
dc.subject.yso | älytaulut | |
dc.subject.yso | pedagogiikka | |
dc.subject.yso | pedagoginen ajattelu | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |