Jyväskylän yliopisto | JYX-julkaisuarkisto

  • suomi  | Anna palautetta |
    • suomi
    • English
 
  • Kirjaudu
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä aineisto 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä aineisto
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > Näytä aineisto

Luokan uusi työkalu? : alakoulun opettajien kokemuksia älytaulusta

Thumbnail
Katso/Avaa
582.1Kb

Lataukset:  
Show download detailsHide download details  
Tekijät
Leskinen, Kaisa
Päivämäärä
2012
Oppiaine
LuokanopettajakoulutusTeacher Education

 
Tiivistelmä Leskinen, Kaisa. LUOKAN UUSI TYÖKALU? – Alakoulun opettajien kokemuksia älytaulusta Kasvatustieteen pro gradu -työ Jyväskylän yliopiston kasvatustieteen laitos, 2012. 57 sivua. Tässä pro gradu -työssä on selvitetty alakoulun opettajien kokemuksia älytaulun käytöstä. Muuttuvassa yhteiskunnassa myös koulun on pysyttävä muutoksessa mukana. Yksi alakoulujen näkyvimpiä opetusteknologisia uudistuksia ovat viime vuosina olleet älytaulut. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia, millaisena työkaluna opettajat älytaulun kokevat, kuinka opettajat älytauluja käyttävät, sekä selvittää, millainen on heidän älytaulun käyttönsä ja pedagogiikkansa välinen suhde. Tutkimus toteutettiin haastattelututkimuksena keväällä 2012 kahdella pohjois-savolaisella alakoululla. Haastateltavina oli kahdeksan alakoulun opettajaa, joilla oli ollut älytaulu käytössään yhdestä kolmeen vuotta. Haastattelut litteroitiin ja analyysin apuna käytettiin atlas.ti-ohjemistoa. Opettajat olivat kokeneet älytaulun arkityötä helpottavaksi työkaluksi, joka vähensi muun teknologian määrää luokissa ja mahdollisti opettajien tärkeänä pitämän monikanavaisen opetuksen. Tutkimukseen osallistuneiden opettajien älytaulun käytön voidaan todeta olevan linjassa heidän pedagogisten ihanteidensa kanssa. Tutkijoiden odottamaa syvempää muutosta projektiluontoiseen opetukseen ja laaja-mittaiseen autenttisten materiaalien käyttöön ei ollut vielä havaittavissa, mutta viitteitä autenttisten materiaalien käytön yleistymisestä oli nähtävissä. Ongelmana autenttisten materiaalien yleistymisessä ja älytaulun käytössä nähtiin puutteellinen tiedonsaanti ja ajanpuute. Opettajat toivoivatkin enemmän materiaalien ja ideoiden jakoa kollegoiden kesken kasvotusten. Myös periaate sijoittaa yksi älytaulu per 20 oppilasta koettiin riittämättömäksi älytaulun monipuolisen käytön kannalta. ...
Muu nimeke
Alakoulun opettajien kokemuksia älytaulusta
Asiasanat
opetusteknologia älytaulu pedagogiikka pedagoginen ajattelu älytaulut
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201212143346

Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedot
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat [21177]
  • Selaa aineistoja
  • Selaa aineistoja
  • Artikkelit
  • E-kirjat
  • Esitelmät ja posterit
  • Historialliset kartat
  • Julkaisusarjat
  • Konferenssit ja seminaarit
  • Lehdet
  • Opinnäytteet
  • Oppimateriaalit
  • Nuotit ja musiikki
  • Tutkimusdata
  • Tutkimusraportit
  • Valokuvat

Selaa

Kaikki aineistotKokoelmaluetteloJulkaisupäivätTekijätAsiasanatJulkaistuLaitosOppiaine

Omat tiedot

Kirjaudu sisään

Tilastot

Tarkastele käyttötilastoja
  • Kuinka julkaista JYXissä?
  • Rinnakkais­tallentaminen
  • Opinnäytteiden julkaisu
  • Väitöskirjojen julkaisu
  • Julkaisupalvelut

Avoin tiede JYU:ssa
 
Tietosuojailmoitus

Saavutettavuusseloste
Open Science Centre