Pedagogiset periaatteet ja teoriat toiminta-alueittain opettavien opettajien raportoimana
Tekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella toiminta-alueittaisessa opetuksessa hyödynnettäviä pedagogisia periaatteita ja teorioita. Tutkimuksen tavoitteena oli saada tietoa, millaisia pedagogisia periaatteita ja teorioita toiminta-alueittain opettavat opettajat noudattavat työssään sekä lisätä ymmärrystä, millaisin perusteluin opettajat tekevät valintojaan.
Tutkimus oli osa INTO-hankkeen materiaalista tuotettuja tutkimuksia. Tutkimuksen aineisto koostui 96 toiminta-alueittain opettavan opettajan haastatteluista. Haastattelut toteutettiin vuosina 2018–2020. Tätä tutkimusta lähestyttiin laadullisin menetelmin ja aineiston analyysi toteutettiin sisällönanalyysina.
Toiminta-alueittaista opetusta ohjaavat pedagogiset periaatteet ja teoriat ovat moninaisia ja nimetyt periaatteet ja teoriat vaihtelivat opettajien välillä. Opettajat noudattivat työssään eniten positiivisen pedagogiikan ja vahvuusperustaisuuden, vuorovaikutuksen ja kommunikaation sekä oppimisen esteiden poistamiseen liittyviä pedagogisia periaatteita ja teorioita. Useimmin opettajat perustelivat periaatteen tai teorian tukevan oppilaiden työskentelyä ja oppimista sekä perustelivat valintaa oppilaiden tarpeilla, haasteilla ja diagnostisilla piirteillä tai yleisesti tärkeydellä.
Tuloksista voidaan havaita, että toiminta-alueittaista opetusta opetetaan Suomessa erilaisin periaattein. Saadut tulokset olivat kuitenkin samansuuntaisia aiempien tutkimuksien kanssa. Tulevaisuudessa tulisi kiinnittää lisää huomiota toiminta-alueittaisen opetuksen järjestämisen yhtenäistämiseen.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29531]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Oppilaiden ja opettajien onnistumiset sekä pedagogiset keinot toiminta-alueittaisessa opetuksessa opettajien kuvailemana
Vanhanen, Vilma (2023)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää toiminta-alueittaisessa opetuksessa saavutettuja onnistumisia ja näihin onnistumisiin johtaneita pedagogisia keinoja opettajien kuvailemana. Lisäksi tarkasteltiin, ovatko ne ... -
Erityisopettajien rooliristiriidat ja rooliepäselvyydet perusopetuksen vaativan erityisen tuen kontekstissa
Karjalainen, Laura (2017)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisissa tilanteissa vaativan erityisen tuen piirissä työskentelevät erityisopettajat kokevat rooliristiriitoja ja rooliepäselvyyttä. Aihe on merkityksellinen, koska rooliristiriitojen ... -
Toiminta-alueittaisen opetuksen kehittämistarpeet opettajien kokemana
Kiviranta, Julia; Kasakkamäki, Elina (2021)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää toiminta-alueittaiseen opetukseen liittyviä huolia sekä kehittämistarpeita opettajien näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena oli lisätä ymmärrystä toiminta-alueittaisesta opetuksesta ... -
Oppilaalle tarjottavan tuen perusteleminen esi- ja perusopetuksessa laadituissa pedagogisissa arvioissa ja selvityksissä
Vehkakoski, Tanja; Rantala, Anja (Niilo Mäki Instituutti, 2020)Oppilaan tehostetun tai erityisen tuen tarjoamisen perusteleminen on keskeinen tehtävä pedagogissa arvioissa ja selvityksissä. Pedagogisissa asiakirjoissa esiintyvää perustelemista ei ole kuitenkaan juurikaan tutkittu. ... -
Pedagoginen kirjaaminen kaksivuotisen esiopetuksen kokeilun erityisen tuen HOJKS-asiakirjoissa
Huhtala, Katriina; Knuutila, Mirva (2024)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli lisätä tietoa laadukkaan pedagogisen kirjaamisen tavoista erityisen tuen HOJKS-asiakirjoissa. Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia pedagogisten asiakirjojen kirjaamista ja niissä ilmentyviä ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.