Asiaa ja asennekasvatusta
Ahola, E. (2011, 6.6.2011). Asiaa ja asennekasvatusta. Kieli, koulutus ja yhteiskunta : Kielikoulutuspolitiikan verkoston verkkolehti. Retrieved from http://www.kieliverkosto.fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-kesakuu-2011/
Authors
Date
2011Copyright
© Kieliverkosto ja kirjoittajat
Monikielisyys on nykyisin osa jo hyvin monien suomalaisten arkea. Olen asunut, opiskellut ja työskennellyt sekä Suomessa että ulkomailla monikielisissä ja -kulttuurissa yhteisöissä. Tämänhetkisessä työyhteisössäni puhutaan jatkuvasti vähintään viittä eri kieltä (ja jos mukaan lasketaan opiskelijoiden äidinkielet, nousee kielten lukumäärä noin 20:een), tosin työyhteisön yhteisenä kielenä on suomi. Olen opettanut suomea vieraana kielenä vuodesta 2006 yliopistossa sekä vasta-alkajille että edistyneemmille suomenoppijoille.
Publisher
Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkostoISSN Search the Publication Forum
1799-0181Keywords
Original source
http://www.kieliverkosto.fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-kesakuu-2011/Metadata
Show full item recordCollections
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Schoolscapes in Multicultural Centers in Finland : How Staff Members Perceive Multilingualism
Ishimoto, Marino (2020)This study aims at exploring how multilingualism is represented in multicultural centers in Finland, and interpretations of these representations made by the staff members in multicultural centers through the lens of ... -
Monikielisyys luokan rikastuttajana : etnografinen tapaustutkimus kielellisesti ja kulttuurisesti moninaisessa alkuopetuksen luokassa
Pomykal, Ronja (2021)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten monikielisyys ilmenee tavallisessa alkuopetuksen luokassa, jossa lähes puolet luokan oppilaista on kaksi- tai monikielisiä. Pääpaino tutkimuksessa oli oppilaiden kokemuksissa, ... -
Varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä maahanmuuttajalasten oman äidinkielen tukemisesta päiväkodissa
Hosionaho, Katariina; Pienimäki, Petra (2021)Tutkimuksemme tavoitteena oli selvittää, miten suomalaisessa varhaiskasvatuksessa tuetaan maahanmuuttajalasten omaa äidinkieltä sekä millaista hyötyä oman äidinkielen tukemisesta on maahanmuuttajalapsille. Aineistonkeruu ... -
Monikielisyyden ilmeneminen ja huomioiminen monikulttuurisessa kouluyhteisössä
Tiainen, Kaisa (2018)Tässä tutkimuksessa oli tarkoituksena selvittää, miten monikielisyys ilmenee monikulttuurisessa kouluyhteisössä ja miten opettajat ottavat huomioon oppilaiden monikielisyyden opetuksessaan. Tutkimuksessa tarkasteltiin sitä, ... -
Sotalapsikokemukset kielellisen identiteetin ja elämäkerran lähtökohtana
Kyckling, Erja (2017)Tutkielmani käsittelee sitä, miten sotalapsikokemukset ovat vaikuttaneet sotalasten kieli-identiteettiin ja kielielämäkertaan. Sotalapsilla tarkoitetaan niitä lähes 80 000 suomalaislasta, jotka siirrettiin vuosina 1939–1945 ...