University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Sotalapsikokemukset kielellisen identiteetin ja elämäkerran lähtökohtana

Thumbnail
View/Open
587.1 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Kyckling, Erja
Date
2017
Discipline
Suomen kieliFinnish

 
Tutkielmani käsittelee sitä, miten sotalapsikokemukset ovat vaikuttaneet sotalasten kieli-identiteettiin ja kielielämäkertaan. Sotalapsilla tarkoitetaan niitä lähes 80 000 suomalaislasta, jotka siirrettiin vuosina 1939–1945 Suomen talvi- ja jatkosodan takia muihin Pohjoismaihin, pääasiassa Ruotsiin. Sotalapset omaksuivat repertoaariinsa uuden kielen, ja suomenkieliset resurssit unohtuivat usein käyttämättöminä. Suomeen palatessaan sotalapset oppivat suomea uudelleen. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan sitä, millaiset kokemukset ovat olleet merkityksellisiä Suomeen palanneiden sotalasten kielielämäkertojen kannalta ja millaisia merkityksiä eri kielille rakentuu sotalasten kertomuksissa. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu narratiivisen tutkimuksen ja muistitietotutkimuksen näkökulmista, joissa kielellä on keskeinen rooli sosiaalisen todellisuuden ja sen merkitysten tuottajana. Monikielisyyttä ja kielitaitoa lähestytään moninaisina kielellisinä resursseina. Keskeisiä käsitteitä ovat kielielämäkerta ja kieli-identiteetti, jonka nähdään pohjautuvan diskursiiviseen ja narratiiviseen käsitykseen identiteetistä dynaamisena ja vuorovaikutuksessa muovautuvana, mutta silti ehjäksi kerrottuna kokonaisuutena. Kielielämäkerran ja kieli-identiteetin tarkastelu yhdessä on luontevaa, sillä kielielämäkertojen avulla voidaan taustoittaa ja ymmärtää tutkimuksen osallistujien tämänhetkistä kieli-identiteettiä. Aineisto kerättiin narratiivisella haastattelumenetelmällä. Tutkimukseen osallistui kahdeksan jatkosodan aikana Ruotsissa ollutta ja sen jälkeen Suomeen palannutta sotalasta, jotka tavoitettiin erään sotalasten paikallisyhdistyksen kautta. Aineisto on analysoitu sisällönanalyysin ja narratiivisen analyysin keinoin muistitietotutkimuksen näkökulmia hyödyntäen. Aineisto talletetaan tutkimuksen jälkeen Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran arkistoon. Sotalapsilla ei ole kielellisistä kokemuksista Ruotsissa tarkkoja muistikuvia. He ovat omaksuneet ruotsinkielisiä resursseja tiedostamatta. Suomenkieliset resurssit rapautuivat ja unohtuivat vähitellen, ja Suomeen palatessa niitä omaksuttiin ja opittiin uudestaan. Suomen kielen omaksuminen näyttäytyy välttämättömänä, koska ruotsin kielen resurssien käyttöön ei Suomeen-paluun jälkeen ollut juurikaan mahdollisuuksia. Osaa osallistujista on kiusattu ruotsintaidon ja puutteellisten suomen kielen resurssien takia esimerkiksi koulussa, mikä on vaikuttanut haluun ylläpitää ruotsin kielen repertoaaria. Kaikki osallistujat ovat kuitenkin hyödyntäneet ruotsin kielen resurssejaan eri konteksteissa elämänsä varrella, kuten työelämässä, järjestötyössä ja yhteydenpidossa Ruotsiin. Suurin osa osallistujista on opiskellut monia muita kieliä, ainakin englantia. Nykyään kaikki eivät näe itseään monikielisinä, vaikka lähes kaikki vähintäänkin ymmärtävät ruotsia. Monet osallistujista ovat läpi elämänsä käyttäneet ruotsin kielen repertoaariaan aktiivisesti ja näkevät sen tärkeänä osana identiteettiään. Toisaalta suomen kieli on monelle ensisijainen ruotsiin verrattuna, koska se symboloi kotimaata ja on äidinkieli suurimmalle osalle osallistujista. Sotalapsikokemuksia muistellaan pääasiassa positiivisesti, ja niiden nähdään rikastuttaneen elämää myös kielellisesti. ...
Keywords
sotalapset kielellinen identiteetti elämäkerrat monikielisyys muistitieto muistelu narratiivinen tutkimus Narratiivinen tutkimus suomen kieli ruotsin kieli
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201708313628

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [25550]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Språklig och nationell identitet : Finska krigsbarn i Sverige 

    Urpelainen, Meiju-Maria (2012)
  • Monikielisen perheen monikielisyysdiskurssit identiteetin rakentajina 

    Sirkeinen, Eveliina (2008)
  • Yrittäjien narratiiveja palkkatyöhön siirtymisen kokemuksesta ammatillisen identiteetin näkökulmasta 

    Pekkarinen, Petri (2018)
    Yrittäjyys on suosittu työllistymisvaihtoehto alle 35-vuotiaiden nuorten aikuisten keskuudessa. Yrittäjänä onnistuminen on monen tekijän summa, ja moni yrittäjä siirtyy syystä tai toisesta työelämään työntekijäksi. ...
  • Opetuskielen vaihtuessa : ruotsinkielisen perusopetustaustan vaikutus kieli-identiteetin rakentumiseen ja lukio-opintoihin 

    Timonen, Annika (2017)
    Tutkin maisterintutkielmassani, millaisia kokemuksia opiskelijoilla ja heidän äidinkielen opettajallaan on ruotsinkielisen koulutaustan vaikutuksesta opiskelijoiden lukio-opintoihin ja toisaalta myös kieli-identiteettiin. ...
  • Aikuisten S2-oppijoiden kuulumisen rakentuminen paikallisissa toimintayhteisöissä 

    Koskela, Weera (2023)
    Tässä maisterintutkielmassa tarkastelen, miten aikuisten suomi toisena kielenä -oppijoiden kuuluminen rakentuu toimintayhteisöissä Suomessa ja miten niiden kielelliset käytänteet vaikuttavat tähän. Tutkielman aineisto ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre