Kansalaisopistojen oppilaitos- ja ylläpitäjärakenteen arviointi : osaraportti 2 : rakenteellisten muutosten, lakiuudistusten ja oman toiminnan arviointivelvoitteen toteutuminen
Kansalaisopistojen oppilaitos- ja ylläpitäjärakenteen arviointi perustuu opetus- ja kulttuuriministeriön
Koulutuksen arviointineuvostolle osoittamaan toimeksiantoon. Arviointi
raportoidaan kahdessa osassa. Ensimmäinen osaraportti kohdistui kansalaisopistojen
laatu- ja kehittämisavustuksiin sekä ylläpitämislupiin. Tässä toisessa osaraportissa
arvioidaan rakenteellisten muutosten, vapaan sivistystyön lakiuudistusten ja
oman toiminnan arvioinnin toteutumista kansalaisopistoissa.
Raportissa esitetään vastaukset seuraaviin kysymyksiin: 1) Millaisia vaikutuksia
kansalaisopistojen yhdistymisillä tai muilla rakenteellisilla muutoksilla on kansalaisopistojen
palvelujen laatuun, alueelliseen saavutettavuuteen ja asemaan? 2) Miten vapaan
sivistystyön lakiin lisätyt koulutustavoitteet ja yhteistyövelvoite toteutuvat kansalaisopistojen
toiminnassa? 3) Miten kansalaisopistot toteuttavat vapaan sivistystyön
laissa mainittua oman toiminnan arviointivelvoitetta? Kysymyksiin etsittiin vastauksia
useilla menetelmillä: Arviointiteemoja koskevista koulutuspoliittisista asiakirjoista,
lakiperustasta ja säädöksistä tehtiin sisällönanalyysi. Lisäksi toteutettiin sidosryhmähaastatteluja,
kansalaisopistoille osoitettu kysely ja arviointivierailuja.Kansalaisopistoissa toteutetut rakenteelliset muutokset koskevat pääasiassa opistojen
yhdistämistä tai ylläpitäjämuutosta. Kansalaisopistojen keskuudessa toteutetuista
muutoksista löydetään laadun ja saavutettavuuden kannalta enemmän hyötyjä kuin
haittoja. Toteutettujen yhdistymisten mahdollisena haittana on asiakasryhmien eriarvoinen
kohtelu. Arviointiryhmä esittää alueellisten ja paikallisten sivistystarpeiden
turvaamista yhdistymistilanteissa lainsäädännön uudelleen tarkastelulla.
Kansalaisopistot tekevät yhteistyötä useiden eri oppilaitosten kanssa, mutta yhteistyö
kohdistuu selkeimmin kansalaisopistojen väliseen yhteistyöhön. Merkittävimpiä
yhteistyön muotoja ovat pedagoginen, hallinnollinen ja hankeyhteistyö. Arviointiryhmä
esittää kansalaisopistojen tukemista ja tasapuolista resursointia kaikissa merkittävissä
yhteistyön muodoissa. Arviointiryhmä myös pitää yhteistyötä yhtenä vaihtoehtona
pienten kansalaisopistojen yhdistämisille.
Vapaan sivistystyön lakiin lisätyt koulutustavoitteet – hyvinvoinnin, monikulttuurisuuden,
kansainvälisyyden ja kestävän kehityksen edistäminen – painottuvat vaihtelevasti
kansalaisopistojen kurssitarjonnassa. Arviointiryhmä esittää koulutustavoitteiden
tukemista kansalaisopistojen yhteisillä kehittämisstrategioilla, joissa alueelliset ja
paikalliset erityistarpeet otetaan huomioon.
Kansalaisopistojen keskuudessa omaa toimintaa arvioidaan ja kehitetään ensisijaisesti
asiakaspalautteen perusteella. Kansalaisopistojen käyttämät arviointimenetelmät
vaihtelevat paljon. Arviointiryhmä esittää kansalaisopistojen keskinäisen arviointiyhteistyön
ja arviointikäytäntöjen systemaattisuuden lisäämistä.
...
Publisher
Koulutuksen arviointineuvostoISBN
978-951-39-4765-1ISSN Search the Publication Forum
1795-0163Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Kansalaisopistojen oppilaitos- ja ylläpitäjärakenteen arviointi : osaraportti 1 : laatu- ja kehittämisavustukset ja ylläpitämisluvat
Markkanen, Martti; Lang, Tarja; Lillas, Alice; Lovio,Maisa; Manninen, Jyri; Takatalo, Erkki; Kamppi, Päivi; Pietiläinen, Ville; Knubb-Manninen, Gunnel (Koulutuksen arviointineuvosto, 2012)Kansalaisopistojen oppilaitos- ja ylläpitäjärakenteen arviointi perustuu opetus- ja kulttuuriministeriön Koulutuksen arviointineuvostolle osoittamaan toimeksiantoon. Arviointi raportoidaan kahdessa osassa. Tässä ensimmäisessä ... -
Vapaan sivistystyön oppilaitosrakenne ja palvelukyky
Vaherva, Tapio; Malinen, Anita; Moisio, Antti; Raivola, Reijo; Salo, Petri; Kantasalmi, Kari; Kamppi, Päivi; Silvennoinen, Heikki (Koulutuksen arviointineuvosto, 2006) -
Rakenteellisten muutosten mallintaminen aikasarja-aineistossa : rahan kysyntä Suomessa 1980-1996
Koskinen, Hannu (2002) -
"Että jokainen kantaa aina sen oman osaamisensa siihen koriin, ja että sitä jaetaan." : yhteistyö yläkoulun, lukion ja ammattikoulun opinto-ohjaajan työssä
Vainio, Marianne (2017)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli kuvata yläkoulun, ammatillisen oppilaitoksen ja lukion opinto-ohjaajien työhön kuuluvaa yhteistyötä eri tahojen kanssa, ja selvittää minkälaisia tekijöitä liittyy hyvään ja toimivaan ... -
Kansalaisopistojen opettajien ammatillinen identiteetti
Solla, Heli (2016)TIIVISTELMÄ Solla, Heli. 2016. Kansalaisopistojen opettajien ammatillinen identiteetti. Aikuiskasvatustieteen pro gradu – tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. 76 sivua. Tämän tutkimuksen aiheena ...