Lapsen sosiaalisten riskien määrittely ja tunnistaminen päivähoidon ja sosiaalityön moniammatillisessa yhteistyössä
Authors
Date
2010Access restrictions
Tutkimukseni tarkoituksena on selvittää miten lapsen sosiaalisia riskejä määritellään ja
tunnistetaan päivähoidon ja sosiaalityön moniammatillisessa yhteistyössä. Tarkoituksena
on valottaa ja vertailla eri ammatillisesta asiantuntijuudesta nousevia kokemuksia sosiaalisista
riskeistä yksilötasolla. Tutkimuksessani halusin myös selvittää milloin riskeihin puututaan
ja mikä vaikutus on kontekstilla sosiaalisten riskien tunnistamisessa. Lisäksi halusin
kuvata riskien määrittelyssä, tunnistamisessa ja puuttumisessa esille nousseita ongelmia ja
sitä miten toimijat näkevät yhteistyön tässä yhteydessä muototuvan.
Tutkimukseni suoritin laadullisella tutkimusotteella. Tutkimukseni on tapaustutkimus sijoittuen
yhdelle paikkakunnalle. Tutkimukseeni osallistui kolme sosiaalityöntekijää ja viisi
lastentarhaopettajaa. Tutkimukseeni osallistuneet sosiaalityöntekijät työskentelevät samassa
työyhteisössä, sen sijaan lastentarhaopettajat ovat työssä eri päiväkodeissa. Aineistonkeruu
tapahtui kevään ja kesän 2009 aikana. Tutkimukseni suoritin yksilöhaastatteluina nauhoittaen
kaikki haastattelut digitaaliselle nauhoittimelle. Muodoltaan haastattelut olivat teemahaastatteluja
Tutkimukseni mukaan lapsen sosiaalisten riskien määrittely ja tunnistaminen näyttäytyy aineistoni
valossa laajaalaisena
yhteiskunnallisena ilmiönä. Tästä syystä sosiaalisten riskien
määrittely, tunnistaminen ja niihin puuttuminen on haasteellista, ulottuen lapsen huolenpitoon,
lapsen yksilöllisiin ominaisuuksiin, perheen yhteiskunnalliseen asemaan ja elämäntapaan.
Lapsen sosiaaliset riskit saattavat näyttäytyä eri ammatillisille asiatuntijoille eri tavalla,
saaden aikaan joko huolen tai huolettomuuden tunteen. Moniammatillisessa yhteistyössä
yhteistyön toimivuuteen vaikuttaa kaikkien siinä toimivien osapuolien antama panos
yhteistyön kehittämiseksi tarpeita vastaavaksi.
Tutkimukseni tuloksista voidaan päätellä, että lapsen sosiaalisten riskien määrittelyssä ja
tunnistamisessa voidaan havaita riskiyhteiskunnalle ominaisia merkkejä. Riskejä havaitaan
kaikissa yhteiskuntaluokissa. Yksilöllistyminen ja perinteisen siteiden katkeaminen tuo
mukanaan epävarmuuden ja turvautumisen asiantuntijoiden apuun. Samalla yksilöllistyminen
synnyttää uusia normiyhteiskunnasta poikkeavia elämäntapoja ja elämäntyylejä.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Ammatillista keskustelua päivähoidon ja lastensuojelun yhteistyöstä : Sosiaalitieto- ja Lastentarha-lehtien analyysi vuosilta 2006-2010
Haapsalo, Paula (2011)Tutkimuksessa tarkastellaan lastensuojelun ja päivähoidon yhteistyötä sosiaalityön ja varhaiskasvatuksen ammattilehtien sisältämän aineiston avulla. Keskeisenä kysymyksenä on, miten moniammatillista yhteistyötä aineistossa ... -
Sosiaalityön asiantuntijuuden vahvistaminen moniammatillisessa yhteistyössä
Kempe-Jalonen, Hanna (2022)Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää olemassa olevan tutkimustiedon avulla, mitkä tekijät vahvistavat sosiaalityön asiantuntijuutta moniammatillisessa yhteistyössä. Tarkastelen sosiaalityön asiantuntijuuden ... -
Koulun sosiaalityötä hyvässä ja pahassa : sosiaalityöntekijän asiantuntijuuden paikka koulun moniammatillisessa yhteistyössä
Tuominen-Leppäaho, Tiina (2008)Tutkimuksen tarkoitus on selvittää koulussa toimivien eri asiantuntijoiden mielipiteitä ja käsityksiä moniammatillisesta yhteistyöstä koulussa sekä tutkia, mikä on koulun sosiaalityön asiantuntijuuden paikka koulun ... -
"Yksi plus yksi on enemmän kuin kaksi" : koulukuraattorien näkemyksiä asiantuntijuudesta moniammatillisessa yhteistyössä
Hännikäinen, Päivi (2013)Pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan peruskoulussa työskentelevien koulukuraattorien näkemyksiä omasta ja eri toimijoiden asiantuntijuudesta koulun sisäisessä ja ulkoisessa moniammatillisessa yhteistyössä. Koulun sisäinen ... -
Jaetun asiantuntijuuden toteutuminen moniammatillisessa yhteistyössä : koulunkäynninohjaajien ja luokanopettajien kokemuksia
Meriläinen, Sanna; Rauhala, Asta (2013)Tutkimuksen tarkoitus oli selvittää, millaista koulunkäynninohjaajan ja luokanopettajan yhteistyö yleisopetuksen luokassa on ja onko siinä piirteitä jaetusta asiantuntijuudesta. Lisäksi halusimme tutkia, millainen asema ...