Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorHeiskanen, Elina
dc.date.accessioned2012-09-21T08:52:40Z
dc.date.available2012-09-21T08:52:40Z
dc.date.issued2007
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1231008
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38602
dc.description.abstractTutkimuksessa tarkastellaan suomalaista yrityksen ympäristövastuuta, jota havainnollistetaan yritysesimerkin, Keskon, kautta. Peruskysymyksenä on: Mitä on suomalaisen yrityksen ympäristövastuu ja mitkä tekijät siihen vaikuttavat. Ongelmaa lähestytään suomalaisen yhteiskunnan ympäristötietoisuuden leviämisen; etiikan ja moraalin roolin liike-elämässä; ympäristö- ja yhteiskuntavastuun sekä esimerkkiyritys Keskon kautta. Tutkimusaineistona ovat Keskon ympäristö- ja yhteiskuntavastuun raportit vuosilta 1997, 1999–2005 sekä Keskon internet-sivusto. Tutkimusstrategiana on tapaustutkimus, tutkimusotteena käytetään kuvailevaa ja kartoittavaa käsiteanalyysia. Tutkittaessa ympäristötietoisuuden leviämistä ja sen vaikutusta yrityksiin kävi ilmi, ettei vaikutussuhde ympäristöaktivismin ja yritysten ympäristövastuullisuuden kehittymisen välillä ollut suora, kuten toiminnan suunta on ollut. Ympäristöaktivismi on vaikuttanut ensimmäisenä lainsäädännön tiukentumiseen, ja yritykset ovat joutuneet mukautumaan siihen. Ympäristönsuojelun pääasiallinen kannattajaryhmä on nykyään pieni ja sitoutuminen ympäristöarvoihin on kaiken kaikkiaan vähäistä. Siten yrityksissäkään ei ole koettu syvällistä ympäristöherätystä, vaikka osa yrityksistä ottaa vapaaehtoista, lainpuitteet ylittävää vastuuta ympäristöasioista. Keskon tie yhteiskuntavastuun edelläkävijäksi alkoi vuonna 1990 ympäristöpolitiikan julkistamisella. 1990-luvun alkupuoli oli kierrätykseen ja jätteenvähentämiseen painottuvaa aikaa. Ympäristö- ja yhteiskuntavastuun institutionalisoituminen käynnistyi 1990-luvun loppupuoliskolla, kun Kesko alkoi muuttaa toimintojaan ympäristösertifikaatin mukaisiksi ja julkaisi ensimmäiset ympäristöraporttinsa. 2000- luvulle tultaessa Kesko oli saavuttanut kotimaantoiminnassaan institutionalisoitumisen pisteen, ja alkoi laajentaa aktiivisesti toimintaansa ulkomaille. Ulkomaantoimintojen osalta ei vielä voida puhua institutionalisoitumisen saavuttamisesta, sillä ympäristötyö on kotimaan rajojen ulkopuolella vielä kesken. Ympäristövastuun institutionalisoituminen on hyödyttänyt sekä yritystä että ympäristöä; Keskon ympäristövastuu on sidosryhmälähtöistä, voitontavoitteluun pyrkivää vastuuta.
dc.format.extent102 sivua
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherKesko
dc.titleMarkkinoiden vihreä käsi : yrityksen ympäristövastuu suomalaisessa yhteiskunnassa tapaustutkimuksena Kesko
dc.title.alternativeYrityksen ympäristövastuu suomalaisessa yhteiskunnassa tapaustutkimuksena Kesko
dc.typeBooken
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201209212475
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradufi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaYhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Social Sciencesen
dc.contributor.laitosYhteiskuntatieteiden ja filosofian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Social Sciences and Philosophyen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineSosiologiafi
dc.contributor.oppiaineSociologyen
dc.date.updated2012-09-21T08:52:40Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.contributor.oppiainekoodi203
dc.subject.ysoympäristöaktivismi
dc.subject.ysoympäristötietoisuus
dc.subject.ysoyhteiskuntavastuu
dc.subject.ysoympäristövastuu
dc.subject.ysoetiikka
dc.subject.ysoyritykset


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot