dc.contributor.author | Hiltunen, Tomi | |
dc.contributor.author | Kunelius, Jaska | |
dc.date.accessioned | 2012-09-06T12:48:03Z | |
dc.date.available | 2012-09-06T12:48:03Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1226787 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38485 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksen tavoitteena oli analysoida vuosina 2006—2011 Jyväskylän opetta- jankoulutuslaitokselta valmistuneiden luokanopettajien antamaa palautetta koulutuksestaan ja selvittää, minkälaisia valmiuksia he kokevat koulutuksesta saaneensa. Lisäksi etsittiin palautteita opettajankoulutuslaitoksen omasta toi- minnasta ja rakenteesta. Tutkimuksen aineistona käytettiin 146 kappaletta ma- turiteettien yhteydessä kirjoitettuja avoimia palautelomakkeita.
Opettajankoulutuslaitoksen sisällölliset palautteet analysoitiin sijoittamalla ne InTASC- ydinainesanalyysin esittelemiin laadukkaan opetuksen kategorioihin. Opettajankoulutuksen rakennetta koskeneet palautteet analysoitiin jaottelemal- la ne niihin kategorioihin, joita aineistossa esiintyi.
Vastaajat eivät kokeneet saaneensa koulutuksestaan riittäväksi valmiuksia käy- tännön opettajantyöhön. Puutteita omissa valmiuksissa havaittiin ainedidaktii- kassa, vanhempien ja erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden kohtaamisessa, moniammatillisessa yhteistyössä ja koulun arjen tuntemisessa. Vastaajat koki- vat saaneensa hyvät valmiudet itsereflektioon, kriittisyyteen, elinikäiseen op- pimiseen ja ammatilliseen kehittymiseen.
Opettajankoulutuslaitoksen harjoittelujen koettiin olevan liian kaukana todelli- sesta koulun arjesta ja irrallisia muista opinnoista. Opintoihin kaivattiin lisää yksilöllisyyttä, valinnanvapautta ja vastuuta. Yksittäisistä opintokokonaisuuk- sista kritisoitiin eniten POM-opintoja. Opintoihin oltiin kokonaisuutena kuiten- kin tyytyväisiä, ja niiden kuvattiin rakentavan hyvän pohjan ammatilliselle ke- hittymiselle ja opettajaksi kasvamiselle.
Jatkotutkimusta tarvitaan erityisesti uudistuneen harjoittelurakenteen onnistu- misen arvioimisessa ja opiskelijoiden suhtautumisesta opettajankoulutuslaitok- sen tutkimuksellisuuteen. Lisäksi toivotaan tämän kaltaisen tutkimuksen jatku- van säännöllisemmin opettajankoulutuksen arviointitoimenpiteenä. | |
dc.format.extent | 73 sivua | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and
print it for Your own personal use. Commercial use is
prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | Jyväskylän yliopisto | |
dc.title | Jälkiviisautta : valmistuvien luokanopettajien palautetta Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitoksesta | |
dc.title.alternative | Valmistuvien luokanopettajien palautetta Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitoksesta | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201209062338 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.date.updated | 2012-09-06T12:48:03Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | opettajankoulutus | |
dc.subject.yso | palaute | |
dc.subject.yso | arviointi | |
dc.subject.yso | työelämävalmiudet | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |