Valmistuvien työläistaustaisten luokanopettajien kokemuksia sopeutumisesta yliopistoon
Päivämäärä
2019Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää valmistuvien luokanopettajien kokemuksia sopeutumisesta yliopistoon. Tarkastelun kohteena olivat opiskeijoiden käsitykset työläistaustaisuudesta, ja miten työläistausta vaikuttaa yliopistoon sopeutumiseen. Sopeutumista tarkasteltiin kuulumisen tunteen ja opiskelijaidentiteetin näkökulmasta. Aihe on tärkeä, jotta yhteiskuntaluokasta johtuvia eriarvoistavia tekijöitä pystytään tunnistamaan.
Aineisto kerättiin haastatteluilla. Haastatteluun osallistui viisi valmistuvaa luokanopettajaa Jyväskylän yliopistosta. Haastattelut analysoitiin laadullisen aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Tutkimukseen osallistuneet opiskelijat määrittivät työläistaustaisuuden objektiivisesti koulutuksen ja varallisuuden sekä subjektiivisesti kasvuympäristöön liittyvien ilmiöiden mukaan. Opiskelijat kokivat kuuluvansa yliopistoon, vaikka yksittäiset yliopiston rakenteelliset käytännöt tuntuivat vierailta ja osa omista yksilöllistä ominaisuuksista nähtiin sopimattomina yliopistoon. Perheeltä saatu tuki vaikutti opiskelijoiden kokemukseen opiskelusta. Opiskelua motivoi luokanopettajan ammattiin valmistuminen sekä opiskelijat olivat kokeneet kasvaneensa akateemisissa taidoissa opiskelujen edetessä. Perheen tuki, opiskelumotiivit ja akateeminen kasvu olivat vaikuttaneet tutkimukseen osallistuneiden opiskelijaidentiteettiin.
Tutkimustulosten mukaan työläistausta ei ollut juurikaan vaikutusta yliopistoon sopeutumisessa . Kuitenkin opiskelijat olivat kokeneet yksittäisiä haasteita kuulumisen tunteen ja opiskelijaidentiteetin muodostumisessa. Yhteiskuntaluokasta johtuvien haasteiden tunnistaminen mahdollistaa koulutuksellisen tasa-arvon kehittämistä yliopistossa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29545]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kielen vaikutus yliopistoon sisäänpääsyssä vuonna 2012
Ristaniemi, Anna (2015)Artikkelissa tarkastellaan yliopiston opetuskielen ja toisaalta yliopistoon hakijan äidinkielen yhteyttä yliopistoon hyväksymiseen. Aineisto koostuu vuonna 2012 suomalaisiin yliopistoihin hakeneista ja hyväksytyistä ... -
"Opiskelu on ollut mielenkiintoista ja mukavaa" : yliopistoon kiinnittyminen opettajaopiskelijoiden ensimmäisen vuoden kokemusten valossa
Käppi, Tuomas (2014)Tässä pro gradu-työssä tutkittiin ensimmäisen vuoden opiskelijoiden kiinnittymistä yliopistoon. Kiin-nittyminen on prosessi, jossa opiskelijasta tulee yliopistoyhteisön jäsen ja hän alkaa toimia akateemis-ten tavoitteiden ... -
Kun maahanmuuttajaoppilas ja luokanopettaja kohtaavat : maahanmuuttajaoppilaiden ja luokanopettajien kokemuksia maahanmuuttajaoppilaiden sopeutumisesta suomalaiseen kouluun
Häkkinen, Johanna; Koskela, Johanna (2000) -
Mitä luokanopettaja ei opi Jyväskylän yliopistossa? : luokanopettajien kokemuksia työelämästä
Parkkonen, Susanna (2021)Opintojen viimeisen vuoden aikana useat luokanopettajaopiskelijat ”heräävät” siihen, että heidän tulisi näillä tiedoilla ja taidoilla lähteä kantamaan opetuksellinen vastuu luokallisesta oppilaita. Onko jotain, mitä en ... -
Jälkiviisautta : valmistuvien luokanopettajien palautetta Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitoksesta
Hiltunen, Tomi; Kunelius, Jaska (2012)Tutkimuksen tavoitteena oli analysoida vuosina 2006—2011 Jyväskylän opetta- jankoulutuslaitokselta valmistuneiden luokanopettajien antamaa palautetta koulutuksestaan ja selvittää, minkälaisia valmiuksia he kokevat koulutuksesta ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.