University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Valmistuvien työläistaustaisten luokanopettajien kokemuksia sopeutumisesta yliopistoon

Thumbnail
View/Open
330.3 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Karjala, Juhani |
Mäkelä, Lauri
Date
2019
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää valmistuvien luokanopettajien kokemuksia sopeutumisesta yliopistoon. Tarkastelun kohteena olivat opiskeijoiden käsitykset työläistaustaisuudesta, ja miten työläistausta vaikuttaa yliopistoon sopeutumiseen. Sopeutumista tarkasteltiin kuulumisen tunteen ja opiskelijaidentiteetin näkökulmasta. Aihe on tärkeä, jotta yhteiskuntaluokasta johtuvia eriarvoistavia tekijöitä pystytään tunnistamaan. Aineisto kerättiin haastatteluilla. Haastatteluun osallistui viisi valmistuvaa luokanopettajaa Jyväskylän yliopistosta. Haastattelut analysoitiin laadullisen aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Tutkimukseen osallistuneet opiskelijat määrittivät työläistaustaisuuden objektiivisesti koulutuksen ja varallisuuden sekä subjektiivisesti kasvuympäristöön liittyvien ilmiöiden mukaan. Opiskelijat kokivat kuuluvansa yliopistoon, vaikka yksittäiset yliopiston rakenteelliset käytännöt tuntuivat vierailta ja osa omista yksilöllistä ominaisuuksista nähtiin sopimattomina yliopistoon. Perheeltä saatu tuki vaikutti opiskelijoiden kokemukseen opiskelusta. Opiskelua motivoi luokanopettajan ammattiin valmistuminen sekä opiskelijat olivat kokeneet kasvaneensa akateemisissa taidoissa opiskelujen edetessä. Perheen tuki, opiskelumotiivit ja akateeminen kasvu olivat vaikuttaneet tutkimukseen osallistuneiden opiskelijaidentiteettiin. Tutkimustulosten mukaan työläistausta ei ollut juurikaan vaikutusta yliopistoon sopeutumisessa . Kuitenkin opiskelijat olivat kokeneet yksittäisiä haasteita kuulumisen tunteen ja opiskelijaidentiteetin muodostumisessa. Yhteiskuntaluokasta johtuvien haasteiden tunnistaminen mahdollistaa koulutuksellisen tasa-arvon kehittämistä yliopistossa. ...
Keywords
koulutuksellinen tasa-arvo kuulumisen tunne opiskelijaidentiteetti työläistausta yhteiskuntaluokat identiteetti opettajankoulutus opiskelijat korkeakouluopiskelu
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202002102022

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24512]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • "Opiskelu on ollut mielenkiintoista ja mukavaa" : yliopistoon kiinnittyminen opettajaopiskelijoiden ensimmäisen vuoden kokemusten valossa 

    Käppi, Tuomas (2014)
    Tässä pro gradu-työssä tutkittiin ensimmäisen vuoden opiskelijoiden kiinnittymistä yliopistoon. Kiin-nittyminen on prosessi, jossa opiskelijasta tulee yliopistoyhteisön jäsen ja hän alkaa toimia akateemis-ten tavoitteiden ...
  • Kielen vaikutus yliopistoon sisäänpääsyssä vuonna 2012 

    Ristaniemi, Anna (2015)
    Artikkelissa tarkastellaan yliopiston opetuskielen ja toisaalta yliopistoon hakijan äidinkielen yhteyttä yliopistoon hyväksymiseen. Aineisto koostuu vuonna 2012 suomalaisiin yliopistoihin hakeneista ja hyväksytyistä ...
  • Kun maahanmuuttajaoppilas ja luokanopettaja kohtaavat : maahanmuuttajaoppilaiden ja luokanopettajien kokemuksia maahanmuuttajaoppilaiden sopeutumisesta suomalaiseen kouluun 

    Häkkinen, Johanna; Koskela, Johanna (2000)
  • Mitä luokanopettaja ei opi Jyväskylän yliopistossa? : luokanopettajien kokemuksia työelämästä 

    Parkkonen, Susanna (2021)
    Opintojen viimeisen vuoden aikana useat luokanopettajaopiskelijat ”heräävät” siihen, että heidän tulisi näillä tiedoilla ja taidoilla lähteä kantamaan opetuksellinen vastuu luokallisesta oppilaita. Onko jotain, mitä en ...
  • Jälkiviisautta : valmistuvien luokanopettajien palautetta Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitoksesta 

    Hiltunen, Tomi; Kunelius, Jaska (2012)
    Tutkimuksen tavoitteena oli analysoida vuosina 2006—2011 Jyväskylän opetta- jankoulutuslaitokselta valmistuneiden luokanopettajien antamaa palautetta koulutuksestaan ja selvittää, minkälaisia valmiuksia he kokevat koulutuksesta ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre