University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Kohti uutta palautekulttuuria : opiskelijapalautekäytännöt ja niihin liittyvät prosessit Jyväskylän yliopistossa

Thumbnail
View/Open
1.1 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Koriseva, Soile |
Minkkinen, Milla
Date
2012
Discipline
EducationAdult EducationAikuiskasvatus

 
TIIVISTELMÄ Koriseva, Soile ja Minkkinen, Milla. Kohti uutta palautekulttuuria. Opiskelijapalaute- käytännöt ja niihin liittyvät prosessit Jyväskylän yliopistossa. Kasvatustieteen ja aikuis- kasvatustieteen pro gradu – tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. 213 sivua. Bolognan prosessin myötä laadunarvioinnista on tullut yhä keskeisempi osa korkeakoulujen arkea. Yliopistoissa arviointi on konkretisoitunut paljolti opiskelijapalautteen keräämiseen ja siihen liittyviin prosesseihin. Jyväskylän yliopistossa on halu kehittää pa- lautejärjestelmiä, joten tarvittiin kattava selvitys palautekäytäntöjen nykytilasta. Palau- tejärjestelmillä hankitulla tiedolla tullee tulevaisuudessa olemaan merkitystä myös yliopistojen saamaan perusrahoitukseen. Tutkimuksen tarkoituksena olikin kuvata Jyväskylän yliopiston opiskelijapalautetoiminnan nykytilaa lukuvuonna 2009–2010. Kyselylomakkeeseen vastasi 319 Jyväskylän yliopiston henkilökunnan jäsentä, joiden tehtävänkuvaan nimikkeen perusteella kuului opetus ja/tai sen organisointi. Kyselylomakkeen avulla selvitettiin ensisijaisesti, millä tavoin kurssipalautetta kerättiin ja hyö- dynnettiin. Lisäksi oltiin kiinnostuneita, minkälaisina palautetoimintaa määrittävät osa- alueet (arviointiote, laatukulttuuri, kehittäminen sekä hyvän opetuksen määrittely ja oppimiskäsitykset) näyttäytyivät Jyväskylän yliopistossa. Opintoasianpäälliköiden haastatteluissa paneuduttiin osin samoihin teemoihin kuin lomakkeessa. Aineistojen käsittelys- sä hyödynnettiin kuvailua, laskemista, luokittelua, teemoittelua ja yksisuuntaista va- rianssianalyysiä sekä sen parametritonta vastinetta, Kruskalin-Wallisin - testiä. Tutkimuksen mukaan palautetta kerättiin eri tavoin ja sitä hyödynnettiin vaihtelevasti. Keskeistä oli, että palautteen käsittely ja sen hyödyntäminen näkyivät harvoin palautteen antajalle eli opiskelijalle. Syinä palautteen keruun taustalla korostuivat erityisesti oman toiminnan arviointiin ja kehittämiseen sekä opintojen kehittämiseen liittyvät seikat. Paras tapa kerätä palautetta oli kirjallisesti ja paras ajankohta vastaavasti kurssin loppupuolella tai sen jälkeen. Tutkittavien mukaan heidän laitoksensa opettajat keräsivät palautetta lähinnä kursseista ja opetuksesta. Haastatteluissa peräänkuulutettiin uuden- laista palautekulttuuria, jossa palaute olisi luonnollinen osa kaikkien toimijoiden toimintaa. Yhteiset käytänteet tai jopa yhteinen palautejärjestelmä nähtiin tarpeellisina, mutta samalla alleviivattiin myös tiedealakohtaisten eroavaisuuksien huomioon ottamista. Palautetoimintaa määrittäviä osa-alueita tarkasteltaessa huomattiin, että Jyväskylän yliopistossa painottuivat selkeästi enemmän kehittävän kuin perinteisen arvioinnin piirteet. Laatukulttuurin piirteistä tutkittavat eivät osanneet nimetä keskeisimpiä. Erilaisia kehittämistoimia oli toteutettu, mutta ne eivät olleet kovin systemaattisia. Hyvän opetuksen ominaisuuksia vastaajat pitivät melko tai erittäin tärkeinä ja eri opetusmuotojen kohdalla korostuivat erilaiset ominaisuudet. Oppimiskäsityksiltään tutkittavat olivat enemmän konstruktivistisia kuin behavioristisia. Lisäksi tiedekuntien välillä oli tilastollisesti merkitseviä eroja konstruktivismi- ja behaviorismimittarin suhteen. ...
Alternative title
Opiskelijapalautekäytännöt ja niihin liittyvät prosessit Jyväskylän yliopistossa
Keywords
Jyväskylän yliopisto opiskelijat palaute arviointi laatu opetus oppimiskäsitykset tiedekunnat
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201206201909

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [25585]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Sulautuva opetus Jyväskylän yliopistossa, opiskelijanäkökulma 

    Pesonen, Lise-Lotte (2015)
    Jo muutamia vuosia yksi koulutusmaailman ajankohtaisista käsitteistä on ollut Blended learning eli sulautuva oppiminen tai sulautuva opetus. Sulautuva opetus on menetelmä, jossa yhdistyy niin kontakti- kuin verkko-opetus. ...
  • Mitä luokanopettaja ei opi Jyväskylän yliopistossa? : luokanopettajien kokemuksia työelämästä 

    Parkkonen, Susanna (2021)
    Opintojen viimeisen vuoden aikana useat luokanopettajaopiskelijat ”heräävät” siihen, että heidän tulisi näillä tiedoilla ja taidoilla lähteä kantamaan opetuksellinen vastuu luokallisesta oppilaita. Onko jotain, mitä en ...
  • Yhteisöllisyys ihanteena, vertaistuki voimavarana : opiskelijoiden käsityksiä yhteisöllisestä oppimisesta yliopistossa 

    Multisilta, Carita (2011)
    Tiivistelmä - Referat – Abstract Tavoitteet Tutkimuksen lähtökohtana on yksilöllisen ja yhteisöllisen oppimisen välinen jännite erilaisine oppimisteorioineen. Oppimiskäsitysten tarkastelussa hyödynnettiin muun muassa ...
  • Tulosohjauksen yhteiskunnallisuus Jyväskylän yliopistossa : tarkastelunäkökulmina muoti ja seurustelu 

    Treuthardt, Leena (Jyväskylän yliopisto, 2004)
    Yliopistojen tulosohjausta ja sen käytänteitä kohtaan on arkipäivän tasolla ja erilaisissa kirjoituksissa esitetty sekä kiitosta että kritiikkiä. Yksityiskohtaista, ilmiön kokonaiskuvaukseen pyrkivää tutkimusta yliopiston ...
  • Toista tietä maisteriksi : maisteriopiskelijoiden kokemuksia ohjauksesta Jyväskylän yliopistossa 

    Skaniakos, Terhi (2017)
    Tutkimukseni tavoitteena on tarkastella Jyväskylän yliopiston maisterivai-heen opintoihin vuosina 2011 ja 2012 sisään otettujen opiskelijoiden kokemuksia ohjauksesta. Tarkastelun kohteena ovat erityisesti opiskelijat, jotka ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre