Oppilaiden kokemuksia pedagogisesta draamasta saksan oppimisen varhaisessa vaiheessa : "se on siksi hyödyllistä, että osaa puhua saksaa luontevasti ja ymmärrettävästi jos menee saksankieliseen maahan. :)"
Tekijät
Päivämäärä
2012Oppiaine
LuokanopettajakoulutusTeacher EducationSaksan kieli ja kulttuuriGerman Language and CulturePääsyrajoitukset
Aineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.
Tutkielmani tarkoitus on selvittää alakoulun oppilaiden kokemuksia ja käsityksiä pedagogisesta draamasta varhaisessa saksan opetuksessa. Vertailen oppilaiden näkemyksiä ja kokemuksia saksan opettajan näkemyksiin ja kokemuksiin sekä omiin, tutkijana tekemiini havaintoihin. Lisäksi vertailen oppilailta saatuja tuloksia Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (2004) tavoitteisiin alakoulun vieraan kielen opetuksessa.
Tutkimukseen osallistuivat jyväskyläläisen alakoulun 5. luokan saksanryhmä, ryhmän saksanopettaja ja minä osallistuvana havainnoijana. Pidin tutkimuksen aikana tutkimukseen osallistuneelle oppilasryhmälle viisi draamatuokiota. Tutkimusmenetelminä käytin osallistuvaa havainnointia, kenttäpäiväkirjaa, kyselyitä sekä kuva-analyysiä.
Tutkimuksen mukaan pedagoginen draama on mukava ja mielekäs opetusmenetelmä. Pedagoginen draama tuo vaihtelua varhaiseen saksan opiskeluun. Sen avulla voidaan harjoitella sosiaalisia taitoja, kohdekielistä vuorovaikutusta, kieli- ja kulttuuritaitoja sekä rohkeutta ilmaista itseään saksaksi, vaikka kielitaidon kehitys olisi vasta alussa. Pedagoginen draama opetusmenetelmänä tukee tutkimuksen mukaan Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (2004) alakoulun vieraan kielen oppimistavoitteita. Lisäksi se tukee Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (2004) vaatimia monipuolista oppimisympäristöä sekä erilaisten oppilaiden huomioon ottamista.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
"Uudestaan vaan härkää sarvista ja kokeillaanpas vähän toisella lailla" : luokanopettajien kokemuksia draamakasvatuksen käytöstä
Kettunen, Sami (2017)Tutkielmani tarkoituksena on selvittää, millaisia kokemuksia luokanopettajilla on draamakasvatuksen käytöstä ja kuinka he draamaa työssään hyödyntävät. Halusin saada selville, ovatko luokanopettajien käyttämät draamaharjoitukset ... -
Kohti draaman merkityksiä suomalaisessa peruskoulussa : fenomenografinen tutkimus luokanopettajien käsityksistä draamasta
Borgstén, Tiina Maria (2016)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin luokanopettajien käsityksiä draamasta. Aiheen valinta on ajankohtainen, koska draama on herättänyt keskustelua uuden perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden 2014 ympärillä. Draaman ... -
Puhetta draamasta : puheviestinnän opettajien näkemyksiä draamapedagogiikan hyödyntämisestä opetuksesta
Mönkkönen, Jonna (2002) -
Mistä puhumme, kun puhumme draamasta? : draama vuoden 2010 perusopetuksen tuntijakoehdotuksessa
Ruohomäki, Ilona (2021)Tässä maisterintutkielmassa tarkastellaan draamaa opetussuunnitelman ja vuoden 2010 perusopetuksen tuntijakoehdotuksen näkökulmasta. Tarkoituksena oli selvittää, miksi yrityksistä huolimatta draama ei ole vuosikymmenten ... -
Draamakasvatus suomen kielen ja kirjallisuuden opettajan oppaissa
Pihlajakangas, Hanna; Heikkilä, Johanna (2023)Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää miten 3. luokan suomen kielen ja kirjallisuuden opettajan oppaissa draamakasvatus näyttäytyy. Draamakasvatus ei ole Suomessa oma oppiaineensa, mutta se näkyy Perusopetuksen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.