Draamakasvatus suomen kielen ja kirjallisuuden opettajan oppaissa
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää miten 3. luokan suomen kielen ja kirjallisuuden opettajan oppaissa draamakasvatus näyttäytyy. Draamakasvatus ei ole Suomessa oma oppiaineensa, mutta se näkyy Perusopetuksen opetussuunnitelman (2014) laaja-alaisissa tavoitteissa sekä suomen kielen ja kirjallisuuden oppiaineen vuorovaikutustilanteissa toimimisen osiossa.
Tutkimusaineistona toimii kolmen kirjasarjan fyysiset opettajan oppaat kahdelta eri kustantajalta. Tutkimusaineistosta on rajattu pois kirjasarjojen oppilaan kirjat ja digimateriaalit. Tutkimusaineisto on analysoitu teorialähtöisen sisällönanalyysin avulla, ja ymmärtämisen tukena käytämme hermeneuttista tieteenfilosofiaa.
Tutkimustulokset osoittivat, että suomen kielen ja kirjallisuuden opettajan oppaat ohjaavat opettajia draamakasvatuksen toteuttamiseen pääosin yksittäisten draamaharjoitteiden avulla, joissa on selkeät ohjeistukset toiminnan toteuttamiselle. Harjoitteissa oli tunnistettavissa osallistavan ja esittävän draaman genret. Lisäksi draaman toteutuksen tueksi tarjotaan lisämateriaalia, mutta opettajan oppaat ohjaavat niukasti kokonaisten draamatuntien pitämiseen. Draamakasvatus näkyy opettajan oppaissa erityisesti vuorovaikutuksen edistämisen näkökulmasta, jolloin oppaat ohjaavat draamakasvatuksen toteuttamiseen vuorovaikutuksen tavoittein.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29544]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Drama education and agency in EFL learning : a material package for primary school
Brunni, Maija (2022)Tämän pro gradu -tutkielman tuloksena syntynyt materiaalipaketti on suunniteltu vastaamaan perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (POPS2014) tavoitteita koskien englannin kielen oppiainetta vuosiluokilla 3.–6. ... -
Äidinkieltä draaman kautta – draamakasvatus yläkoulun Särmä 8 -oppikirjan tehtävissä
Strum, Saara (2023)Tässä kandidaatintutkielmassa tutkitaan, millaisia draamakasvatukseen perustuvia tehtäviä yläkoulun vuoden 2020 Särmä 8 -oppikirjassa on. 33 tehtävästä koostuva tutkimusaineisto on rajattu draamakasvatuksen perusteiden ... -
The taming of drama education : drama education in elementary school English as a foreign language classroom - material package
Välimaa, Mari (2024)Draamakasvatus tarjoaa mahdollisuuden motivoivaan ja monipuoliseen oppimiseen. Sen avulla voi luoda moninaisia oppimisympäristöjä yhden luokkahuoneen sisälle. Draaman avulla oppilaiden on mahdollista päästä kokemaan toden ... -
Savuverhon taakse : draama kirjallisuudenopetuksen työtapana
Åkerblad, Eeva (2015)Pro gradu -työssäni tarkastelen draamaa kirjallisuudenopetuksen työtapana. Vuonna 2016 käyttöön otettavat perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet osoittavat, että draama on työtapana ajankohtainen ja suositeltu. ... -
Vuorovaikutusta luokkahuoneessa : opettajien ja oppilaiden toiminta kirjallisuuden opetuksen prosessidraamatunneilla
Maunu, Marika (2011)Tutkimus käsittelee luokkahuoneen vuorovaikutusta kirjallisuuden opetuksen tunneilla, joilla opetusmenetelmänä on yhteistoiminnallisuutta ja kokemuksellisuutta korostava prosessidraama. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.