dc.contributor.author | Fandi, Maia | |
dc.date.accessioned | 2012-07-09T07:04:24Z | |
dc.date.available | 2012-07-09T07:04:24Z | |
dc.date.issued | 2008 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1222967 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38159 | |
dc.description.abstract | Tutkimukseni tavoitteena on lasten osallistamisprosessin tarkastelun kautta pohtia, millainen
on sukupolvien välisten suhteiden rooli lasten osallistamisessa ja millaisia tekijöitä hyvässä
ja vastuullisessa lasten osallistamisessa tulisi ottaa huomioon.
Lasten osallistuminen on kiinnostuksen kohteena enenevässä määrin myös sosiaalityössä.
Lasten osallistuminen esimerkiksi heitä koskevien asioiden suunnitteluun, päätöksentekoon ja
toteutukseen edellyttää osallistamista. Erityisesti kehitysyhteistyössä kehitetty, Paulo Freiren
sorrettujen pedagogiikkaan pohjautuvan osallistamisen perusideana on ajatus, että kukin
ihminen on asiantuntija oman elinpiirinsä ja kokemustensa suhteen. Sekä lasten osallistamisen
että sukupolvityön yhtenä tarkoituksena on aikuisten ja lasten välisen valtasuhteen
epätasapainon murtaminen. Lasten osallistaminen voidaan nähdä osana laajempaa
lapsisensitiivisen sosiaalityön suuntausta.
Tutkimuskenttänä oli jyväskyläläinen ehkäisevän lastensuojelun kehittämishanke, Välittävät
sukupolvet. Hankkeessa mukana olevat lapset saivat mahdollisuuden osallistua aikuisille ja
lapsille tarkoitetun toimintapäivän suunnitteluun. Suunnittelu tapahtui osallistavien metodien
avulla. Osallistavat metodit mahdollistivat osallistumisen muutoinkin kuin verbaalisesti,
esimerkiksi sadutuksen, visuaalisen työskentelyn tai leikkien muodossa. Lapsiryhmän
suunnitelmien pohjalta toteutettiin toimintapäivä, jonka jälkeen lapset osallistuivat vielä
toiminnalliseen arviointikeskusteluun. Tutkimuksessani on toimintatutkimuksellinen ja
osallistava lähestymistapa. Tutkimuksen aineisto koostuu lasten suunnitteluryhmän
kokoontumisten ja arviointikeskustelujen nauhoituksiin ja havainnointiin sekä ryhmässä
tuotettuihin materiaaleihin. Tutkimuksessani osallistavat metodit toimivat
tiedontuottamistekniikoina. Analysointitapa on aineistolähtöinen.
Tutkimukseni mukaan sukupolvien välisillä suhteilla on merkittävä rooli lasten
osallistamisessa. Aikuiset voivat toimia joko portinvartijoina, jotka päättävät lasten
osallistumismahdollisuuksista tai sisäänheittäjinä, jotka pakottavat lapsen osallistumaan. Hyvä
ja vastuullinen osallistaja on itsekriittinen ja reflektiivinen. Hän antaa lapselle tietoa
osallistumismahdollisuuksista ja osallistumisen vaikutuksista, jotta lapsi voi näiden tietojen
pohjalta tehdä päätöksensä osallistumisesta tai osallistumattomuudesta. Lasten vastuullisen
osallistamisen edellytyksenä on hierarkkisen sukupolvijärjestyksen ja valtasuhteiden purku.
Osallistavilla metodeilla voi olla runsaat sovellusmahdollisuudet myös sosiaalityössä. | |
dc.format.extent | 92 sivua | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | sukupolvisuhteet | |
dc.title | Aikuiset portinvartijoina, sisäänheittäjinä vai vastuullisina osallistajina? : sukupolvisuhteiden merkitys lasten osallistamisessa | |
dc.title.alternative | Sukupolvisuhteiden merkitys lasten osallistamisessa | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201207092019 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Social Sciences and Philosophy | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Sosiaalityö | fi |
dc.contributor.oppiaine | Social Work | en |
dc.date.updated | 2012-07-09T07:04:25Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 210 | |
dc.subject.yso | osallistaminen | |
dc.subject.yso | lapset | |
dc.subject.yso | osallistuminen | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |