Toimintalähtöinen ja osallistuva tutkimus lasten osallistamisesta
Tekijät
Päivämäärä
2015Pääsyrajoitukset
Aineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.
Opinnäytetyöni tarkoituksena on löytää toimintakäytäntöjä lasten osallistamiseen.
Kiinnostuin lapsia osallistavan taideprojektin toteuttamisesta ja perustin
tutkimustani varten ryhmän, jonka toimintaa ohjasin ja tutkin kevään 2014 ajan.
Monitaidetyöpajan päätavoitteet olivat lasten osallistamisen edistäminen ja hyvinvoinnin
lisääminen taiteen keinoin.
Vaikka toteutin toimintalähtöistä tutkimustani ilman valmista teoriaa ja
tarkkaa ennakkosuunnitelmaa, johtoajatuksenani oli osallistaa lapsia vapauttavan
pedagogiikan hengessä. Projektin liikkeellelähtöä siivitti ajatus, jonka mukaan
lasten osallisuutta tulisi lisätä ja heidän ääntään kuunnella heitä koskevissa
asioissa. Tätä pyrin toteuttamaan tietoisesti projektin eri vaiheissa.
Tutkimukseni on luonteeltaan toimintalähtöistä ja osallistuvaa taistelevaa
tutkimusta. Analysoin monitaidetyöpajan toimintaa ensisijaisesti omakohtaisten
kokemusteni ja havaintojeni näkökulmasta. Kirjoitin itselleni koko toiminnan
ajan muistiinpanoja, joita esittelen tutkimuksessa sekä alkuperäiskatkelmina
että tulkittuina kuvauksina. Tulkitsen näitä aineistoni tihentymiä ja karikoita
yksittäistapauksia yleisemmälle tasolle liittämällä käytännönkokemuksiani teorialähteisiin.
Muistiin kirjaamisen lisäksi toteutin työpajassa projektin seurantaa
ja arviointia erilaisten toiminnallisten menetelmien, kuten havainnoinnin, osallistumisen
ja kyselyjen avulla.
Tutkimukseni kuluessa syvennyin pohtimaan vallan ja osallisuuden suhdetta,
sillä valtasuhteilla on keskeinen merkitys lasten osallistamisen toteuttamisessa.
Työni päälähteitä ovat A.S. Neill, Alice Miller ja bell hooks, joiden kasvatusajattelun
myötä tuon esiin pedagogiikan varjopuolia, joista jokaisen kasvattajan
olisi hyvä olla tietoinen, jotta niistä voisi päästä eroon.
Tutkimukseni on osa kouluyhteisön kehittämistä. Vaikka alkuperäinen
idea oli tuoda esiin lasten ääntä, työssäni korostuu ennen kaikkea oma matkani
opettajaksi oppimisen ja kasvamisen tiellä. Monitaidetyöpajan käytännössä
keskeiseksi nousi vapauttavan ilmapiirin luominen, sillä se edisti lasten osallistumista
toimintaan. Tämän tutkimuksen perusteella merkityksellisin käytännön
ratkaisu ja muutoksen avain lasten osallisuuden lisäämiseksi koulussa on valtasuhteiden
ja osallisuutta ehkäisevien käytäntöjen tiedostaminen ja sitä kautta
mahdollistuva oman toiminnan muuttaminen.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
The complexity of student-led research : from terminology to practice in a case study of three countries
Khanolainen, Daria; Cooper, Victoria; Messer, David; Revyakina, Elena (Routledge, 2024)Preparing young people to meet emerging contemporary challenges has become a global imperative. Over two decades, there has been a call for students’ active participation in the life of school and society, and an important ... -
Crossing Borders – Artistic Practices in Performing and Narrating Belonging: project data
Pöyhönen, Sari; Saresma, Tuija; Hiltunen, Kaisa; Vallius, Antti; Sääskilahti, Nina; Jäntti, Saara; Haapakangas, Eeva-Leena; Puranen, Pauliina; Sahradyan, Sonya (2024)Rajojen yli -hanke tutki kuulumista ja kuulumattomuutta taiteen keinoin. Tutkimusaineisto koostuu viiden työpajan (sanataide, elokuva, kuvataide, teatteri, kollaasi) tuotoksista (esim. elokuvat, runot, maalaukset ja ... -
Publicly available datasets from Crossing Borders project - artwork, photographs and advertisement material
Pöyhönen, Sari; Saresma, Tuija; Hiltunen, Kaisa; Vallius, Antti; Sääskilahti, Nina; Jäntti, Saara; Haapakangas, Eeva-Leena; Puranen, Pauliina; Sahradyan, Sonya (University of Jyväskylä, 2024)Rajojen yli -hanke tarkasteli kuulumista ja kuulumattomuutta taiteen keinoin. Tutkimusaineisto koostuu viiden työpajan (sanataide, elokuva, kuvataide, teatteri, yhteisö) tuotoksista (esim. elokuvat, runot, maalaukset ja ... -
Pedagogisen vuorovaikutuksen laadun yhteys viisivuotiaiden lasten sosiaaliseen kompetenssiin
Huikko, Joni (2024)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää kasvattajien pedagogisen vuorovaikutuksen laadun yhteyttä lasten sosiaaliseen kompetenssiin viisivuotiaiden lasten varhaiskasvatusryhmissä. Tutkimus toteutettiin osana Jyväskylän ... -
Ohjaamisen haasteet lapsijohtoisessa tutkimusprojektissa : ohjaajan toiminta mahdollistamassa tai rajoittamassa lasten osallisuutta
Sinisilta, Niina (2014)Tutkimuksessa tarkasteltiin lapsijohtoisen tutkimuksen ohjaamiseen liittyviä haasteita sekä sitä, miten ohjaaja toiminnallaan ja valinnoillaan mahdollistaa tai rajoittaa lasten osallisuutta. Tutkimuskohteena oli ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.