Aikuiset portinvartijoina, sisäänheittäjinä vai vastuullisina osallistajina? : sukupolvisuhteiden merkitys lasten osallistamisessa
Tutkimukseni tavoitteena on lasten osallistamisprosessin tarkastelun kautta pohtia, millainen
on sukupolvien välisten suhteiden rooli lasten osallistamisessa ja millaisia tekijöitä hyvässä
ja vastuullisessa lasten osallistamisessa tulisi ottaa huomioon.
Lasten osallistuminen on kiinnostuksen kohteena enenevässä määrin myös sosiaalityössä.
Lasten osallistuminen esimerkiksi heitä koskevien asioiden suunnitteluun, päätöksentekoon ja
toteutukseen edellyttää osallistamista. Erityisesti kehitysyhteistyössä kehitetty, Paulo Freiren
sorrettujen pedagogiikkaan pohjautuvan osallistamisen perusideana on ajatus, että kukin
ihminen on asiantuntija oman elinpiirinsä ja kokemustensa suhteen. Sekä lasten osallistamisen
että sukupolvityön yhtenä tarkoituksena on aikuisten ja lasten välisen valtasuhteen
epätasapainon murtaminen. Lasten osallistaminen voidaan nähdä osana laajempaa
lapsisensitiivisen sosiaalityön suuntausta.
Tutkimuskenttänä oli jyväskyläläinen ehkäisevän lastensuojelun kehittämishanke, Välittävät
sukupolvet. Hankkeessa mukana olevat lapset saivat mahdollisuuden osallistua aikuisille ja
lapsille tarkoitetun toimintapäivän suunnitteluun. Suunnittelu tapahtui osallistavien metodien
avulla. Osallistavat metodit mahdollistivat osallistumisen muutoinkin kuin verbaalisesti,
esimerkiksi sadutuksen, visuaalisen työskentelyn tai leikkien muodossa. Lapsiryhmän
suunnitelmien pohjalta toteutettiin toimintapäivä, jonka jälkeen lapset osallistuivat vielä
toiminnalliseen arviointikeskusteluun. Tutkimuksessani on toimintatutkimuksellinen ja
osallistava lähestymistapa. Tutkimuksen aineisto koostuu lasten suunnitteluryhmän
kokoontumisten ja arviointikeskustelujen nauhoituksiin ja havainnointiin sekä ryhmässä
tuotettuihin materiaaleihin. Tutkimuksessani osallistavat metodit toimivat
tiedontuottamistekniikoina. Analysointitapa on aineistolähtöinen.
Tutkimukseni mukaan sukupolvien välisillä suhteilla on merkittävä rooli lasten
osallistamisessa. Aikuiset voivat toimia joko portinvartijoina, jotka päättävät lasten
osallistumismahdollisuuksista tai sisäänheittäjinä, jotka pakottavat lapsen osallistumaan. Hyvä
ja vastuullinen osallistaja on itsekriittinen ja reflektiivinen. Hän antaa lapselle tietoa
osallistumismahdollisuuksista ja osallistumisen vaikutuksista, jotta lapsi voi näiden tietojen
pohjalta tehdä päätöksensä osallistumisesta tai osallistumattomuudesta. Lasten vastuullisen
osallistamisen edellytyksenä on hierarkkisen sukupolvijärjestyksen ja valtasuhteiden purku.
Osallistavilla metodeilla voi olla runsaat sovellusmahdollisuudet myös sosiaalityössä.
...
Alternative title
Sukupolvisuhteiden merkitys lasten osallistamisessaMetadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29524]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Lapsella on oikeus osallisuuteen ja vaikuttamiseen : lasten ja nuorten osallisuuden toteutuminen lakisääteisen lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelmien laatimisessa
Lönnbäck, Minna (2012)Vuonna 2008 voimaan astuneessa lastensuojelulaissa velvoitetaan kuntia tekemään lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma, jolla ohjataan, johdetaan ja kehitetään lasten hyvinvointia kunnassa. Tässä laadullisessa tutkimuksessa ... -
Benefits of singing reflected in the conceptual framework of social inclusion
Salminen, Sanna (Libreria Musicale Italiana, 2020) -
Participatory research methods with young children : a systematic literature review
Sevón, Eija; Mustola, Marleena; Siippainen, Anna; Vlasov, Janniina (Routledge, 2023)This systematic literature review aimed to ascertain what participatory methods for young children have been used in peer-reviewed empirical articles. A systematic literature search yielded 75 articles. Based on their ... -
Toimintalähtöinen ja osallistuva tutkimus lasten osallistamisesta
Saruaho, Anna (2015)Opinnäytetyöni tarkoituksena on löytää toimintakäytäntöjä lasten osallistamiseen. Kiinnostuin lapsia osallistavan taideprojektin toteuttamisesta ja perustin tutkimustani varten ryhmän, jonka toimintaa ohjasin ja tutkin ... -
Pienten lasten tunteet ja tunteiden merkitys lasten arjessa
Kangaspunta, Tiina (2014)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää minkälaisia tunteita lapset kokevat arjessaan ja mitkä ovat niitä tilanteita, jotka tuottavat tunnekokemuksia. Tavoitteena oli antaa lasten itsensä kertoa niistä myönteisistä ...