Osallistava markkinointi sosiaalisessa mediassa
Authors
Date
2012Access restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons.
Toivakka, Anssi
Osallistava markkinointi sosiaalisessa mediassa
Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2012, 28 s.
Tietojärjestelmätiede, Kanditaatintutkielma
Ohjaaja: Seppänen, Ville
Tässä tutkielmassa käsitellään sosiaalisen median roolia osallistavan
markkinoinnin strategian luomisessa. Tarkoituksena on esitellä
kirjallisuuskatsauksen avulla, mitä mahdollisuuksia, haasteita ja ongelmia
sosiaalinen media, ja erityisesti Facebook, asettaa yrityksen
markkinointistrategian ja –keinojen kehittämiselle. Sosiaalinen media
määritellään yleisesti Web 2.0 -teknologiaa hyödyntäviksi Internet-sovelluksiksi,
joissa käyttäjät voivat luoda ja jakaa erilaista sisältöä verkkoympäristössä.
Sosiaalisen median viitekehyksessä Facebook nähdään erityisesti sosiaalisia
suhteita, sisältöjen vaihtoa ja verkkoyhteisöjä painottavana mediana, jossa
markkinointiympäristö, -strategia ja keinot poikkeavat perinteisistä. Sosiaalisen
median markkinointistrategia painottaa yhteisöllisyyden pohjalta rakentuvaa
osallistavaa markkinointia, jossa vuorovaikutus yritysten ja asiakkaiden välillä
ja erityisesti asiakkaiden kesken on aktiivista ja jossa sisällön tai tuotteen
kiinnostavaksi tai hyödylliseksi kokeminen sekä siihen liittyvät palvelut ovat
olennaisia. Osallistavan markkinoinnin keinoina esitellään tiedonhankintaa ja
jakelua edistävää avointa keskustelua, parviälyä, joukkoistamista,
viraalimarkkinointia ja meemejä. Johtopäätöksissä arvioidaan osallistavan
markkinoinnin strategiaa ja keinoja ja verrataan niitä perinteiseen
markkinointiin. Lopuksi esitellään joitakin osallistavan markkinoinnin
tulevaisuuden näkymiä ja jatkotutkimusideoita.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5377]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Musiikkimarkkinoinnin toteutuksen keinoja ja sovelluksia 2020-luvun sosiaalisessa mediassa
Pellinen, Teemu (2024)Musiikkimarkkinointi ja sen toteutus on monta vuotta ollut sidoksissa vallitsevaan teknologiaan ja trendeihin, ja pyrkinyt näyttäytymään alati relevanttina maailmanlaajuisessa kulttuurimaisemassa. Nykyaikainen globalisaatio, ... -
Sosiaalisessa mediassa tapahtuvan finanssimainonnan rooli kuluttajien kokemukseen riskistä
Ajanko, Maisa (2023)Sosiaalinen media kasvattaa suosiotaan jatkuvasti niin kuluttajien, kuin yritystenkin keskuudessa ja sosiaalisen median käyttäjiä on jo lähes 60 % maailman väestöstä. Sosiaalinen media tarjoaa yrityksille mahdollisuuden ... -
Syyt yksityisyydestä luopumiseen sosiaalisessa mediassa : hyödyt ja haitat
Myntti, Aleksi (2018)Tämän tutkielma tutkii syitä siihen, miksi sosiaalisen median palvelun käyttäjä luopuu yksityisyydestään julkaisemalla omia henkilökohtaisia tietojaan muun muassa palveluntarjoajan analysoitavaksi ja muiden käyttäjien ... -
Millaisia ansaintamalleja henkilöbrändäys mahdollistaa sosiaalisessa mediassa
Manninen, Sofia (2020)Sosiaalinen media on kehittänyt yritysten ansaintamalleja, muuttanut strategioita ja luonut uusia liiketoimintamalleja. Teknologisen kehityksen mahdollistamat, uudet ansaintamallit ovat mielenkiintoisia, koska ne haastavat ... -
Brändinhallinta sosiaalisessa mediassa
Tukiainen, Milla (2020)Kandidaatintutkielma perehtyy brändinhallintaan sosiaalisessa mediassa. Tutkielmassa käydään läpi brändiin ja sosiaaliseen mediaan liittyvät käsitteet ja perehdytään sosiaalisen median vaikutuksiin brändinhallinnassa. ...