Osallistava markkinointi sosiaalisessa mediassa
Authors
Date
2012Access restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons.
Toivakka, Anssi
Osallistava markkinointi sosiaalisessa mediassa
Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2012, 28 s.
Tietojärjestelmätiede, Kanditaatintutkielma
Ohjaaja: Seppänen, Ville
Tässä tutkielmassa käsitellään sosiaalisen median roolia osallistavan
markkinoinnin strategian luomisessa. Tarkoituksena on esitellä
kirjallisuuskatsauksen avulla, mitä mahdollisuuksia, haasteita ja ongelmia
sosiaalinen media, ja erityisesti Facebook, asettaa yrityksen
markkinointistrategian ja –keinojen kehittämiselle. Sosiaalinen media
määritellään yleisesti Web 2.0 -teknologiaa hyödyntäviksi Internet-sovelluksiksi,
joissa käyttäjät voivat luoda ja jakaa erilaista sisältöä verkkoympäristössä.
Sosiaalisen median viitekehyksessä Facebook nähdään erityisesti sosiaalisia
suhteita, sisältöjen vaihtoa ja verkkoyhteisöjä painottavana mediana, jossa
markkinointiympäristö, -strategia ja keinot poikkeavat perinteisistä. Sosiaalisen
median markkinointistrategia painottaa yhteisöllisyyden pohjalta rakentuvaa
osallistavaa markkinointia, jossa vuorovaikutus yritysten ja asiakkaiden välillä
ja erityisesti asiakkaiden kesken on aktiivista ja jossa sisällön tai tuotteen
kiinnostavaksi tai hyödylliseksi kokeminen sekä siihen liittyvät palvelut ovat
olennaisia. Osallistavan markkinoinnin keinoina esitellään tiedonhankintaa ja
jakelua edistävää avointa keskustelua, parviälyä, joukkoistamista,
viraalimarkkinointia ja meemejä. Johtopäätöksissä arvioidaan osallistavan
markkinoinnin strategiaa ja keinoja ja verrataan niitä perinteiseen
markkinointiin. Lopuksi esitellään joitakin osallistavan markkinoinnin
tulevaisuuden näkymiä ja jatkotutkimusideoita.
...


Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [4421]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Syyt yksityisyydestä luopumiseen sosiaalisessa mediassa : hyödyt ja haitat
Myntti, Aleksi (2018)Tämän tutkielma tutkii syitä siihen, miksi sosiaalisen median palvelun käyttäjä luopuu yksityisyydestään julkaisemalla omia henkilökohtaisia tietojaan muun muassa palveluntarjoajan analysoitavaksi ja muiden käyttäjien ... -
Henkilöbrändin rakentaminen sosiaalisessa mediassa
Pasanen, Janika (2020)Henkilöbrändäys on varsin uusi ilmiö työelämässä, eikä siitä ole tehty vielä paljoakaan aiempaa tutkimusta. Tämän vuoksi on relevanttia tutkia henkilöbrändin rakentamista ja vertailla sitä yritysbrändin rakentamiseen, jota ... -
Taidemusiikin markkinointiviestintä sosiaalisessa mediassa : tapaustutkimus Jyväskylä Sinfoniasta
Rönkä, Petra (2015)Taidemusiikin markkinointiviestintä ilmiönä ei ole uusi: sen juuret ovat 1800-luvulla alkaneessa taidemusiikin murroksessa. Taidemusiikin markkinointiviestintä on verrattavissa muihin musiikkia koskeviin teksteihin. Keskeistä ... -
Videoiden merkitys yritysten sisällöntuotannon välineenä sosiaalisessa mediassa
Rinne, Joonas (2020)Video kehittyy mediana jatkuvasti ja sosiaalisessa mediassa sen merkitys kas- vaa ja käyttömahdollisuudet lisääntyvät. Tässä tutkimuksessa keskitytään siihen, kuinka yritykset voivat hyödyntää videoita sisällöntuotannossaan ... -
Matkailun markkinointi sosiaalisessa mediassa
Vatanen, Jessi (2019)This study concentrates on how social media is affecting tourism marketing. First this study describes a general picture of tourism and social media marketing. Next tourism marketing in social media was considered more ...