Luokanopettajien ja 5.-6. -luokkalaisten oppilaiden kokemuksia oppilaslähtöisyyden toteutumisesta
Date
2019Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää luokanopettajien ja 5.–6.-luokkalaisten oppilaiden kokemuksia oppilaslähtöisyyden toteutumisesta koulussa. Tutkimuksen ensimmäinen tehtävä oli selvittää sitä, miten luokanopettajat käsittävät oppilaslähtöisyyden käsitteen sekä sitä, miten he kokevat sen toteuttamisen työssään. Tutkimuksen toinen tehtävä oli selvittää sitä, kuinka oppilaat kokevat oppilaslähtöisyyden toteutuvan koulussa.
Tutkimus on otteeltaan kvalitatiivinen ja se toteutettiin kahdessa osassa. Syksyllä 2016 tutkimukseen osallistui kuusi luokanopettajaa ja syksyllä 2018 42 5.–6.-luokkalaista oppilasta. Aineistonkeruun menetelmänä toimi luokanopettajille puolistrukturoitu teemahaastattelu ja oppilaille avoin kyselylomake.
Luokanopettajat korostivat yksilöllisyyttä ja oppilaan aktiivista toimijuutta selittäessään oppilaslähtöisyyden käsitettä, ja oppilaslähtöisyyttä toteutettiin yksilöimällä opetusta sekä osallistamalla oppilaita opetuksen suunnitteluun ja toteutukseen. Lisäksi he kokivat oppilaslähtöisen opetuksen vaikuttavan merkittävästi opettajan rooliin. Oppilaiden kokemukset oppilaslähtöisyyden toteutumisesta olivat myönteiset. Käytännön esimerkkeinä nousivat opettajan hyväksyntä ja arvostaminen, sekä mahdollisuus edetä omaan tahtiin, työskentely ryhmätöissä, äänestäminen, erilaiset vastuutehtävät sekä valinnaisuus oppimisympäristössä.
Tulosten perusteella opettajat kokivat oppilaslähtöisyyden toteuttamisen koulussa haasteelliseksi, mutta oppilaiden kokemuksissa oppilaslähtöisyys pääosin toteutuu. Tutkimus antaa tietoa oppilaslähtöisyyden toteutuksesta käytännössä sekä herättää pohdintaa opettajien nostamista haasteista sen toteutumiselle.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [25543]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Luokanopettajien kokemuksia hyvästä vuorovaikutuksesta opettajan ja oppilaan välillä
Kanerva, Sanna (2022)Tämän kasvatustieteen pro gradu -tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella opettajien kokemuksia opettajan ja oppilaan välisestä hyvästä vuorovaikutuksesta. Tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia luokanopettajilla ... -
"Se ei ole aivan mikä tahansa ihmissuhde" : luokanopettajien, oppilaiden ja vanhempien näkemyksiä pedagogisessa suhteessa ilmenevästä kiintymyksestä
Liukko, Sanni (2013)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää luokanopettajien, oppilaiden ja vanhempien näkemyksiä pedagogisessa suhteessa ilmenevästä kiintymyksestä. Tutkimuskysymysten mukaisesti tutkimuksessa selvitettiin opettaja-oppilassuhteessa ... -
Opettajien ja oppilaiden välisten konfliktitilanteiden rakentuminen ja ratkaiseminen oppitunneilla
Simberg, Roosa; Peltola, Emmi (2019)Tässä tutkimuksessa selvitettiin opettajien ja oppilaiden välisten konfliktitilanteiden rakentumista oppitunneilla sekä opettajien tapoja ratkaista niitä. Tutkimuksen aineisto kerättiin oppituntien videotallenteina ala ... -
Vuorovaikutustaidot musiikinopetuksen voimavarana : opettajien kokemuksia vuorovaikutuksen merkityksestä musiikintunnilla
Vuori, Matleena (2018)Vuorovaikutus näkyy arkipäiväisessä elämässä jatkuvasti, mutta on myös tärkeä osa opetusta, oppimista ja opettajan ammattitaitoa. Luokkahuoneessa tapahtuvaa vuorovaikutusta on tutkittu paljon, mutta musiikin aineenopetukseen ... -
Luokanopettajien käsityksiä oppilaan kouluun kiinnittymisestä ja sen tukemisesta
Himanko, Nina; Honkanen, Jarmo (2022)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata luokanopettajien käsityksiä oppilaan kouluun kiinnittymisestä ja sen tukemisesta. Tutkimuksessa tarkasteltiin sitä, millaisia käsityksiä luokanopettajilla on oppilaan kouluun ...