Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorAutio, Anniina
dc.date.accessioned2012-06-04T08:14:34Z
dc.date.available2012-06-04T08:14:34Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1218129
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37951
dc.description.abstractTässä tutkimuksessa selvitettiin, millaista on luokanopettajien ja luokanopettajaksi opiskelevien jännittäminen työhön ja opiskeluun liittyvissä tilanteissa heidän itsensä kokemana. Tutkimukseen osallistui 40 luokanopettajaa ja 40 luokanopettajaopiskelijaa. Aineisto muodostui opettajien ja opiskelijoiden kirjoitelmista, joissa he kertoivat kokemuksiaan jännittämisestä. Tutkimukseen osallistuneet saivat kirjoitelmapyynnön sähköpostitse tai paperilla. Tutkimus oli laadullinen ja luonteeltaan kuvaileva sekä kartoittava. Aineiston analyysi oli teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä. Tutkimuksen tulokset osoittivat muun muassa, että luokanopettajien ja luokanopettajaksi opiskelevien kokemukset olivat hyvin samanlaisia. Tulokset olivat samansuuntaisia aiemman jännittämistä koskevan tutkimustiedon kanssa. Luokanopettajaopiskelijoiden ja luokanopettajien jännittäminen oli sosiaalista jännittämistä, joka liittyi tiettyihin opiskelu- ja työtilanteisiin tai ihmisiin. Heidän jännittämisensä ilmeni ajatuksina ja tunteina, fyysisinä oireina sekä käyttäytymisen piirteinä. Jännittämisen vaikutukset opiskeluun ja työhön olivat opiskelijoiden ja opettajien mielestä myönteisiä ja hyödyllisiä, kielteisiä ja haitallisia tai molempia. Jännittäminen on heidän kokemustensa mukaan ilmiö, joka saattaa vähentyä, lisääntyä tai muuttua vuosien kuluessa esimerkiksi iän ja kokemuksen karttuessa. Opettajat vaikuttivat jännittävän vähemmän kuin opiskelijat. Luokanopettajilla ja luokanopettajaopiskelijoilla oli käytössään monenlaisia selviytymiskeinoja, kuten valmistautuminen etukäteen, rentoutuminen ja itsensä rohkaiseminen.
dc.format.extent100 sivua
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.othersosiaalinen jännittäminen
dc.subject.otherviestintäarkuus
dc.subject.otheresiintymisjännitys
dc.subject.otherselviytymiskeinot
dc.subject.otherluokanopettajat
dc.subject.otherluokanopettajaopiskelijat
dc.titleJännittääkö opettaja? : luokanopettajien ja luokanopettajaksi opiskelevien kokemuksia jännittämisestä
dc.title.alternativeLuokanopettajien ja luokanopettajaksi opiskelevien kokemuksia jännittämisestä
dc.typeBooken
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201206041789
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradufi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.date.updated2012-06-04T08:14:35Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysojännittäminen
dc.subject.ysoluokanopettajat
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysoopiskelijat
dc.subject.ysoesiintyminen
dc.subject.ysoselviytyminen


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot