dc.contributor.author | Koivumäki, Jere | |
dc.date.accessioned | 2012-05-16T17:18:11Z | |
dc.date.available | 2012-05-16T17:18:11Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1216811 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37855 | |
dc.description.abstract | Internetin ja uuden median käyttö on viime vuosina kasvanut räjähdysmäisesti erityisesti nuorten keskuudessa, ja sen myötä myös englanninkielistä materiaalia on tarjolla koko ajan entistä enemmän. Tämän ”Internet-englannin” suhdetta englannin kielen oppimiseen on tutkittu kuitenkin verraten vähän. Tämän tutkielman tarkoitus oli tarkastella tapaustutkimuksena sitä kuinka suomalaiset nuoret kokivat oppineensa englannin kieltä Internetin maailmassa, informaalissa, koulun ulkopuolisessa kontekstissa ja kuinka motivoivana he sen kokivat. Osallistujista tehtiin myös vertailevaa tutkimusta.
Osallistujina toimivat kaksi lukioikäistä tyttöä eri paikkakunnilta, joiden taustatekijät poikkesivat toisistaan oleellisesti. Tutkimus oli laadullinen ja yksilöhaastatteluja käytettiin aineiston kokoamiseksi. Tarkoituksena oli saada käsitys aikuisiän kynnyksellä olevien nuorten mielipiteistä ja kokemuksista hakemalla selkeitä yhtäläisyyksiä kohdehenkilöiden väliltä, mutta myös tärkeimpiä eroavaisuuksia tarkasteltiin. Huomioitavaa kuitenkin on, että pelkästään kahden osallistujan voimin ei voida puhua kokonaisen ikäryhmän mielipiteistä.
Tulosten perusteella voitiin todeta, että Internetillä ja uudella medialla on erittäin suuri merkitys näiden nuorten elämässä. He myös kokivat englannin kielen oppimisen sitä kautta erittäin luontaiseksi ja tehokkaaksi. Osallistujat jakoivat pääasiassa pitkälti samankaltaisia mielipiteitä muun muassa musiikin hyödyntämisen osalta englannin kielen oppimisessa Internetissä, mutta myös mielenkiintoisia eroavaisuuksia pystyttiin nostamaan esiin kuten heidän erilaiset taustatekijät ja lähtökohdat englannin kielen oppijoina sekä niiden myöhemmät vaikutukset. Laajamittaisella määrällisellä tutkimuksella ja suuremmalla otannalla pystyttäisiin todennäköisesti tekemään tarkempia yleistyksiä siitä kuinka nykynuoret, kokonaisena ryhmänä, kokevat Internetin paikkana oppia englannin kieltä ja toivonkin, että tässä tutkimuksessa esille tulleista tekijöistä saataisiin jatkossa entistä tarkempia ja laajempia tutkimuksia. | |
dc.format.extent | 96 sivua | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | eng | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and
print it for Your own personal use. Commercial use is
prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | Internet | |
dc.subject.other | new media | |
dc.subject.other | informal learning | |
dc.subject.other | motivation | |
dc.title | Can the Internet serve as a useful tool in learning English? : a case study | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201205161675 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities | en |
dc.contributor.laitos | Kielten laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Languages | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.subject.method | Kvalitatiivinen tutkimus | |
dc.date.updated | 2012-05-16T17:18:12Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 301 | |
dc.subject.yso | Internet | |
dc.subject.yso | oppiminen | |
dc.subject.yso | motivaatio | |
dc.subject.yso | englannin kieli | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |