University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Lifelong learning and the English language : the significance of studying English voluntarily at adult age

Thumbnail
View/Open
1.2 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Kauhanen, Anna
Date
2014
Discipline
Englannin kieliEnglish

 
Opiskelu ja tietoinen oppiminen ovat yhä tärkeämpiä asioita aikuisten elämässä. Elinikäinen oppiminen tarjoaa välineitä, joilla aikuiset pystyvät vastaamaan haasteisiin, joita globaali ja nopeasti muuttuva maailma tarjoaa. Kieli- ja viestintätaitojen kehittäminen aikuisiällä on yksi elinikäisen oppimisen muoto. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää millaisia merkityksiä aikuisopiskelijat antavat aikuisiässä tapahtuville omaehtoisille englannin kielen opinnoilleen sekä millainen rooli englannin kielellä on kyseisten opiskelijoiden elämässä. Tutkimuksessa selvitettiin aikuisopiskelijoiden syitä osallistua Englannin kielen kursseille ja näiden syiden kautta tutkittiin myös opiskelijoiden motivaatiota. Tutkimuksen osallistujat olivat kansalaisopiston englannin kielen alkeis- ja perustason opiskelijoita. Aineisto kerättiin kyselylomakkeella tammikuussa 2014. Kyselyyn vastasi 123 opiskelijaa. Kysely sisälsi monivalintakysymyksiä, avoimia kysymyksiä sekä vapaaehtoisen kirjoitustehtävän aiheesta ”Englannin kieli elämässäni”. Monivalintakysymykset sekä avoimet kysymykset analysoitiin määrällisesti kun taas kirjoitelmien sisältöä analysoitiin laadullisin menetelmin. Tilastollisen aineiston pohjalta tehdyt päätelmät osoittivat, että englannin kielen opinnot koettiin pääasiassa hyödyllisiksi matkailun kannalta. Englantia tarvittiin eniten ulkomailla ja suurin osa (98 %) halusi oppia englantia niin, että pärjää arkipäivän tilanteissa ulkomailla. Myös uusien taitojen oppimista ja niiden sovellettavuutta käytännön tilanteissa pidettiin tärkeinä syinä osallistua opintoihin ja ne olivat myös tärkeimmät hyödyt, joita opinnoista saatiin. 98 % vastaajista ilmoitti opiskelevansa englantia, koska kieli kiinnosti heitä. Tämä tulos osoitti selvää sisäistä kiinnostusta kieltä kohtaan. Ulkoiset vaikuttimet opiskelijoiden motivaatiossa olivat kuitenkin myös vahvoja, mikä kertoo osaltaan siitä, että Englannilla on selkeästi käytännöllinen rooli. Opinnoilta toivottiin eniten hyviä valmiuksia sujuvaan keskusteluun englannin kielellä. Laadullista aineistoa tarkasteltiin kahden pääteeman kautta: Englannin kielen tarve ja kohtaamispaikat sekä suhtautuminen englannin kieleen ja opiskeluun. Tulokset osoittivat, että opiskelijat suhtautuvat englannin kieleen ja sen opiskeluun yleisesti ottaen erittäin positiivisesti. Uusien asioiden oppiminen koettiin palkitsevana ja kiinnostavana. Englannin kielen rooli matkailun kielenä korostui myös laadullisessa aineistossa. Moni ei ollut opiskellut englantia kouluvuosina ollenkaan ja kielen opiskelu täytti yhden pitkäaikaisen haaveen. Tutkimus tarjoaa ajankohtaista tietoa aikuisten toiveista ja tavoitteista liittyen heidän englannin kielen opintoihin. Tutkimuksen tulokset ovat hyödyllisiä niille tahoille, jotka suunnittelevat ja järjestävät englannin opetusta aikuisille. ...
Keywords
liberal adult education lifelong learning EFL survey motivation englannin kieli motivaatio elinikäinen oppiminen aikuiset oppiminen aikuisopetus
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201405161733

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24515]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Me and my English : a material package promoting self-assessment in the primary school 

    Tuominen, Terhi (2010)
    Itsearviointi on tärkeä osa oppimista ja se mainitaan myös opetussuunnitelmassa. Oppikirjojen tarjoamat itsearviointitehtävät eivät aina kuitenkaan palvele tarkoitustaan koska ne ovat usein yksinkertaisia ja samanlaisia ...
  • Using differentiation to teach English for learners with dyslexia in Finnish upper comprehensive schools 

    Aalto, Armi (2019)
    Lukivaikeutta esiintyy Suomessa kohtalaisen usein. Inkluusion periaatteiden mukaisesti oppilaita, joilla on lukivaikeus, opetetaan yhä enenevässä määrin tavallisissa luokissa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, ...
  • What motivates Finnish and South Korean students to study English? 

    Heikka, Erika (2019)
    Kandidaatin tutkielman aiheena on englannin kielen opiskelijoiden oppimismotivaatio. Tutkinnan kohteena ovat suomalaiset ja eteläkorealaiset englannin kielen yliopisto-opiskelijat. Tutkimuksen tavoitteena on selittää, mitkä ...
  • Learning English through video games : Finnish learners' experiences 

    Väisänen, Ari-Pekka (2018)
    Videopelit ovat alati kasvava populaarikulttuurin ja viihteen muoto. Videopelit ovat saavuttaneet myös akateemisen tutkimustyön mielenkiinnon mm. tietokoneavusteisen kielenoppimisen (computer-assisted language learning, CALL) ...
  • Everyday English at work - does it work? : evaluation of an English language course 

    Aapa, Riina (2004)
    Kurssiarvioinnista on tehty paljon tutkimuksia, mutta pääosa alan kirjallisuudesta keskittyy kurssiarviointiin yleensä. Kielikurssien arviointiin keskittyvää kirjallisuutta on huomattavasti vähemmän. Julkaistut tutkimukset ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre