Can the Internet serve as a useful tool in learning English? : a case study
Internetin ja uuden median käyttö on viime vuosina kasvanut räjähdysmäisesti erityisesti nuorten keskuudessa, ja sen myötä myös englanninkielistä materiaalia on tarjolla koko ajan entistä enemmän. Tämän ”Internet-englannin” suhdetta englannin kielen oppimiseen on tutkittu kuitenkin verraten vähän. Tämän tutkielman tarkoitus oli tarkastella tapaustutkimuksena sitä kuinka suomalaiset nuoret kokivat oppineensa englannin kieltä Internetin maailmassa, informaalissa, koulun ulkopuolisessa kontekstissa ja kuinka motivoivana he sen kokivat. Osallistujista tehtiin myös vertailevaa tutkimusta.
Osallistujina toimivat kaksi lukioikäistä tyttöä eri paikkakunnilta, joiden taustatekijät poikkesivat toisistaan oleellisesti. Tutkimus oli laadullinen ja yksilöhaastatteluja käytettiin aineiston kokoamiseksi. Tarkoituksena oli saada käsitys aikuisiän kynnyksellä olevien nuorten mielipiteistä ja kokemuksista hakemalla selkeitä yhtäläisyyksiä kohdehenkilöiden väliltä, mutta myös tärkeimpiä eroavaisuuksia tarkasteltiin. Huomioitavaa kuitenkin on, että pelkästään kahden osallistujan voimin ei voida puhua kokonaisen ikäryhmän mielipiteistä.
Tulosten perusteella voitiin todeta, että Internetillä ja uudella medialla on erittäin suuri merkitys näiden nuorten elämässä. He myös kokivat englannin kielen oppimisen sitä kautta erittäin luontaiseksi ja tehokkaaksi. Osallistujat jakoivat pääasiassa pitkälti samankaltaisia mielipiteitä muun muassa musiikin hyödyntämisen osalta englannin kielen oppimisessa Internetissä, mutta myös mielenkiintoisia eroavaisuuksia pystyttiin nostamaan esiin kuten heidän erilaiset taustatekijät ja lähtökohdat englannin kielen oppijoina sekä niiden myöhemmät vaikutukset. Laajamittaisella määrällisellä tutkimuksella ja suuremmalla otannalla pystyttäisiin todennäköisesti tekemään tarkempia yleistyksiä siitä kuinka nykynuoret, kokonaisena ryhmänä, kokevat Internetin paikkana oppia englannin kieltä ja toivonkin, että tässä tutkimuksessa esille tulleista tekijöistä saataisiin jatkossa entistä tarkempia ja laajempia tutkimuksia.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Learning English through video games : Finnish learners' experiences
Väisänen, Ari-Pekka (2018)Videopelit ovat alati kasvava populaarikulttuurin ja viihteen muoto. Videopelit ovat saavuttaneet myös akateemisen tutkimustyön mielenkiinnon mm. tietokoneavusteisen kielenoppimisen (computer-assisted language learning, CALL) ... -
Lifelong learning and the English language : the significance of studying English voluntarily at adult age
Kauhanen, Anna (2014)Opiskelu ja tietoinen oppiminen ovat yhä tärkeämpiä asioita aikuisten elämässä. Elinikäinen oppiminen tarjoaa välineitä, joilla aikuiset pystyvät vastaamaan haasteisiin, joita globaali ja nopeasti muuttuva maailma tarjoaa. ... -
"[Grammar is] even pleasant" : Finnish upper secondary school students' attitudes towards grammar instruction as active users of internet English
Kämäräinen, Heini (2022)Kieliopin opettaminen on ollut jo kauan aikaa varsin suosittu tutkimuskohde ja usein tutkijat pyrkivät selvittämään, miten kielioppia tulisi opettaa. Kieltenopetus pyritään nykyään yhdistämään autenttisiin puhetilanteisiin, ... -
The role of English-language music in informal learning of English
Ala-Kyyny, Jenni (2012)Tässä tutkielmassa tarkasteltiin englanninkielisen musiikin yhteyttä englannin kielen oppimiseen. Englannin kielen leviäminen maailmanlaajuisesti näkyy voimakkaasti myös populaarikulttuurissa. Erityisesti nuoret ... -
"It's not enough to know the theory if you can't play the instrument" : English teacher students' views on teaching English in Finland
Oksanen, Salla (2017)Tämän pro gradu –tutkielman tarkoituksena on tarkastella englannin opettajaopiskelijoiden näkemyksiä englannin opettamisen tapoja ja tavoitteita. Kielen opettamista säädetään ja määritellään kansallisissa opetussuunnitelmissa, ...