Aikuiskouluttajan työ : aikuiskouluttajan pedagogisista opinnoista valmistuneiden ajatuksia työstään ja koulutuksestaan
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa aikuiskouluttajan tehtäviä. Aikuiskouluttajan
pedagogisista opinnoista (APO) valmistuneille aikuiskouluttajille suunnattiin kysely, jossa tarkasteltiin:
1) millaisiin tehtäviin APOsta valmistuneet aikuiskouluttajat ovat sijoittuneet, 2)
millaisia muutospaineita he arvioivat työssään olevan, ja 3) millaiseksi he arvioivat saamansa
koulutuksen.
APOsta valmistuneista vastaajista suuri osa on sijoittunut aikuiskoulutuksen alueelle, mutta
moni heistä työskentelee myös yliopistossa ja ammattiin johtavassa koulutuksessa. Suurin
osa vastaajista työskentelee opettaja-nimikkeellä, mutta osalla on myös suunnitteluun ja projekteihin
liittyviä nimikkeitä. Ylivoimaisesti suurin osa vastaajista on kokopäivätyössä, määräaikaisuus
on yleisempää kuin vakituinen työsuhde. Osa vastaajista toimii kahdella alueella tai
kahdessa työssä. Vastaajien tärkeimmät työtehtävät ovat käytännön opettamista ja siihen liittyviä
tehtäviä; toisaalta tärkeänä painottuu myös toimintaedellytysten luominen ja ylläpito – toiminnan
kehittäminen ja suunnittelu. Vastaajat painottavat myös oman työnsä kehittämistä.
Työnsä haasteina ja oman opettajuutensa muutospaineina vastaajat nostivat esiin sellaisia
tekijöitä, joihin heidän on vaikea vaikuttaa ainakaan suoraan, kuten resurssien puute tai työn
muuttuminen. Toisaalta he kokivat haasteena ja muutospaineena itseensä liittyviä tekijöitä,
varsinkin oman ammattitaitonsa. Omaan ammattitaitoon he voivat vaikuttaa, ja esiin nousikin
tarve ja halu kehittyä ammatillisesti.
Osa vastaajista, varsinkin uransa alkutaipaleella olevat, arvioivat työtilanteensa parantuneen
APO-koulutuksen myötä. Koulutus on myös antanut ammatillista pätevyyttä ja selkiinnyttänyt
urasuunnitelmia. Koulutuksensa antia pohtiessaan vastaajat kertovat eniten oman opettajuutensa
ja oman ajattelunsa kehittymisestä. Koulutus on antanut myös eväitä konkreettisen opetustyön tekemiseen: opetusmenetelmiä, tietoa ja taitoa. Myös koulutuksen toteutus, koulutuksen
läpäisevä filosofia ja toimintatavat ovat jääneet vastaajille antoisina mieleen. Koulutukseen
toivottiin jonkin verran lisää mm. menetelmiä ja erilaisuuden kohtaamista koskevia
sisältöjä.
...
Julkaisija
Koulutuksen tutkimuslaitosISBN
951-39-2494-7ISSN Hae Julkaisufoorumista
1239-4742Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Työpapereita [14]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Aikuiskouluttajan pedagogisista opinnoista valmistuneet työelämässä
Väisänen, Heidi (2017)Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa Jyväskylän yliopiston Aikuiskouluttajan pedagogisista opinnoista (APO) valmistuneiden työhönsijoittumista. Tutkimuksessa tarkasteltiin opintoihin hakeutumiseen vaikuttaneita tekijöitä ... -
Opiskelijana korona-ajan etätoteutuksessa aikuiskouluttajan pedagogisissa opinnoissa didaktisen kolmion näkökulmasta
Rouhunkoski, Iina (2024)Tämän aikuiskasvatustieteen pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli tutkia aikuiskouluttajan pedagogisten opintojen (APO) korona-ajan etätoteutusta didaktinen kolmio viitekehyksenä. Tutkimuksessa käytin laajennettua ... -
Lastentarhanopettajaopiskelijoiden kokemuksia erilaisista pedagogisista lähestymistavoista koulutuksen sisällöissä
Sinikallio, Laura; Valtanen, Iida (2014)Varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa (2005) erilaiset pedagogiset lähestymistavat on nostettu omaksi luvukseen. Varhaiskasvatuksen ammattilaisilta voidaan siis odottaa aiheen tuntemusta. Tässä tutkimuksessa selvitettiin ... -
"Oli se aika luksusta et sai miettii sitä omaa opettajuuttaan niinku nii paljo siellä" : yliopistohenkilökunnan kokemuksia APO-opinnoista
Honkanen, Annukka (2014)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Jyväskylän yliopiston Aikuiskouluttajan pedagogisten opintojen merkitystä yliopistohenkilökunnan opettajuudelle. Lisäksi tavoitteena oli saada tietoa tutkittavien mahdollisuudesta ... -
APO-opintokokonaisuus pedagogisen merkitysperspektiivin kriittistä reflektiota tukemassa
Mustakorpi, Henni (2009)Tutkimukseni tarkoitus on selvittää millainen aikuiskouluttajan pedagogisten opintojen anti on pedagogisen merkitysperspektiivin kehittymisen näkökulmasta. Arvioin APO -opintojen toteutumista Jack Mezirowin transformatiivisen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.