Kuunnellaan ja tullaan kuulluksi : tutkimus teollisuusorganisaation työyhteisöviestinnästä
Työyhteisöviestintä on merkittävä tekijä niin yksittäisen työntekijän kuin koko organisaation hyvinvoinnin kannalta. Toimiessaan hyvin se parantaa työntekijöiden motivaatiota, vaikuttamismahdollisuuksia, sitoutuneisuutta ja innostuneisuutta sekä koettua ilmapiiriä (esim. Baard, Deci & Ryan 2004, 2061; Koskinen 2003; 75–76). Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin erään teollisuuden pienyrityksen työyhteisöviestintää. Tutkimus tehtiin tuotannossa työskentelevien työntekijöiden näkökulmasta, joten heidän mielipiteitään ja toiveitaan selvitettiin.
Aihetta lähestyttiin kahden tutkimuskysymyksen avulla: 1) millainen on tutkimuksen kohdeorganisaation esimiesten ja alaisten välinen suhde, sekä 2) millaista on tutkimuksen kohdeorganisaation työyhteisöviestintä työntekijöiden näkökulmasta. Toinen tutkimuskysymys jakaantui seuraaviin alakysymyksiin: miten työyhteisöviestinnän eri sisältöjä koskeva viestintä työntekijöiden mielestä toimii, miten työntekijät toivovat työyhteisöviestinnän järjestettävän, sekä miten vastavuoroiseksi työntekijät kokevat työyhteisöviestinnän.
Tutkimusaineisto kerättiin sekä määrällistä että laadullista menetelmää käyttäen. Metodeina olivat strukturoitu kysely sekä ryhmähaastattelu. Tulokset osoittivat, että työntekijät olivat yleisesti ottaen tyytyväisiä organisaationsa työyhteisöviestintään. Erityisen hyviksi voitiin todeta työntekijöiden ja esimiesten väliset suhteet. Eniten ongelmia koettiin ilmenevän häiriötilanteita ja tuotemuutoksia koskevassa viestinnässä. Työntekijät toivoivat voivansa osallistua työtään koskevaan päätöksentekoon nykyistä enemmän. Tutkimus osoitti, että työyhteisöviestinnän kohentaminen ei välttämättä vaadi suuria henkisiä eikä taloudellisia ponnisteluja, vaan ennen kaikkea oikeisiin asioihin puuttumista. Tutkimuksen kohdeorganisaatiolle annettiin tuloksiin perustuen suosituksia työyhteisöviestintänsä kehittämiseen.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29750]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Digitization of the communication and its implications for marketing
Lipiäinen, Heini (University of Jyväskylä, 2014) -
Mitä Vincitillä tehdään oikein? : viestinnän rooli työssä viihtymiseen
Hiltunen, Karoliina (2017)Työn tehokkuus ja sen lisääminen puhututtavat Suomessa 2000-luvulla. Toisessa ääripäässä pyritään vähentämään lomia ja pidentämään työaikaa. Toisessa päässä taas pyritään lisäämään työntekijöiden työhyvinvointia tehokkuuden ... -
"Hej Seppo, could you pls comment on this!" : internal email communication in lingua franca English in a multinational company
Kankaanranta, Anne (University of Jyväskylä, Centre for Applied Language Studies, 2005) -
Directive functions in intra-corporate cross-border email interaction
Alatalo, Pirjo (University of Jyväskylä, 2006)Sähköpostiviestintä ei ole pelkästään tiedonvälitystä, ja etenkin viestiketjuissa kielellinen ohjailu sisältää neuvottelua asioista ja kielellisten ilmausten merkityksistä. Pirjo Alatalo tarkastelee tutkimuksessaan sitä, ...