Opettaja- ja opettajankoulutustarpeiden ennakoinnin tuloksia
Published in
Tutkimusselosteita / Koulutuksen tutkimuslaitosDate
2011Opettajan ammattia koskevan kiinnostuksen on havaittu viime vuosina heikentyneen monissa läntisissä teollisuusmaissa. Suomessa tilanne on monia muita maita parempi, mutta myös täällä on viritetty keskustelua mahdollisesta opettajapulasta. Sen pelätään pahenevan, varsinkin kun opettajan työssä vielä tällä hetkellä olevat suuret ikäluokat ovat jäämässä eläkkeelle.
Tässä raportissa esitetään laskelmat, joilla ennakoidaan vuoden 2025 opettajatarvetta maassamme ja arvioidaan tämän opettajatarpeen tyydyttämisen vaatimaa opettajankoulutuksen volyymiä. Laskelmat perustuvat tuoreimpiin väestö-, opettaja- ja koulutustilastoihin sekä arvioihin opettajien eläköitymisestä, opettajan työssä pysymisestä, uusien opettajien valmistumisesta ja työhön sijoittumisesta. Ennakointi kattaa peruskoulun ja lukion sekä ammatillisen toisen asteen koulutuksen opettajatarpeen. Raportissa tarkastellaan myös tämänkaltaiseen ennakointityöhön liittyviä ongelmakohtia ja kehittämistarpeita.
Tämä ennakointiraportti on tuotettu osana Euroopan sosiaalirahaston (ESR) osarahoittamaa, opettajatarvetta ja opettajien osaamisvaatimuksia ennakoivaa kolmivuotista Pedagoginen asiantuntijuus liikkeessä -tutkimushanketta. Hankkeen kansallisena rahoittajana toimii Opetushallitus. Hanke toteutetaan Jyväskylän yliopiston Koulutuksen tutkimuslaitoksessa ja sen yhteistyökumppaneina ovat Opetushallitus sekä Jyväskylän ammattikorkeakoulun ammatillinen opettajakorkeakoulu.
...
Publisher
Koulutuksen tutkimuslaitosISBN
978-951-39-4622-7ISSN Search the Publication Forum
1456-5153Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Tutkimusselosteita [38]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Investigating educational dialogue : Variations of dialogue amount and quality among different subjects between early primary and secondary school classrooms
Muhonen, Heli; Pakarinen, Eija; Rasku-Puttonen, Helena; Poikkeus, Anna-Maija; Siekkinen, Martti; Lerkkanen, Marja-Kristiina (Elsevier, 2024)To support student learning throughout their school journey, it is important to investigate the authentic state of educational dialogue both in early primary and secondary school to map the potential variations concerning ... -
Enhancing upper secondary students’ engagement and learning through the INTERACT online, video-based teacher coaching intervention : Protocol for a mixed-methods cluster randomized controlled trial and process evaluation
Ertesvåg, Sigrun K.; Vaaland ,Grete Sørensen; Lerkkanen, Marja-Kristiina (Elsevier, 2022)This protocol outlines a mixed-methods cluster randomized controlled trial (CRCT) in upper secondary schools that will investigate how video-based online coaching can support teachers’ competences in teacher-student ... -
Self-compassion in learning : primary school teachers’ perspectives
Pulkkinen, Iina; Lakaniemi, Sonja (2023)Tämä laadullinen tutkimus tarkastelee itsemyötätuntoa suomalaisten alakoulun opettajien käsitysten ja opetusmenetelmien näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena on tarkastella, miten itsemyötätunto on osana opettajien ... -
Kouluviihtyvyys ja siihen liittyvät tekijät peruskoulussa ja toisen asteen opinnoissa
Manninen, Seija (University of Jyväskylä, 2018)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten peruskoulun kahdeksasluokkalaiset (N=491) ja toisen asteen opiskelijat (N=200) viihtyivät opinnoissaan ja mitkä eri tekijät siihen vaikuttivat. Aineisto koottiin ... -
Machine learning predicts upper secondary education dropout as early as the end of primary school
Psyridou, Maria; Prezja, Fabi; Torppa, Minna; Lerkkanen, Marja-Kristiina; Poikkeus, Anna-Maija; Vasalampi, Kati (Nature Publishing Group, 2024)Education plays a pivotal role in alleviating poverty, driving economic growth, and empowering individuals, thereby significantly influencing societal and personal development. However, the persistent issue of school dropout ...