Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorPänkäläinen, Reetta
dc.date.accessioned2012-02-28T13:57:18Z
dc.date.available2012-02-28T13:57:18Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1194979
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37458
dc.description.abstractSuomessa vieraan kielen opiskelu aloitetaan tavallisimmin kolmannella luokalla, ja suurimmalle osalle oppilaista tämä kieli on englanti. Tällöin oppilas alkaa rakentaa kuvaa sekä englannin kielestä että itsestään englannin kielen opiskelijana. Onnistumisen kokemukset ovat tässä vaiheessa tärkeitä, ja yksi tapa niiden mahdollistamiseen on oppilaan oppimistyyliä vastaava opetus. Kolmannen luokan englannin oppitunneille osallistuu kuitenkin heterogeeninen ryhmä erilaisia oppijoita, minkä vuoksi on käytettävä vaihtelevia opetusmenetelmiä. Tässä tutkimuksessa keskityttiin seuraaviin oppimistyyleihin: visuaalinen, auditiivinen, kinesteettinen, taktiilinen sekä ryhmässä ja yksin oppiminen. Näistä erityisesti kinesteettistä ja taktiilista tyyliä pidetään nuorten lasten oppimistyyleinä. Oppikirjojen tarjoama materiaali oli tässä tutkimuksessa olennaista, sillä viimeaikaisten tutkimusten perusteella selkeä enemmistö vieraan kielen opettajista Suomessa käyttää oppikirjoja opetuksessaan usein. Tämä tutkimus lähtee liikkeelle siitä, miten kattavasti oppikirjat tarjoavat materiaalia erilaisille oppijoille. Tärkeää oli myös selvittää opettajien asenteita oppimistyylien tukemista kohtaan. Suomessa vastaavanlaista tutkimusta ei ole tehty, mikä yhdessä oppikirjojen jatkuvan arvioinnin tarpeen kanssa antoi selkeän motivaation tutkimukselle. 63 kolmannen luokan englanninopettajaa vastasi kyselyyn, minkä lisäksi viisi oppikirjasarjaa analysoitiin tarkkojen kriteerien avulla. Kyselyn perusteella oppimistyylien tukemista pidettiin tärkeänä. Opettajilla oli lisäksi melko positiivinen kuva oppikirjojen tarjoamasta materiaalista edellä mainittujen kuuden oppimistyylin suhteen. Taktiilisia oppijoita tukevaa materiaalia oli opettajien mielestä kuitenkin selkeästi vähiten. Tekstikirja-analyysin perusteella kinesteettisiä, taktiilisia ja ryhmäoppijoita tukevaa materiaalia löytyi huomattavan paljon vähemmän kuin muuta materiaalia. Tämän tutkimuksen perusteella ainakin taktiilisia ja mahdollisesti kinesteettisiä oppijoita pitäisi tukea selkeästi nykyistä enemmän.
dc.format.extent113 sivua
dc.language.isoeng
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherperceptual learning styles
dc.subject.othervisual
dc.subject.otherauditory
dc.subject.otherkinaesthetic
dc.subject.othertactile
dc.subject.othergroup
dc.subject.otherindividual
dc.subject.other3rd graders
dc.subject.otherEFL teaching
dc.subject.othertextbook analysis
dc.titleThe balancing act of teaching : a comparison between EFL teachers' views and a textbook analysis of the role of perceptual learning styles in Finnish 3rd grade EFL textbooks
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201202281314
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradufi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosKielten laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Languagesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.date.updated2012-02-28T13:57:18Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysokielet
dc.subject.ysooppimistyylit
dc.subject.ysoenglannin kieli
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysooppiminen
dc.subject.ysooppikirjat
dc.subject.ysokoululaiset


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot