Asiakastiedottamisen kehittäminen Internetissä : case häiriökartta
Häiriötiedottaminen on lakisääteinen osa teleyritysten toimintaa Suomessa. Lain mukaan käyttäjiä on tiedotettava, mikäli viestintäverkon tai -palvelun vika- tai häiriötilanne estää sen toiminnan tai häiritsee sitä merkittävästi. Suomessa Viestintävirasto valvoo näiden viestintäverkkojen ja -palveluiden teknistä toimivuutta ja toimii Suomen liikenne- ja viestintäministeriön hallinnon alla. Viestintävirasto edellyttää, että teleyritysten on vuoden 2013 loppuun mennessä tiedotettava käyttäjiä Internetissä karttaesityksenä kyseisistä viestintäverkkonsa tai -palvelunsa vioista ja häiriöistä. Tämä määräys johtuu siitä, että Viestintävirasto suunnittelee uutta paikkatietojärjestelmää, johon kootaan kaikkien teleyri-tysten häiriötiedot.
Tutkimuksen toimeksiantajayritys suunnittelee uutta karttatyökalua laajakaistaverkon häiriötiedottamiseen Internetissä. Häiriökartan tavoitteena on täyttää lain ja Viestintäviraston velvoitteet sekä auttaa vähentämään yrityksen asiakaspalveluun tulevia yhteydenottoja. Tämän tutkielman tapaustutkimuksen tavoitteena on selvittää miten häiriötietoa tulisi esittää asiakkaille karttapohjalla, jottei heidän tarvitsisi ottaa yhteyttä yrityksen asiakaspalveluun. Kartalla häiriötietoa tullaan esittämään tiedotteen muodossa. Tutkimuksen tarkoituksena on luoda häiriökartalle käyttötapaukset ja malli häiriötiedon esittämiseksi. Tätä aihetta tutkitaan yhteisötiedottamisen ja häiriö- sekä kriisitiedottamisen näkökulmasta. Vastauksia tutkimusongelmaan haetaan kirjallisuuskatsauksen ja osallistuvan havainnoinnin avulla. Tutkija toimii osana häiriökartan suunnittelusta vastaavaa projektiryhmää. Kerätyn aineiston tarkastelussa keskitytään toimeksiantajan määrittelemiin tutkimuksen painopisteisiin eli käytettävyyteen ja käyttökokemukseen sekä laatuun ja tietosisältöön.
Tutkimuksen tuloksina selviää, että asiakkaat haluavat nähdä tiedotteesta heti tärkeimmän. Sama koskee myös kartalla esitettävää tietoa. Viestinnän prosessissa kartta toimii tiedotuskanavana, joten kartan käytettävyys ja käyttökokemus sekä laatu ja tietosisältö vaikuttavat olennaisesti siihen miten viestit välittyvät yritykseltä asiakkaalle. Kartalla esitettävän tiedon avulla pyritään vaikuttamaan käyttäjän tulkinnan aiheuttamaan reaktioon. Näin ollen tiedon esittämisen tulee olla selkeää, johdonmukaista ja välttää liian teknistä sanastoa.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Terveysviestinnän kipupisteitä : terveystiedon tuottajat ja hankkijat Internetissä
Drake, Merja (Jyväskylän yliopisto, 2009) -
Pari askelta edellä vai jo useampi jäljessä? : tulevaisuuden viestintätyö ja sen vaatimat osaamistarpeet
Nousiainen, Laura (2018)Digitaalisaation myötä työelämä, kaiken muun ympäröivän ohella, muuttuu kiihtyvää vauhtia. Puhutaan työelämän murroksesta – uudesta työstä. Muutos koskettaa myös viestinnän ammattilaisia: viestinnän kenttä on yksi nopeimmin ... -
Asiakastyytyväisyyden merkitys ja koostumus mainostoimistossa
Hristov, Jenna (2014)Mainostoimiston asiakastyytyväisyys on lukuisista syistä relevantti tutkimuskohde. Asiakkaat ovat koko ajan tietoisempia tarpeistaan ja osaavat myös vaatia niitä. Laman ja teknologiakehityksen myötä yritysten tulee ... -
Setting the agenda for research on issue arenas
Vos, Marita; Schoemaker, Henny; Luoma-aho, Vilma (Emerald Group Publishing Limited, 2014)Purpose. This paper seeks to contribute to the field of corporate communication by clarifying the theoretical basis of communication in issue arenas and proposing an agenda for research on issue arenas. Design/methodo ... -
Lupa toimia : julkisorganisaatioiden sidosryhmäsuhteet
Luoma-aho, Vilma (Tiedotusopillinen yhdistys; Nordicom, 2006)In the increasingly mediated and changing world of today, legitimacy of public organizations is threatened. To measure the usefulness of public services, stake-holder thinking is introduced. Stakeholder as a concept is a ...