Asiakastyytyväisyyden merkitys ja koostumus mainostoimistossa
Mainostoimiston asiakastyytyväisyys on lukuisista syistä relevantti tutkimuskohde. Asiakkaat ovat koko ajan tietoisempia tarpeistaan ja osaavat myös vaatia niitä. Laman ja teknologiakehityksen myötä yritysten tulee keskinäisessä kilpailussaan investoida entistä enemmän palvelukokemuksiin ja asiakkuusuhteiden laatuun – dialogisuuden merkitys asiakastyytyväisyydessä korostuu. Edelleen, palvelun laatua, siihen kohdistuvia odotuksia ja vaikuttavia tekijöitä analysoitiin. Tutkielma toteutettiin toimeksiantona mainostoimisto Mainio Oy:lle. Työn tavoitteena oli kirjallisuuden ja tyytyväisyyskyselyn avulla selvittää asiakastyytyväisyyden määrittävät tekijät, asiakkaan tärkeimpinä pitämät ominaisuudet mainostoimistoa valitessa sekä Mainion tämänhetkisen asiakastyytyväisyyden tila.
Työn aineistona toimi Mainion asiakkaille teetetty tyytyväisyyskysely ja sen tulokset käsiteltiin ja analysoitiin määrällisin menetelmin. Tämän jälkeen aineistoa peilattiin työn teoreettiseen viitekehykseen. Lisäksi tuotiin esille myös asiakaslähtöisyyden kritiikki.
Tuloksista voidaan vetää useita johtopäätöksiä. Ensiksi, yhtä ainoaa tapaa asiakastyytyväisyyden määrittelemiselle ei ole, vaikkakin palvelun laadun vaikutusta korostetaan paljon. Kirjallisuuden ja kyselyn perusteella mainostoimiston asiakastyytyväisyyttä päädyttiin tarkastelemaan palvelun laadun, asiantuntijuuden, viestinnän, yhteistyösuhteen, mainostoimiston näkyvyyden, fyysisten puitteiden sekä odotusten kautta. Asiakkaiden vastausten perusteella tärkeimmät ominaisuudet mainostoimiston valinnalle ovat asiakkaan kokonaisvaltainen tunteminen, idearikkaus ja luovuus sekä laadukas asiakaspalvelu. Mainion asiakastyytyväisyyden tila oli tutkimushetkellä yleisesti ottaen hyvä: avuliaisuuteen, keskustelun helppouteen ja tavoitettavuuteen oltiin erityisen tyytyväisiä. Myös kiiretilanteiden sujuvuus, projektien aikatauluttaminen sekä asiakkaan toimialatuntemus koettiin melko hyviksi. Olennaisimpia kehityskohteita olivat projektien kustannusarviointi, tavoitteiden määrittely, työn laadun vaihtelevuus sekä asiakkaan myynnin lisääminen. Tulokset eivät vastaajien lukumäärästä johtuen ole yleistettäviä, mutta Mainion henkilöstölle niistä on toiminnan kehittämisessä hyötyä.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29626]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
The role of social capital in digitalised retail servicescape
Nyrhinen, Jussi; Skippari, Mika; Wilska, Terhi-Anna (Routledge, 2022)This chapter examines how digitalisation has altered the way consumers experience the social interaction and service environment while shopping in retail stores. In this, we draw on the concept of servicescape, which ... -
Value of the Balanced Scorecard for organizational communication in knowledge-intensive firms
Ihanainen-Rokio, Outi (University of Jyväskylä, 2014) -
Vuorovaikutuksen merkitys asiakaskokemuksessa vaatteiden verkkomyynnissä
Ryhänen, Julia (2020)Ylivoimaisen asiakaskokemuksen salaisuuden löytäminen tuntuu olevan lähes jokaisen nykypäivän organisaation tavoite. Asiakaskokemusta itsessään on tutkittu siis paljon, mutta puhuttaessa vuorovaikutuksen merkityksestä ... -
Customer perceived value in cross-cultural B2B markets : case Beamex Oy Ab
Kauppinen, Anna (2019)Ymmärrys asiakkaan kokeman arvon muodostumisesta auttaa yrityksiä ymmärtämään paremmin heidän asiakkaidensa tarpeita sekä käsittämään, mitkä asiat asiakkaat kokevat hyötyinä tai uhrauksina asiakassuhteissa. Lisäksi asiakkaan ... -
How emotions are considered crucial on an omnichannel banking environment in gaining customer loyalty
Haapio, Hannele (Routledge, 2019)Emotions have been studied in a marketing context for years. However, the rapid change of digital channels and customers’ omnichannel behavior emphasize the need to further investigate how emotions are considered to play ...