Pari askelta edellä vai jo useampi jäljessä? : tulevaisuuden viestintätyö ja sen vaatimat osaamistarpeet
Digitaalisaation myötä työelämä, kaiken muun ympäröivän ohella, muuttuu kiihtyvää vauhtia. Puhutaan työelämän murroksesta – uudesta työstä. Muutos koskettaa myös viestinnän ammattilaisia: viestinnän kenttä on yksi nopeimmin kehittyvistä aloista, esimerkiksi median murroksen myötä. Näin ollen viestinnän ammattilaisten työssään kohtaamat haasteet vaihtuvat jatkuvasti ja viestinnän ammattilaisilta vaaditaan yhä enemmän uutta osaamista.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on ymmärtää, millaisia viestinnän ammattilaisten tulevaisuuden työtehtävät sekä niissä tarvittavat osaamistarpeet ovat ja miten viestinnän ammattilaisten tämän hetken osaaminen vastaa näihin tulevaisuuden tarpeisiin. Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, onko viestinnän ammattilaisilla sitä osaamista, mitä he tulevaisuudessa työssään tarvitsevat vai onko osaamisessa puutteita.
Tutkimuksen tutkimuskohteena olivat johtavat viestinnän ammattilaiset. Tutkielmassa hyödynnettiin sekä laadullisia että määrällisiä tutkimusmenetelmiä. Aineiston analyysitapana käytettiin laadullisen analyysin menetelmää, teemoittelua, ja aineistosta nousevia teemoja verrattiin lisäksi aiempaan aihetta käsitelevään tutkimuskirjallisuuteen.
Tässä tutkimuksessa on käytetyt kahta päälähdettä: Terence Flynnin vuonna 2014 julkaistu tieteellinen artikkeli Do They Have What It Takes? A Review of the Literature on Knowledge, Competencies, and Skills Necessary for Twenty-First-Century Public Relations Practitioners in Canada sekä Arthur W. Page Societyn raportti The Authentic Enterprise vuodelta 2007.
Tutkimuksen tulosten mukaan osa viestinnän ammattilaisista kokee, että viestijöiden tehtäviin kuuluu tulevaisuudessa johtamistaitoihin liittyviä ja niitä vaativia tehtäviä. Juuri näissä taidoissa viestinnän ammattilaisilla on kuitenkin vielä kehitettävää. Lisäksi hieman kehitettävää on myös ICT-taidoissa, analyyttisissä taidoissa ja innovointitaidoissa.
Verrattaessa viestinnän ammattilaisten ajatuksia tulevaisuuden osaamistarpeista aiempaan aihetta käsittelevään tutkimuskirjallisuuteen, ovat viestinnän ammattilaiset tämän tutkimuksen tulosten perusteella tietoisia työelämän ja työtehtävien muutoksesta. Heillä on ainakin tietyn asteinen käsitys siitä, mihin suuntaan viestinnän alan työtehtävät ovat kehittymässä ja millaista osaamista heiltä tulevaisuudessa näin ollen todennäköisesti vaaditaan.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Clarifying Skills and Competencies in Organisational Decision Making : Perceptions of Finnish Communication Professionals
Mykkänen, Markus; Vos, Marita (Emerald, 2017)This paper seeks to better understand the skills and competencies that Public Relations (PR) professionals use in contributing to organisational decision-making processes. The data were collected by interviewing Finnish ... -
Digitalisaatio ja tulevaisuuden osaamistarpeet tilintarkastustehtävissä
Huhtamo, Joonas (2023)Teknologia on kehittynyt nopeasti ja se vaikuttaa organisaatioihin toimialasta riippumatta. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia, miten digitalisaatio ja teknologian kehittyminen vaikuttavat tulevaisuuden osaamistarpeisiin ... -
Kyberturvallisuuden nykyiset ja tulevat osaamistarpeet ohjelmistoyrityksessä : tapaustutkimus
Järvinen, Heikki (2020)Tutkimuksessa selvitettiin Yritys X:n kyberturvallisuuteen liittyviä avainkompetenssialueita. Tutkimus toisti aiemmin Jyväskylän yliopistossa samasta aiheesta tehdyn tutkimuksen tutkimusasetelman, mutta eri toimialalla. ... -
Kriisinhallinnan taito : EU:n siviilikriisinhallintaoperaatioiden henkilökunnan osaamistarpeet asiantuntijahaastattelujen valossa
Peltola, Markus (2007)Tämä sosiologian pro gradu -tutkielma käsittelee EU:n siviilikriisinhallintaoperaatioissa tarvittavaa osaamista. Tutkin operaatioissa työskennelleiden suomalaisten asiantuntijoiden näkemyksiä siitä, millaisia tietoja, ... -
Charting the ‘Lunar Alignment’ in today’s media landscape : Exploring perceptions of Italian strategic communicators and journalists in a mediatized world
Valentini, Chiara (CUEIM, 2024)Research context: Over the past thirty years, shifts in strategic communication and journalism have altered how communicators and journalists interact. With content creation and news writing central to capturing attention ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.