Show simple item record

dc.contributor.authorLähteenmäki, Suvi
dc.date.accessioned2012-02-13T11:33:30Z
dc.date.available2012-02-13T11:33:30Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1193848
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37361
dc.description.abstractMatkailu on maailmanlaajuisesti merkittävä ja kasvava ala. Uudessa-Seelannissa matkailulla on ollut jo pitkään merkittävä vaikutus talouteen ja koko yhteiskuntaan. Maorit ovat Uuden-Seelannin alkuperäiskansa ja vähemmistökulttuuri, sillä heitä on noin 15 prosenttia maan väestöstä. Tähän vähemmistöasemaan liittyen onkin mielenkiintoista tutkia minkälaisia representaatioita he luovat itse omasta kulttuuristaan. Matkailuun liittyy vahvasti mielikuvien luominen, sillä useimmat kulttuureihin liittyvistä matkailutuotteista perustuvat elämysten tarjoamiseen konkreettisten tuotteiden sijaan. Nämä mielikuvat ja representaatiot ovatkin tutkielman keskiössä. Tämän tutkielman tavoitteena on selvittää, minkälaisia representaatioita Uudesta-Seelannista ja Maoreista luodaan Maori-matkailuyritysten Internet-sivuilla. Tätä aihetta lähestytään hyödyntäen diskurssianalyysia, korpuslingvistiikkaa sekä multimodaalisuutta aineiston tarkastelussa. Diskurssianalyysi on tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen pohjana, johon liittyy sekä matkailudiskurssien että representaatioiden tarkastelu. Aineiston analyysin apuna ovat diskurssianalyysin lisäksi myös korpuslingvistiikka, joka tuo tutkimukseen kvantitatiivista näkökulmaa, sekä multimodaalisuus, jonka kautta tarkastellaan aineiston kannalta olennaista visuaalista puolta. Aineisto koostuu viidentoista Maori matkailuyrityksen Internet-sivusta. Niiden sisältöä ja representaatioita tutkitaan erityisesti sanojen kontekstien, useimmiten esiintyvien sanojen sekä kuvien kautta. Analyysi paljastaa, että Uusi-Seelanti on enimmäkseen esillä Maorikulttuurin historiallisena ja maantieteellisenä kontekstina. Maorit esitetään useimmiten stereotyyppisesti, vaikka samalla painotetaan matkailuyritysten ja niiden tarjoamien elämysten aitoutta ja ainutlaatuisuutta. Samalla rakennetaan myös Maorien kulttuurin perinteikkyyttä ja toiseutta suhteessa länsimaisiin turisteihin ja valtaväestöön. Nämä matkailun kautta syntyvät representaatiot voivat myös vaikuttaa yleisiin mielikuviin Maoreista yhteiskunnallisella tasolla.
dc.format.extent63 sivua
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoeng
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherRepresentation
dc.subject.otherdiscourse
dc.subject.othertourism
dc.subject.otherwebsites
dc.subject.otherMaori
dc.subject.otherNew Zealand
dc.subject.othermultimodality
dc.title"Experience the real New Zealand - Maori culture as it is today" : representations of New Zealand and Maoris in Maori tourism websites
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201202131165
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosKielten laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Languagesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.subject.methodDiskurssianalyysi
dc.date.updated2012-02-13T11:33:30Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysorepresentaatio
dc.subject.ysomatkailu
dc.subject.ysomaorit
dc.subject.ysodiskurssi
dc.subject.ysoWWW-sivut
dc.subject.ysomultimodaalisuus
dc.subject.ysoUusi-Seelanti
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record