dc.contributor.author | Ruusunen, Virve | |
dc.date.accessioned | 2011-12-16T15:41:15Z | |
dc.date.available | 2011-12-16T15:41:15Z | |
dc.date.issued | 2011 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1190914 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37097 | |
dc.description.abstract | Koska kieltenoppijat ovat nykypäivänä entistä homogeenisempi ryhmä, kaivataan vieraan kielen opetukseen vaihtelevia ideoita ja opetusmetodeja. Elokuvat ovat muun muassa autenttisuutensa ja monikanavaisuutensa vuoksi hyödyllinen keino opettaa vierasta kieltä, myös englantia vieraana kielenä.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten suomalaiset englanninopettajat käyttävät elokuvia omassa opetuksessaan ja mitä mieltä he ovat elokuvien käytöstä viidellä eri kieltenopetuksen osa-alueella: suullisen kielitaidon, kirjoittamisen, sanaston, kieliopin ja kulttuurin opettamisessa.
Tutkimus toteutettiin internet-kyselynä kevään 2011 aikana. Vastaajat valittiin satunnaisesti Länsi-Suomen eri kaupungeista ja heitä lähestyttiin sähköpostitse. Vastauksia kyselyyn tuli 50 kappaletta. Vastaajat opettivat eri kouluasteilla ja he olivat myös hyvin eri-ikäisiä, joten vastaajien opetuskokemus vaihteli muutamasta vuodesta useisiin kymmeniin vuosiin.
Kyselyn perusteella selvisi, että opettajat käyttävät elokuvia englannin opetuksessa etenkin kulttuurin opettamiseen. Osa vastaajista käyttää elokuvia lähes viikoittain, kun taas osa käyttää elokuvia vain muutamia kertoja vuodessa tai ei lainkaan. Elokuvien hyviksi puoliksi vastaajat nostivat niiden motivoivuuden, autenttisuuden ja vaihtelun, jota ne tuovat opiskeluun.
Elokuvien käytön esteenä vastaajat näkivät tekijänoikeusasiat, elokuvien käytön aikaa vievän luonteen ja materiaalin löytämisen vaikeuden. Useat vastaajat mainitsivat, että käyttäisivät elokuvia omassa opetuksessaan mielellään enemmänkin, jos tarjolla vain olisi valmista materiaalia. Tällöin elokuvien käyttö ei vaatisi liikaa suunnittelua, vaan tarjoaisi opettajille melko vaivattoman ja opetukseen vaihtelevuutta tuovan opetusmetodin. | |
dc.format.extent | 95 sivua | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | eng | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and
print it for Your own personal use. Commercial use is
prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | EFL teaching | |
dc.subject.other | EFL teachers | |
dc.subject.other | movies | |
dc.subject.other | authenticity | |
dc.title | Using movies in EFL teaching : the point of view of teachers | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-2011121611812 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities | en |
dc.contributor.laitos | Kielten laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Languages | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.date.updated | 2011-12-16T15:41:15Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 301 | |
dc.subject.yso | elokuvat | |
dc.subject.yso | kieltenopettajat | |
dc.subject.yso | autenttisuus | |
dc.subject.yso | oppimateriaali | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |